Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
:ler: Beklager, trodde visst at jeg hadde 11 fingre jeg :sjenert:

Da er jeg enig med deg ;)

Hehe, ekke alltid lett og holde kontroll på dem, sånn som dem kommer og går :ler:

Skrevet

Tenkte ikke på den enkle lure løsningen med å ta utgangspunkt i termindato jeg i mine funderinger... :ler:

Dumme da er at jeg vil passere 3 mnd idag, nesten 2 uker etter at jeg anså meg for å passere den "magiske" 12 uker/3 mnd grensen...

Ang. hva man sier til folk, så går det jo an å si "jeg er 4 og halv mnd på vei", man MÅ jo ikke vente til man har passert neste månedsbarriere.. da kan man være litte mer nøyaktig, uten å dra i vei med full forvirring.

Det med at man er "gravid" 2 uker før befruktning synes jeg er noe stort tull, det er noe syklus-nerdene har funnet på for å få teorien til å ha et pent fundament..

Et svangerskap er forøvrig 282 dager, det blir ca 40 uker og 3 dager, så HELT gjennomtenkt er det da ikke :gjeiper:

Skrevet
Når man er 28 uker på vei er man 7 mnd på vei. I svangerskapsboka står det at man har nådd en milepæl og kan ha 7mnd sermonier ;)

Man er jo ikke fullgått 7 mnd ved 28 uker? Når jeg bikker 28 uker, er jeg litt over 6 mnd på vei, og har rett under 3 mnd igjen til termin. Eller jeg kan si at jeg er i min 7. måned. For meg blir det litt rart å regne et svangerskap som 10 mnd.

Skrevet

Jeg synes også det blir rart å regne svangerskapet som 10 mnd. Tar som sagt bare utgangspunkt i termindatoen og teller bakover, så slipper man å forholde seg til 4 uker og 3 dager og annet innviklet tull ;)

Skrevet
Det med at man er "gravid" 2 uker før befruktning synes jeg er noe stort tull, det er noe syklus-nerdene har funnet på for å få teorien til å ha et pent fundament..

Et svangerskap er forøvrig 282 dager, det blir ca 40 uker og 3 dager, så HELT gjennomtenkt er det da ikke :gjeiper:

Eh, nei. Det er noe legene har "funnet på" som du så fint kaller det.

Og som du sier; Et svangerskap er 282 dager, og det er 282 dager fra første dag av siste mens, ikke 282 dager fra befruktning.

Skrevet

De færreste vet jo datoen for befruktning, litt enklere å vite datoen for siste mens ;)

Skrevet (endret)
Tenkte ikke på den enkle lure løsningen med å ta utgangspunkt i termindato jeg i mine funderinger... :ler:

Dumme da er at jeg vil passere 3 mnd idag, nesten 2 uker etter at jeg anså meg for å passere den "magiske" 12 uker/3 mnd grensen...

Hvis du tenker på når abortrisikoen avtar så er det ved 12 uker etter 1. dag i siste mens. Eller 10 uker etter befruktning. Har ingenting med termindato å gjøre, men befruktningstidspunkt. Etter 10 uker har nemlig alle organer blitt dannet og fosteret skal nå primært vokse de neste månedene. Så den magiske grensen passerte du uansett for 2 uker siden... Så får vi heller krangle/være uenige om hvor mange uker/måneder vi egentlig er på veg :fnise:

Endret av Bing
Skrevet

Bare lurer litt jeg, hvorfor regner man med at svangerskapet "begynner" ved siste dag man har mensen før befruktning? Hva er det medisinske (eller logiske:P ) årsaken til dette?

Skrevet
Bare lurer litt jeg, hvorfor regner man med at svangerskapet "begynner" ved siste dag man har mensen før befruktning? Hva er det medisinske (eller logiske:P ) årsaken til dette?

Fordi det er veldig vanskelig å vite nøyaktig når spiren festet seg. Selv om du vet akkurat når du hadde sex f.eks. så kan det ta 4-5-6 dager før spiren faktisk fester seg. Derfor bruker man alltid terminen man får på ultralyd i uke 18 etter at man har vært der.

