Gjest Anonymous Skrevet 1. juli 2003 #1 Del Skrevet 1. juli 2003 Jeg har fått et lite munnsår i ene munnvika. Det har kommet noen ganger når jeg er på hytta ( antagligvis av den tørre lufta?), men da har det gått raskt bort igjen ved bruk av lebepomade noen dager. Vel, nå har jeg som sagt et munnsår som jeg fikk for en ukes tid siden, og det går da søren meg ikke bort. I morges gjespet jeg før jeg fikk smurt på lebepomade, så da sprakk det..igjen!!! :x Noen tips på hva jeg kan smøre på for å få det raskt bort? Nå bruker jeg bare Blistex. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Suzy Skrevet 1. juli 2003 #2 Del Skrevet 1. juli 2003 Få resept på Vectavir hos legen din - det hjelper! Ellers - på kjerringrådsfronten - kan det hjelpe å smøre på honning... Honningen er antiseptisk og hjelper, dessuten mykgjør den. For de hardhudede (jeg har sjøl gjort dette) rens med Pyrisept, eller annet sårvann, pensle på ufortynna Myrrahtinktur (fås på apotek) - rett på det betente området og smør tilslutt på sårsalve som holder det mykt. Gjør dette morgen og kveld og det gror fortere... Suz Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lmari Skrevet 1. juli 2003 #3 Del Skrevet 1. juli 2003 Myrratinktur er VOOOOOOONDT!!! Jeg sliter også med munnsår, og har fått høre at når du først har fått det, vil det komme tilbake igjen og igjen.. Ikke så veldig oppløftende, med andre ord... Snakket med to farmasi-venner av meg om dette i helgen - de mente begge at det aller beste er å få en resept av legen - det er det som funker best. Det du får kjøpt på apoteket kan tørke det ut, eventuelt mykgjøre til det går over, men de mente det du får av legen er det beste... Dermed er det bare å komme seg til legen - tror du kan få en resept sånn at du kan hente ut mer medisin neste gang du blir angrepet! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 13. juli 2003 #4 Del Skrevet 13. juli 2003 Takk for tipsene jeg fikk. På apoteket sa de at jeg burde bruke Brulidine, så jeg kjøpte en tube med det. Brukte det i noen dager, og nå er ihvertfall munnsåret borte..for denne gang. Om det er som du Imari sier, så får jeg vel bare belage meg på at det kommer tilbake senere igjen :x Innen den tid, får jeg høre med legen om en resept på noe bedre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Twigi Skrevet 13. juli 2003 #5 Del Skrevet 13. juli 2003 Jeg har klokkertro på mentholathum og sinksalve - på alle typer sår, om ikke nødvendigvis samtidig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Brunhilde Skrevet 13. juli 2003 #6 Del Skrevet 13. juli 2003 Det finnes en aloe vera-basert lebepomade som fås via "Forever Living"-products.. Jeg får herpesutbrudd med jevne mellomrom - og aloen virker bedre en salven jeg fikk på resept hos legen... du kan jo ihvertfall prøve - det er IKKE farlig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 13. juli 2003 #7 Del Skrevet 13. juli 2003 Takk for tips PostIt og Twigi. Jeg får prøve meg fram, og se hva som fungerer best. Nå er det ihvertfall borte..for denne gang! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trude29 Skrevet 13. juli 2003 #8 Del Skrevet 13. juli 2003 Har også hatt plagsomme sår i munnvikene et par uker. Har endelig blitt kvitt dem. Smurte med en slags stellekrem for såre babystumper (!!!) Fikk en prøve av det på apoteket. Så forresten på apoteket i Strømstad at der kan man kjøpe Vectavir uten resept. De hadde også flere andre salver mot munnsår. Som vanlig er det bedre utvalg hos søta bror.... :blunke: Trude Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Midnattsol Skrevet 13. juli 2003 #9 Del Skrevet 13. juli 2003 Vectavir er mot herpes simplex - munnsår. Man skal smøre det på med en gang man kjenner murring på leppene og mens det er en blemme. Når det har blitt et sår hjelper ikke Vectavir så mye, så da bør man heller bruke sårsalver. Får man et vanlig munnsår i munnvikene er det ikke sikkert det er hs-munnsår. De sårene er mye vondere og mer ubehagelig og det kommer som sagt blemmer. Det føles helt anderledes enn et vanlig munnsår. Når det er sår pleier jeg smøre på Eight Hour Cream. Ellers skal jeg prøve det med honningen, men jeg frykter at jeg bare slafser den i meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vega Skrevet 13. juli 2003 #10 Del Skrevet 13. juli 2003 Smør på ufortynnet solhatt i startfasen, flere ganger per dag. Hemmer utviklingen. Så et kjerringråd - ikke moro - men unngå hasselnøtter og peanøtter. Nøtter får herpesen til å blomstre opp igjen. Mange typer sjokolade og iskrem kan inneholde spor av nøtter - det samme med enkelte chipstyper. Mandler går bra. Men kjøper du marsipankake eller andre kaker på konditoriet - så forhør deg om de er fri for hasselnøtter. Bl.a. kremen kan inneholde nøtter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
moonmood Skrevet 13. juli 2003 #11 Del Skrevet 13. juli 2003 Jeg har fått et lite munnsår i ene munnvika. Det har kommet noen ganger når jeg er på hytta ( antagligvis av den tørre lufta?), men da har det gått raskt bort igjen ved bruk av lebepomade noen dager. Vel, nå har jeg som sagt et munnsår som jeg fikk for en ukes tid siden, og det går da søren meg ikke bort. I morges gjespet jeg før jeg fikk smurt på lebepomade, så da sprakk det..igjen!!! :x Noen tips på hva jeg kan smøre på for å få det raskt bort? Nå bruker jeg bare Blistex. jeg hadde i en årrekke en gang i blant irritasjon i munnvikene. altså at jeg sprakk der. FAnt vel ut at det var en kombinasjon av at jeg slikket meg der ( tror jeg) og at jeg manglet B vitaminer. Det siste der er jeg i alle fall overbevist om. Etter at jeg begynte å ta Bvitaminer har jeg aldri hatt det igjen. prøv det! husk både B 6 og B12. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vega Skrevet 13. juli 2003 #12 Del Skrevet 13. juli 2003 C-vitaminmangel fører også til at munnviken kan sprekke - men det er ikke munnsår (herpes). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Flua Skrevet 14. juli 2003 #13 Del Skrevet 14. juli 2003 Jeg har ogå vært VELDIG plaga med munnsår, så leste jeg at hvis en mangler B og C, er en veldig utsatt for å få det. Så, jeg begynte å gomle vitaminer, og har ikke hatt munnsår på 4 år!! -Før var det nesten en gang i mnd, enkelt råd å prøve ihvertfall! :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå