Gå til innhold

dele utgifter

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Jeg og kjæresten min bor i min leilighet som jeg har kjøpt og betaler renter og avdrag på hver måned. Er det da normalt å kreve en symbolsk sum penger for at han skal bo hos meg pluss at vi deler strømregningen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

er i samme situasjon som deg.

man burde jo dele alt ganske likt så lenge man har samme adresse.

se hva lånet ditt er på i mnd.la han betale ca halvparten i "husleie".

strøm,vann,internett,mat osv deles likt.kommunale utgifter,forsikringer osv. har vi holdt avskilt.

Jeg som eier av huset har litt i tankene,forholdet er ikke så gammelt,at det som er av verdi får man ta vare på til man er helt 100 på at dette er personen man skal leve med.ingen har noen garantier men du skjønner hva jeg mener ;).derfor litt avskillelse av enkelte ting.

har også hørt at man skal være forsiktig med at part som ikke eier huset setter inn penger på kontoen spess der huslånet blir trekt.dette pga skatting av lån og problemer/krangling ang verdier ved evn samlivsbrudd.dette hvis du vil garantere huset ditt hvis forholdet skulle ryke etter noen år f.eks..at han da kan komme og kreve halvpart og har bevis kontomessig at han har overført penger til deg som går til lån på leiligheten din er kansje ikke den beste situasjonen hvis forholdet ryker etter kun par år.men man kan jo ta særeie selfølgelig.blir litt sært for meg på en måte men...

kansje noen her vet mer om denne probleminnstillingen?

Skrevet
Jeg og kjæresten min bor i min leilighet som jeg har kjøpt og betaler renter og avdrag på hver måned. Er det da normalt å kreve en symbolsk sum penger for at han skal bo hos meg pluss at vi deler strømregningen?

Det er mange måter å dele det på, den jeg tror er mest vanlig, er at den som eier leiligheten betaler avdragene på huslån, og halvparten av rentene, mens samboer betaler halve renteutgiftene.

Forsikring på leilighet (hvis det ikke går under felleskostnader) står eieren for alene.

Alle andre faste løpende utgifter blir delt i 2 like potter.

Skrevet
Det er mange måter å dele det på, den jeg tror er mest vanlig, er at den som eier leiligheten betaler avdragene på huslån, og halvparten av rentene, mens samboer betaler halve renteutgiftene.

Forsikring på leilighet (hvis det ikke går under felleskostnader) står eieren for alene.

Alle andre faste løpende utgifter blir delt i 2 like potter.

Synes det er lettere at den ene parten betaler husleie, f.eks halvparten av markedsleie, og at husleien inkluderer alle faste utgifter så som strøm, kommunale avgifter osv. Da kommer bare mat i tillegg.

¨

På sikt bør selvsagt vedkommende få anledning til å kjøpe seg inn.

Skrevet

Kanskje dette er et alternativ? Vet jo hva det innebærer å leie, men tenker jo litt på han karen din som ville gått tomhendt ut av deres liv dersom du bestemte deg for å kaste han ut.

Hva med en fordeligsbrøk som endrer seg for hvert år han bor & bidrar? Slik at han for hvert år som går eier mer og mer av boligen?

Skrevet
Synes det er lettere at den ene parten betaler husleie, f.eks halvparten av markedsleie, og at husleien inkluderer alle faste utgifter så som strøm, kommunale avgifter osv. Da kommer bare mat i tillegg.

¨

Markedsleie er det som tas for at eieren skal ha gevinst på å leie ut. Hvorfor skal en person opptre som "hushai" overfor sin samboer? Det blir urimelig for meg, men det er klart at huseieren skal ikke bære utgiftene alene.

Skrevet
Markedsleie er det som tas for at eieren skal ha gevinst på å leie ut. Hvorfor skal en person opptre som "hushai" overfor sin samboer? Det blir urimelig for meg, men det er klart at huseieren skal ikke bære utgiftene alene.

Hun skrev jo halvparten av markedsleie.

Hvis det er mulig syns jeg det aller beste er at samboeren din kjøper seg inn i leiligheten. Hvis dette ikke er mulig syns jeg samboeren din skal betale en leie til deg som er lav i forhold til det h*n ellers ville måtte betalt. Hvis det da blir slutt har h*n spart penger i noen år i forhold til hvis h*n ikke hadde bodd hos deg, mens du har fått hjelp til å betale ned lånet.

Alt annet enn selve avdragene + rente bør jo deles likt (i alle fall hvis dere står rimelig likt økonomisk sett).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...