Gjest Gjest Skrevet 8. februar 2009 #1 Skrevet 8. februar 2009 Kan noen av dere som jobber i bank si noe om hvorfor denne familien ikke får mer lån? Jeg er enig i at med så mange barn kan de ikke betjene mer, men en detaljert oppstilling hadde vært interessant å se. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=536409
Gjest Gjest Skrevet 8. februar 2009 #2 Skrevet 8. februar 2009 Nå jobber ikke jeg i bank, men dersom det hadde vært meg, hadde jeg byttet bank umiddelbart. Det er forståelig at bankene er mere forsiktige i disse dager, men det der syns jeg var direkte dårlig kundebehandling. Regner med han kunne fått et mye større lån i en mindre bank, også i disse dager..
Gjest Gjeste Blondie65 Skrevet 8. februar 2009 #3 Skrevet 8. februar 2009 Deres samlede inntekt inkludert barnebidrag, lønn og barnetrygd er på kr 60.000. SIFO budsjettet klarer ikke å regne så mange barn, så jeg ble nødt til å regne det to ganger, og det har jeg gjort ved å legge inn først mor med de 3 minste og deretter far med de 3 eldste. Da fikk jeg følgende tall: Utgifter utenom bolig for mor og de 3 yngste barna (inkl. 1 barnehageplass) kr 20.220 Utgifter utenom bolig for far og de 3 eldste barna kr 20.815 Inntekt 60.000 - 20.220 - 20.815 = 18965 Boliglån 2.500.000 millioner over 25 år i hht www.lanekalkulator.no med 6 % rente: Avdrag, rente og termingebyr kr 16.167 / mnd. I følge dette ligger de altså godt innenfor SIFO modellen for å få lån. MEN så står det altså INGENTING om - hva slags lån de har pr dagens dato (billån, studiegjeld, forbruksgjeld) - alt dette vil redusere den gjelden de kan ta opp. - verdien av den boligen de har i dag og muligheten for å få solgt den, belåningsgrad på den, etc. Så de variablene som mangler her er nok mest sannsynlig de som gir utslaget.
Gjest Gjest Skrevet 8. februar 2009 #4 Skrevet 8. februar 2009 Deres samlede inntekt inkludert barnebidrag, lønn og barnetrygd er på kr 60.000. SIFO budsjettet klarer ikke å regne så mange barn, så jeg ble nødt til å regne det to ganger, og det har jeg gjort ved å legge inn først mor med de 3 minste og deretter far med de 3 eldste. Da fikk jeg følgende tall: Utgifter utenom bolig for mor og de 3 yngste barna (inkl. 1 barnehageplass) kr 20.220 Utgifter utenom bolig for far og de 3 eldste barna kr 20.815 Inntekt 60.000 - 20.220 - 20.815 = 18965 Boliglån 2.500.000 millioner over 25 år i hht www.lanekalkulator.no med 6 % rente: Avdrag, rente og termingebyr kr 16.167 / mnd. I følge dette ligger de altså godt innenfor SIFO modellen for å få lån. MEN så står det altså INGENTING om - hva slags lån de har pr dagens dato (billån, studiegjeld, forbruksgjeld) - alt dette vil redusere den gjelden de kan ta opp. - verdien av den boligen de har i dag og muligheten for å få solgt den, belåningsgrad på den, etc. Så de variablene som mangler her er nok mest sannsynlig de som gir utslaget. Det står at de leier den boligen de har i dag..
sixx Skrevet 8. februar 2009 #5 Skrevet 8. februar 2009 De voksne jobber som henholdsvis lærer og lærerassistent i det offentlig. Hvilken inntekt de har i de stilligene vet jeg ikke, og ikke står det noe om det heller - men voldsomt overbetalte er de nok ikke. De har åtte barn, hvorav seks bor hos dem fast. Dette er iallefall ikke gratis. I tillegg må det regnes med utgifter for å "drifte" et stort hus. Jeg skjønner ikke hvordan de kan mene at de skal kunne betjene et lån opptil kr. 2,5 mill. (Joda, jeg har sett at de har regnet med barnetrygd og barnebidrag inn i dette regnestykket, men jeg er vel litt betenkt i forhold til det). Jeg heller nok mer til å forstå bankene enn å forstå barnefamilien i dette tilfellet.
Alison Skrevet 8. februar 2009 #6 Skrevet 8. februar 2009 Det er etter min mening ikke noe rart at de ikke får mer lån enn 1,2 mill. Dette er en storfamilie med mange barn, og barn koster penger. De jobber som lærer og lærerassistent, noe som ikke er blandt de yrkene med høyest lønn. Det står ikke noe om hvor mye de har i brutto årsinntekt, men tviler på om de har noe mer enn i beste fall en plass mellom 700.000,- og 800.000,-. Barnetrygd og bidrag kommer i tillegg. Det står ikke noe om det betales bidrag for de to barna som ikke bor der fast. Selv i gode tider vil disse slite med å få det lånet de ønsker. Jo flere barn, jo mindre lån kan du få. Ser at det er brukt SIFO-kalkulatoren i et innlegg lenger opp. Det kan være greit å vite at det i dette budsjettet ikke er tatt med: • bolig, strøm og andre boutgifter, (som f.eks. vedlikehold) • tobakk og alkohol • videregående skolegang • helsetjenester • kostbare, utstyrskrevende fritidsinteresser • feriereiser • feiring av begivenheter, gaver • uteliv (opplysninger hentet herfra.) Det må i tillegg tas høyde for en renteøkning på minst 3%. De bør også settes av et beløp til sparing hver måned. Med en så stor familie kan det fort dukke opp en uforutsett utgift. I avisinnlegget står det heller ikke noe om de har bil(er). Det står heller ikke noe om studielån, billån ol. De har en hytte som de også kan stille som sikkerhet. Det er vel og bra det, men en må også huske på at en hytte faktisk også betyr ekstra utgifter. Bankene skal i noen tilfeller ta noe risiko når de låner ut penger. Det må vurderes i hver enkelt sak om den aktuelle kunden er verd å ta risikoen. Jo mer saken går i minus (i berengingsmodellen til banken), jo vanskeligere å forsvare hvorfor kunden skal få dette lånet. Finner banken ut at de vil gå for saken må de gjøre regning med at lånet blir gitt med frarådning.
sixx Skrevet 8. februar 2009 #7 Skrevet 8. februar 2009 De har en hytte som de også kan stille som sikkerhet. Unnskyld min nysgjerrighet, men er det mulig å ta pant i en eiendom som ligger i Sverige som sikkerhet for en norsk låneyter? (Er helt enig i din betraktning, ble bare nysgjerrig på dette med nevnte pant).
Gjest Pretor Skrevet 8. februar 2009 #8 Skrevet 8. februar 2009 Unnskyld min nysgjerrighet, men er det mulig å ta pant i en eiendom som ligger i Sverige som sikkerhet for en norsk låneyter? (Er helt enig i din betraktning, ble bare nysgjerrig på dette med nevnte pant). Er nok ikke bare i Norge at vi har vært lure nok til å lage et tinglysingsregister for fast eiendom..
Alison Skrevet 8. februar 2009 #9 Skrevet 8. februar 2009 Unnskyld min nysgjerrighet, men er det mulig å ta pant i en eiendom som ligger i Sverige som sikkerhet for en norsk låneyter? (Er helt enig i din betraktning, ble bare nysgjerrig på dette med nevnte pant). Nå leste jeg ikke så nøye hvor hytta lå. Jeg har aldri tatt pant i boliger i utlandet selv, men vet at det er mulig å gi lån (med pant) til bolig i deler av Sverige. Jeg er faktisk ikke sikker på hvordan det blir med pant i hytte der.
Rosalie Skrevet 8. februar 2009 #10 Skrevet 8. februar 2009 Hvorfor selger de ikke hytta og skaffer seg egenkapital og kvitter seg med en del utgifter i samme slengen? Hytter er jo et pengesluk...
Alison Skrevet 8. februar 2009 #11 Skrevet 8. februar 2009 Hvorfor selger de ikke hytta og skaffer seg egenkapital og kvitter seg med en del utgifter i samme slengen? Hytter er jo et pengesluk... Nemlig. Bankene driver ikke veldedighet og det er ingen menneskerett å eie egen bolig. Det er også et eget valg å ha mange barn. Greit nok at en familie med mange barn trenger større plass enn en vanlig A-4 familie, men dette er noe de burde tenkt på tidligere. Denne familien kan heller sjekke ut muligheten til å få startlån.
Gjest Gjest Skrevet 8. februar 2009 #12 Skrevet 8. februar 2009 Ser at det er brukt SIFO-kalkulatoren i et innlegg lenger opp. Det kan være greit å vite at det i dette budsjettet ikke er tatt med: • bolig, strøm og andre boutgifter, (som f.eks. vedlikehold) • tobakk og alkohol • videregående skolegang • helsetjenester • kostbare, utstyrskrevende fritidsinteresser • feriereiser • feiring av begivenheter, gaver • uteliv (opplysninger hentet herfra.) Hva skal så livsoppholdsutgifter til SIFO dekke?