Skrevet

Jeg holder fast på at det er syklus-nerder (leger med hang til å systematisere og har spesialisering i obstetrikk) som har fått litt for stor frihet :lur:

Man kunne jo, tja for å ta det helt ut av luften, sett på når siste mens var (1.nov) , laget en hypotese om at befruktning skjedde 14 dager etterpå (15 nov), og så sagt at svangerskapet startet 15 nov. Enkel deduksjon ifølge mitt hode. Istedet sier de næsj, vi bare kaller hele greia svangerskap vi, selv om kvinnen teknisk sett ikke var gravid de første par ukene, for da passer det så fint inn i syklus-tenkningen vår. Det tror iallefall jeg :)

Skrevet
Jeg holder fast på at det er syklus-nerder (leger med hang til å systematisere og har spesialisering i obstetrikk) som har fått litt for stor frihet :lur:

Man kunne jo, tja for å ta det helt ut av luften, sett på når siste mens var (1.nov) , laget en hypotese om at befruktning skjedde 14 dager etterpå (15 nov), og så sagt at svangerskapet startet 15 nov. Enkel deduksjon ifølge mitt hode. Istedet sier de næsj, vi bare kaller hele greia svangerskap vi, selv om kvinnen teknisk sett ikke var gravid de første par ukene, for da passer det så fint inn i syklus-tenkningen vår. Det tror iallefall jeg :)

Det er sikkert fordi prosessen allerede starter første dag av siste mens, tror du ikke? Mensen er jo per def kroppens måte å starte opp prosessen med et nytt svangerskap på.

Skrevet

Ja, er det ikke da egget blir laget?

Skrevet
Ja, er det ikke da egget blir laget?

Jeg er ikke helt sikker, men eggene eller anlegget til egg er vel klart helt fra puberteten (eller tidligere? Ei stund siden jeg hadde forplantningslære sjø ;) ), men med mensen starter prosessen med å modne ett egg som slippes ca 2 uker senere.

Skrevet
Jeg er ikke helt sikker, men eggene eller anlegget til egg er vel klart helt fra puberteten (eller tidligere? Ei stund siden jeg hadde forplantningslære sjø ;) ), men med mensen starter prosessen med å modne ett egg som slippes ca 2 uker senere.

Eggene blir laget mens man ligger i mammas mage de :) Men når man begynner å modne egg er jeg ikke sikker på, så det kan jeg ikke si noe om.

Skrevet
Eggene blir laget mens man ligger i mammas mage de :) Men når man begynner å modne egg er jeg ikke sikker på, så det kan jeg ikke si noe om.

Bra du kunne oppklare egglagingsbizznizzen :)

Modning av egg er jeg litt mere sikker på, men skal ikke insistere hvis noen mener å vite bedre :)

Skrevet

Egget starter modningen ved starten ny syklus.

Skrevet
Egget starter modningen ved starten ny syklus.

Ja, og ny syklus er vel dagen etter siste dag av mens, ikke starten av mens? Mens er jo avslutning av en syklus, man skyller ut alt som ble bygget opp for å ta imot et befruktet egg.

Jeg tror (men ikke helt sikker) også at det er ny syklus som modner egget, det er jo da man stadig øker mengde hormoner for å forberede alt. Først østrogen, så progesteron. Mengdene er på topp rundt eggløsning.

Jeg skal sjekke i boka mi, mener det står ganske detaljert der. To be continued :)

Skrevet

Nei, ny syklus begynner samme dag som mensen kommer. Livmorslimhinnen begynner oppbyggingen så smått idet den gamle blir skylt ut med mensen, og jeg er ganske sikker på at ny eggmodning også starter da. Ellers må jeg ha misforstått oppleggene jeg har hatt rundt fryseforsøkene mine. ;)

Skrevet
Nei, ny syklus begynner samme dag som mensen kommer. Livmorslimhinnen begynner oppbyggingen så smått idet den gamle blir skylt ut med mensen, og jeg er ganske sikker på at ny eggmodning også starter da. Ellers må jeg ha misforstått oppleggene jeg har hatt rundt fryseforsøkene mine. ;)

Det er sånn jeg og har forstått det ja.

• 5 måneder senere...
Gjest Gjest_blabla_*
Skrevet

man er ikke gravid i 9 mnd... man er gravid i 40 uker + 2 dager...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...