Gå til innhold

Form for Borgerlig vigsel


Furstina

Anbefalte innlegg

Med tanke på det temat om hur man vigs; kyrligt eller borgligt vill jag lägga in den text som läses vid borgerlig vigsel i Norge. Jag tycker den är oerhört vacker.

FORM FOR BORGERLIG VIGSEL

(Fastsatt ved kongelig resulosjon av 19. januar 1996)

Kjære brudepar,

Dere har kommet hit i dag for å bli viet til ektepar. Jeg vil minne dere om hvilken stor og viktig begivenhet det er når to mennesker velger å leve sammen i ekteskap. Ved å inngå ekteskap, lover dere hverandre samhold og støtte i alle livets forhold, både i medgang og motgang.

Men dere lover hverandre mer:

Ekteskapet innebærer at dere lover hverandre kjærlighet og troskap. Det å love hverandre kjærlighet for resten av livet, er det vanskeligste løfte vi kan gi et menneske. Det krever at dere setter dere høye mål for samlivet, og det krever deres oppriktige vilje til å strekke dere mot disse målene, i dag og i tiden som ligger foran. Det er dette dere lover hverandre her i dag.

Ved å inngå ekteskap, blir dere en enhet, men dere fortsetter også å være to selvstendige og likestilte mennesker. Det er ingen motsetning mellom kjærlighet og samhold på den ene siden, og frihet og selvstendighet på den andre. Kjærlighet er også å vise respekt for hverandre.

Det er en rett jeg har, men også en plikt som er pålagt meg etter loven, å legge dere to nå alvorlig på hjertet at dere skal leve etter det løftet som dere gir hverandre her.

Og nå:

Jeg spør deg først: [Brudens navn]

Vil du ha: [Brudgommens navn],

som står ved din side til din ektefelle?

Så spør jeg deg: [Brudgommens navn]

Vil du ha [Brudens navn],

som står ved din side til din ektefelle?

Siden dere nå - i vitners nærvær - har lovet hverandre å leve sammen i ekteskap, erklærer jeg dere med dette for å være rette ektefolk.

För mig betyder dessa ord så mycket... och mycket mer än några Gudsord skulle göra.

I morgon har vi varit gifta i 11 månader :hjerter:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men, Furstina, du som har gifta deg borgerlig. Vet du om det er mulighet for noe tekstlesing eller musikkinnslag utover dette? Jeg vet at sorenskriveren ofte leser fra "Profeten", men vi kjenner en som har sagt han kan spille noe på fløyte, og jeg kunne tenke meg å få lest opp et dikt som betyr mer for meg enn "Profeten". Hva gjorde dere? jeg vet at mange har seremoni med Human Etisk forbund i etterkant av selve vielsen, det skal ikke vi gjøre, men jeg vil så gjerne ha vielsen litt mer personlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er fullt mulig å sette sitt personlige preg på det borgerlige vielsesritualet i form av f.eks. diktlesning eller musikkinnslag. Avtales sammen med tidspunktet for vielsen når alle papirer er sendt inn og godkjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gjorde inget särskilt till själva vigseln. För oss var det speciellt nog att den var på norska, uppläst av en domare i svart domarrock. Rummet var också fint. Vigseln blev liten och intim med stor betydelse.

Min man satte på mig min vigselring efter texten var läst och vi kysstes. Efteråt så blev det lite mer formalia då vi även hade svenska papper som skulle skrivas på.

Vid själva vigseln var bara våra mammor med, sedan åkte vi båt tillsammans med våra pappor till sommarhuset där alla gästerna väntade (våra mammor åkte båt tillbaka) och tog emot oss på piren/molon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D Vi skal også kjøre båt...

Men nå ble jeg litt stressa av noe annet, Leo... Jeg reserverte på tinghuset for lenge siden. De sa at de bare kunne skrive oss opp med gråblyant siden de måtte ha papirene først. Papirene sendte vi for en uke siden (de sa det ikke hastet) - vi gifter oss 16.august. Tenk om de likevel har booka bort 16.august klokka 14 - da blir jeg stressa asså...

Ja, ja - det går sikkert greit. Jeg tror vi vil ha med et dikt og kanskje et musikkinnslag - det hele tar jo ikke mer enn 10 minutter max uansett. Men takk for kommentar, Furstina. Det er klart det bli høytidelig uansett. Jeg gleder meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta det med ro, hanni! Formelt sett har de ikke lov til å reservere før papirene er mottatt siden det jo hender at noen ombestemmer seg. De har imidlertid stor forståelse for "problemet", så hvis dere sender inn papirene når dere skal, så går det så greit så!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Är det inte så att man måste fylla i plats och tid för vigsel på erklæringen? Jag har för mig det. Då måste man ju ha fått en (preliminär) tid till vigsel innan... :o

Jag minns att vi ringde och bokade vigseltid och ansökte om papper därefter. Det var inga problem, så trångt var det inte med vigslar i Kristiansund/Nordmøre tingsrett vår fredag... dessutom var damen på sorenskriverkontoret som hanterade bokningarna en kusin till min mans mamma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det Furstina, men dette gjelder datoen, ikke klokkeslettet. Dersom datoen man fører opp er fullbooket når man sender inn papirene, kan det hende man må finne en ny dato hvis man er sent ute. Kapasiteten er imidlertid stor, så jeg har aldri hørt at dette er noe stort problem. Kan hende man må skyve en halvtime i den ene eller andre retningen, men det blir det jo sjelden store kriser ut av :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...