Alison Skrevet 8. februar 2009 #13 Skrevet 8. februar 2009 Hva skal så livsoppholdsutgifter til SIFO dekke? Hadde du lest i linken ville du ha sett hva det dekker. Standardbudsjettet skal i hovedsak dekke • daglige, løpende utgifter og mer sjeldne utgifter • et rimelig forbruksnivå som skal gi mulighet for deltakelse i vanlige, sosiale aktiviteter • et vareutvalg knyttet til vanlige funksjoner i et hushold • innkjøp av alle varer "over disk".
Gjest Gjeste Blondie65 Skrevet 8. februar 2009 #14 Skrevet 8. februar 2009 Nemlig. Bankene driver ikke veldedighet og det er ingen menneskerett å eie egen bolig. Det er også et eget valg å ha mange barn. Greit nok at en familie med mange barn trenger større plass enn en vanlig A-4 familie, men dette er noe de burde tenkt på tidligere. Denne familien kan heller sjekke ut muligheten til å få startlån. Men de får vel neppe noe mer i Startlån enn de får banklån for husbanken/kommunene bruker også SIFO modellen. Til din kommentar angående barna: de hadde noen hver fra før, så det er nok noe tilfeldig at de endte opp med så mange tilsammen. Men jeg er forsåvidt enig i at de lever i en fantasiverden når det gjelder hva de kan få lån til.
sixx Skrevet 8. februar 2009 #15 Skrevet 8. februar 2009 Er nok ikke bare i Norge at vi har vært lure nok til å lage et tinglysingsregister for fast eiendom.. Nå gikk ikke mitt spørsmål på om det var mulig å ta pant i svensk (fritids)eiendom, MEN på om det var mulig for en norsk låneyter å gjøre det.
sixx Skrevet 8. februar 2009 #16 Skrevet 8. februar 2009 Nå leste jeg ikke så nøye hvor hytta lå. Jeg har aldri tatt pant i boliger i utlandet selv, men vet at det er mulig å gi lån (med pant) til bolig i deler av Sverige. Jeg er faktisk ikke sikker på hvordan det blir med pant i hytte der. Men hvis det er mulig i visse deler av landet, så er det sikkert mulig over hele "fjøla".
Gjest Gjest Skrevet 8. februar 2009 #17 Skrevet 8. februar 2009 Hadde du lest i linken ville du ha sett hva det dekker. Og skulle da ikke livsoppholdsutgiftene dekke de utgifter du nevner??
Gjest Gjest Skrevet 8. februar 2009 #18 Skrevet 8. februar 2009 Men de får vel neppe noe mer i Startlån enn de får banklån for husbanken/kommunene bruker også SIFO modellen. Til din kommentar angående barna: de hadde noen hver fra før, så det er nok noe tilfeldig at de endte opp med så mange tilsammen. Men jeg er forsåvidt enig i at de lever i en fantasiverden når det gjelder hva de kan få lån til. Er ikke startlån ment å være for de vanskeligstilte da? Kjenner folk som har fått endel i startlån (og mer enn det disse kunne få), men ingenting fra banker.
Gjest Gjest Skrevet 8. februar 2009 #19 Skrevet 8. februar 2009 Deres samlede inntekt inkludert barnebidrag, lønn og barnetrygd er på kr 60.000. SIFO budsjettet klarer ikke å regne så mange barn, så jeg ble nødt til å regne det to ganger, og det har jeg gjort ved å legge inn først mor med de 3 minste og deretter far med de 3 eldste. Da fikk jeg følgende tall: Utgifter utenom bolig for mor og de 3 yngste barna (inkl. 1 barnehageplass) kr 20.220 Utgifter utenom bolig for far og de 3 eldste barna kr 20.815 Inntekt 60.000 - 20.220 - 20.815 = 18965 Boliglån 2.500.000 millioner over 25 år i hht www.lanekalkulator.no med 6 % rente: Avdrag, rente og termingebyr kr 16.167 / mnd. I følge dette ligger de altså godt innenfor SIFO modellen for å få lån. MEN så står det altså INGENTING om - hva slags lån de har pr dagens dato (billån, studiegjeld, forbruksgjeld) - alt dette vil redusere den gjelden de kan ta opp. - verdien av den boligen de har i dag og muligheten for å få solgt den, belåningsgrad på den, etc. Så de variablene som mangler her er nok mest sannsynlig de som gir utslaget. ja, da er det ikke mye penger igjen til mat og alt annet. mat forsikring tv-nett kommunale utgifter strøm reise uforutsette uygifter en buffer vedlikehold av hus bil drift av bil og bla bla bla
asterix Skrevet 8. februar 2009 #20 Skrevet 8. februar 2009 Har selv 8 barn og ville fint kunne betjent et slikt lån som denne familien ønsker seg. At vi ikke ønsker å ta opp et så høyt lån er en helt annen sak.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå