Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes det er mye lettere å eksempelvis spare til spesifikke ting hvis man har en egen sparekonto til det og ikke en stor felles. Så jeg vurderer å åpne ett par sparekontier til. Dette for at jeg faktisk skal klare å spare småsummer hver mnd. Pengene blir så lett brukt til andre ting på den store sparekontoen.

Hvor mange kontier har dere??

Jeg har

- Brukskonto

- Regningskonto

- Sparekonto

- Bedriftskonto

Samboer har det samme minus bedriftskonto. Altså så har vi 7 kontier i husholdningen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg synes det er mye lettere å eksempelvis spare til spesifikke ting hvis man har en egen sparekonto til det og ikke en stor felles. Så jeg vurderer å åpne ett par sparekontier til. Dette for at jeg faktisk skal klare å spare småsummer hver mnd. Pengene blir så lett brukt til andre ting på den store sparekontoen.

Hvor mange kontier har dere??

Jeg har

- Brukskonto

- Regningskonto

- Sparekonto

- Bedriftskonto

Samboer har det samme minus bedriftskonto. Altså så har vi 7 kontier i husholdningen.

jeg har lønnskonto, 2 sparekontoer og bsu konto. altså 4 kontoer.

fra lønnskontoen overfører jeg månedlig penger inn på begge sparekontoene.

den ene sparekontoen er konto hvor jeg sparer til noe spesifikt. feks sydenreise som vi sparer til nå.

og den andre er en sparekonto som jeg setter inn bsu pengene på, før jeg overfører de til den opprinnelige bsu kontoen. slik at jeg vet at jeg kan spare de pengene som er satt inn, frem til neste lønning. for hvis jeg blir blakk før neste lønning må jeg ta litt av de.. men hvis jeg setter de direkte på bsu kontoen med engang, kan jeg ikke ta noe tilbake. prøver å sette inn litt mye på denne kontoen, kanskje for mye noen ganger. siden jeg ofte må ta litt tilbake igjen på lønningskontoen.

har fundert på å opprette to kontoer til.

en sparing til bil, og en til utgifter.. som mat og regninger..

må man da ned i banken for å gjøre dette?

Skrevet

Jeg har lønns-/brukskonto, sparekonto og BSU. I tillegg sparer jeg så smått på ei sparebøsse :)

Skrevet

Jeg har:

brukskonto som er velbrukt ;)

Sparekonto som det overføres et fast beløp til pluss det som er igjen i slutten av mnd, event. skattepenger og feriepenger.

Regningskonto som jeg og min samboer har felles og felles trekk til.

Skrevet

Jeg har lønnskonto, bsu-konto og to sparekontoer. Hvordan jeg bruker sparekontoene er litt til og fra, men som regel har jeg en der jeg ikke "har lov" til å ta ut noe, og en som jeg overfører til og fra lønnskontoen med. Er student, så jeg har aldri mer penger på lønnskontoen enn høyst nødvendig, sperren for å bruke 500 kr mer enn lånet i mnd er betydelig større når jeg må overføre dem først.

Gjest O-Ren Ishii
Skrevet

Det er jeg som "styrer" min og samboers fellesøkonomi (dvs jeg ordner med regninger, budsjetter, regnskap osv), så alt av felles kontoer står i mitt navn i Skandiabanken.

Jeg har dermed:

- Egen brukskonto

- Egen regningskonto

- Egen spare/bufferkonto

Vi deler:

- Felles brukskonto

- Felles regningskonto

- Felles spare/bufferkonto

- Felles bryllupskonto

- BSU

- Konto i annen bank der huslån betales fra

BSU sparer vi inn på i fellesskap siden samboeren min er over 33 og dermed ikke kan ha BSU. Alt i alt har jeg alene eller sammen med samboeren ni kontoer. Samboeren har vel et par han også.

Skrevet

Jeg har

Sparekonto i mitt navn

Sparekonto i mitt navn til guttungen

BSU

Brukskonto(lønnskonto)

Regningekonto

Ellers så har jeg laga sparekonto til guttungen samt at jeg sparer i fond til han

Skrevet

Har to. En brukskonto og en sparekonto. Siden jeg er student er det begrenset hvor mye jeg får spart da men.

Ellers har jeg tilgang på min og eksens felles regningskonto. Den har jeg selvsagt ingen interesse av å ha tilgang til, men siden vi ikke snakker sammen har jeg ikke fått sagt i fra om at jeg fremdeles har mulighet til å disponere den.

Skrevet

- Lønnskonto (privat forbruk)

- Sparekonto

- Sparekonto som ikke er i bruk

- BSU

- Felles brukskonto

- Fleksilån med større saldo - all overskuddslikviditet føres hit, og alle store kostnader betales herfra.

- Mannen min sin lønnskonto (privat forbruk)

- Mannen min sin sparekonto

- to mastercard for forskuddsbetalinger og bruk i utlandet.

Det vil si 8 kontoer i husholdningen. Sparing har vi aldri hatt problem med, derfor er ordningen med fleksilånet optimal for oss. Det står vel noen titusener på de andre sparekontoene også, mest fordi det ikke koster noe å ha de åpene. Men egentlig burde vel dette vært ført over i lånet...

Skrevet

Jeg har lønnskonto

brukskonto

bsu

sparekonto

Er student, men jobber 70% så har ganske god økonomi, så prøver å spare maksimalt på bsu, i tillegg til at eg spare mye med å betale mer på billånet enn eg egentlig treng. i tillegg sparer eg 800 på sparekonto, og ca 3000 i mnd på brukskonto. Den kan eg ta penger fra hvis eg plutselig blir blakk, eller at bilen må på verksted, oppvaskemaskin ryker..o.l

Skrevet

Har:

* bruks/lønnskonto

* sparekonto

* BSU konto

* felles regningskonto med samboer

Gjest Golden Girl
Skrevet

En hel haug!! :ler:

-Vi har hver vår lønnskonto og hver vår sparekonto.

Felles har vi:

- Regningkonto

- Huslånkonto

- Hybelkonto (penger fra hybelboeren, de går rett inn på lånet som ekstra avdrag) Denne bruker vi også som felles sparekonto.

- Felleskonto til mat, restaurant, og andre felles ting. Her setter vi inn fast beløp i mnd. Har kort på denne kontoen.

I tillegg har jeg 2 ekstra "sparekontoer" til ulike formål som feks ferie eller andre ting jeg har lyst å spare til. Ofte står det ingen penger på disse, men bruker de når jeg vil spare til noe konkret. Veldig greit igrunn!! :)

Skrevet

Jeg har 5 konti

Brukskonto

2 sparekonti

BSU

Også en sparekonto med et par hundre kroner på i en annen bank, som jeg alltid glemmer at jeg tenker jeg skal avslutte, når årsoppgava kommer...

Men de to "reelle" sparekontiene er ikke så veldig aktivt i bruk da. En kommer barnetrygnden inn på, og den andre står det et beløp på som bare står der fra en gang... sparer på brukskontoen jeg (har skandiabanken, så renta er den samme på alle disse tre)

Mannen har brukskonto og bsu, så vidt jeg vet.

Skrevet

- Brukskonto

- BSU

- Sparekonto

- en konto som jeg bruker til midlertidig sparing (type spare til ferie/garderobeskap osv. Altså diverse kortsiktig sparing)

I tillegg har vi en felleskonto, og sambo har en egen brukskonto.

Jeg ønsker i tillegg å dele opp brukskontoen min i en kortkonto og en regningskonto, men så langt har jeg ikke kommet enda. Tror egentlig at vi skal gjøre det med felleskontoen også.

Skrevet

har en del...

brukskonto (lønna kommer inn her, men fordeles rett ut til div andre kontoer)

diverse-konto

kapitalkonto (spare,denne er tatt ut av nettbanken, så jeg ikke "ser" pengene)

regningskonto

bsu (tom enda....)

også har jeg en ekstra sparekonto i en annen bank som jeg ikke har kort på;)

Skrevet

Vi har delt økonomi, og har en rekke kontoer hver (men har lenge tenkt på å ordne en felles til mat, strøm, forsikring og husleie+ litt sparing/buffer).

Mine

*Brukskonto (Prøver å ha maks et par hundre tilgjengelig om gangen, setter over fra drift)

*Drift (Setter inn penger til mat, husleie, gaver, transport + lommepenger ved lønn/stipend-overfører litt og litt til bruks ved behov+minibuffer)

*Sparekonto/høgrente, 12 uttak (Setter det som blir til overs inn hit + når det kommer store utbetalinger. Hit jeg går om det er krise, eller jeg skal kjøpe meg større ting som pc, reiser ol.)

*BSU (Sparer småsummer+når det er større utbetalinger. Høy pri)

*Sparekonto i gammel bank (denne har jeg stående en liten krisesum på, bruker den ikke, men vil kunne gjøre det ved behov. Denne fins kun i hjemfylket, så den er ikke så veldig tilgjengelig, passer meg fint:))

Sambos

*Bruks

*Drift

*BSU

*Sparing

*Sparing

Felles

(Blir det nok snart)

Så det er ganske bra med kontoer på oss, selv om det er verre med de store fete jobbene og beløpene.

Gjest Christabelle
Skrevet

Jeg har

*BSU

* 5 sparekontoer (bryllup, bil, diverse (hvis jeg vil ha en litt dyr ting på impuls), uforutsette utgifter og feriekonto

* 1 høyrentekonto til leilighetssparing

* 1 lønnskonto

Vi har ikke felleskonto :-)

Skrevet (endret)

Mange! Sikkert 7-8 på Skandiabanken, og to i Dnb.

Jeg har f.eks to brukskontoer (en i hver bank), egne regninger, egen tannlege (fra før vi fikk felles økonomi), felles tannlege, felleskonto/regningskonto, huskonto, studielån, høyrente (til poden), BSU. Og MasterCard.

Så samlet sum kan være 27 000, mens det vi kan bruke (brukskonto) er 2000. Mye lettere å holde oversikt.

I tillegg har sambo noen kontoer.

Endret av NysgjerrigeNilsi
Skrevet

1 bruks/lønnskonto i DNBNor

1 sparekonto i samme bank

1 MasterCard i DnBNor, klippet og betaler ned en fast sum i måneden

1 konto i Skandiabanken, men har ikke kort til denne

1 kredittkort i Skandiabanken, klippet og betaler ned en fast sum i måneden

1 kredittkort i annen bank

1 kort uten kreditt, brukes kun til bensin pga rabatt

Skrevet

1 tenkte jeg. Men det er flere når jeg tenker etter.

- lønnskonto med kort (skandiabanken)

- felles regningskonto (-"-)

- bsu (-"-)

- sparekonto (postbanken)

- krisekonto med kort (postbanken - bare om skandiakortet klikker)

Overfører månedlig til regningskontoen.

Og en tusenlapp til sparekontoen.

Og når regningskontoen har mer buffer enn det som trengs blir det overført 5-10.000,- derfra til sparekontoen.

BSUen blir fyllt opp i romjula.

Krisekontoen står ganske så urørt med noen hundrelapper, men veldig kjekt å ha.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...