Gjest Anonymous Skrevet 1. juli 2003 #1 Skrevet 1. juli 2003 Hei Jeg kjøpte to orkideer forrige uke. Den ene står flott som bare det, den andre mister blomstene allerede.... Hva gjør jeg nå da? Koster jo litt pæng sånne blomster. Noen som vet hvordan orkideer skal behandles, evt for å beholde blomstene lenge? Vet at de ikke skal stå i direkte sollys, men den som står penest pt står i vinduet, den andre like innenfor. Kan det være at jeg fikk en dårlig blomst i butikken?
Gjest Anonymous Skrevet 1. juli 2003 #2 Skrevet 1. juli 2003 Min orkidé har blomstret flere ganger. Det kommer mange blomster samtidig som blir der en del uker, og så faller de av omtrent samtidig. Det spørs vel om du kjøpte en som var i slutten av en slik blomsringsperiode, men det går jo an å spørre i butikken om du kan få byttet den. Men dersom bladene er grønne og fine såørs det vel om du bare må vente på at den skal blomstre på nytt. Jeg har som sagt fått blomster på min flere ganger og er ganske stolt av det siden jeg ikke har spesielt grønne fingre. Når alle blomstene har falt av klipper du stilken over det tredje "øyet" (disse "leddene" på stilken). Noen ganger visner stilken, andre ganger kommer det en ny stilk ut fra det øverste leddet. Det er viktig å ikke vanne for mye. Jeg setter potten under kjøkkenkranen ca. hver 3. uke og lar alt overflødig vann renne ut, men det står egentlig at man skal vann med et eggeglass annenhver dag e.l. Du må heller ikke bruke vanlig jord dersom du skal potte om. Da har jeg sett at det blir knopper på plantene, men de springer ikke ut. orkidéen er jo en snylteplante som er vant til enkle kår. Hilsen Lille meg
Gjest 10na Skrevet 1. juli 2003 #3 Skrevet 1. juli 2003 Mine orkidéer får følgende stell: *De står i et sør-vendt vindu *De settes under vannkranen og gjennombløstes med LUNKENT vann 1x/uken *De får renne skikkelig av seg før de settes i vinduet igjen *De klippes ned når de er avblomstret *De blir pottet om ca. 1x/året *De får innimellom orkidée-næring (når jeg husker det)
Kira27 Skrevet 1. juli 2003 #4 Skrevet 1. juli 2003 Fikk meg en flott orkidè som en velkomstgave på min nye arbeidsplass...orkidèen står like fin etter èn måned på mitt kontor :D Jeg har plassert den et par meter unna viduet slik at den ikke får direkte sol, men godt med lys. Vanner den en gang i uken med lunket springvann, holder planten under kranen og gjennombløter den, for så å la vannet renne av før jeg plasserer den tilbake i potten. Har hørt at de liker at man dusjer bladene og røttene som stikker opp av potten (ikke dusj blomstene). Takk for tipset om klipping, ompotting og gjødning :D Et tips kan være å finne ut hvilken type orkidè du har og søke på nettet etter spesifikk stell for den.
Sisilie Skrevet 1. juli 2003 #5 Skrevet 1. juli 2003 -Jeg gir min orkide kun ett eggeglass vann i UKEN! Og den blomstrer gang på gang.- Og står i sol mesteparten av dagen.
Liza Skrevet 1. juli 2003 #6 Skrevet 1. juli 2003 den kan du bytte! skal ikke blomstre av med en gang. jeg kjøpte min i mars, i mdten av april hadde alle blomstene sprunget ut, og de er fortsatt like fine og alle henger på!
Gjest gjesta Skrevet 2. juli 2003 #7 Skrevet 2. juli 2003 Gå tilbake til butikken og bytt den! Dersom du ikke har druknet den noe helt vanvittig, skal ikke blomstene falle av så raskt uansett.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå