Gå til innhold

Utringet kjole - anstendig eller vulgært?

Anbefalte innlegg

Gjest Helenius
Skrevet

Leste tråden om stygge bruder, og begynte å lure på:

Hvor utringet må en kjole være for at den kan kalles vulgær?

Uten armer?

Bare skuldre?

Stroppeløs?

Uten rygg?

Pupper som trykkes opp over kjolen?

V-utringing til navlen?

Bare ha BH + skjørt?

Ingen kjole i det hele tatt?

:hoho:

Spøk til side - jeg er litt redd for å føle meg avkledd i kirken, mer siden jeg har stor respekt for kirkerommet enn for å tekkes gamle tanter. Hva er anstendig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette lurer jeg litt på også. Selv syns jeg det skal mye til før en brudekjole blir uanstendig. Man har sjeldent lårkort brudekjole feks. Bar rygg må da være greit, bør kanskje ha sjal i kirken? Nei, vet sannelig ikke jeg... :roll:

Skrevet
Hvor utringet må en kjole være for at den kan kalles vulgær?

...

Spøk til side - jeg er litt redd for å føle meg avkledd i kirken, mer siden jeg har stor respekt for kirkerommet enn for å tekkes gamle tanter. Hva er anstendig?

Det är just i kyrkan och för respekt av kyrkorummet som det faktiskt finns vissa seder att följa. Vad du vill ha på dig på festen sedan är en annan historia.

Uten armer? - ingen fara

Bare skuldre? - Skuldror ska täckas i kyrkan med en sjal

Stroppeløs? - Skuldror ska täckas i kyrkan med en sjal

Uten rygg? - Täcks med slöja eller sjal i kyrkan

Pupper som trykkes opp over kjolen? Täcks i kyrkan med en sjal

V-utringing til navlen? Svårare att täcka med sjal, kanske en liten bolero eller jacka över?

Bare ha BH + skjørt? :oops:

Ingen kjole i det hele tatt? En dräkt/dress då? :wink: Javisst.

Skrevet

Jeg synes det skal mye til før en kjole er vulgær, men jeg må innrømme at jeg absolutt ikke har noe sansen for kjoler som enten er så utringet at puppene nesten detter ut eller kjoler som er så trange at puppene nesten hopper opp. Det synes jeg ikke passer seg når man gifter seg, iallfall ikke om man er tradisjonelt hvit brud.

Bare skuldre og kortere kjole (ikke lårkort) kan man gjerne ha.

Tror at de fleste bruker sunn fornuft og velger kjoler som passer til anledningen, i mine øyne er det bare et fåtall som overskrider denne grensen til å være vulgære på en sånn dag!

Skrevet

HVIS KJOLEN ER MINI ELLER SPLITTEN GÅR OPP I...........

HVIS PUPPENE HOLDER PÅ Å DETTE UT,SÅ ER DET VULGÆRT.

JEG SKAL HA BARE ARMER OG RYGG. :D

Gjest Helenius
Skrevet

Jeg lurer på mer, jeg... takk for oppklarende svar, Furstina!

Hvordan bærer man et eventuelt sjal? Festes det? Jeg ser for meg at det blir litt klønete å skride oppover gulvet med min far i den ene hånden, brudebuketten i den andre, og holde fast sjalet med overarmene på en veldig anstrengt måte.

Kan jeg droppe sjal selv om kjolen min viser skuldrer, når jeg har slør? Det blir jo litt mer tildekket da. *tvilende*

Skrevet

Jeg har ingen planer om å ha sjal og jeg skal ha stroppløs kjole. Jeg har sett flere bruder som går med bare skuldre uten at noen reagerer på det.

Skrevet
Hvordan bærer man et eventuelt sjal? Festes det? Kan jeg droppe sjal selv om kjolen min viser skuldrer, når jeg har slør? Det blir jo litt mer tildekket da. *tvilende*

Jeg synes du fint kan droppe sjal jeg og bare skuldre synes jeg ikke gjør noen ting!

Jeg vet ikke hvordan det er lureste å feste sjalet, men jeg vet at Limbo som er bruker her inne hadde sjal. Kanskje du kan få noen tips av henne?

Her er hjemmesiden deres med bilder, kanskje du kan se hvordan hun hadde sjalet der?

http://home.no.net/waraas/Bryllup.htm

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei!

Jeg spurte presten før jeg giftet meg om dette da jeg skulle ha stroppøs kjole. Han hadde ingen invendinger mot bare skuldre.

Gjest Helenius
Skrevet

Jeg lurer på å rett og slett droppe sjalet til tross for at kjolen er stroppeløs. (Sjalet fulgte med kjolen.) Det er jo uansett en vanlig fasong på brudekjoler, og ingen av dem som har sett den har reagert. Den er ikke veldig utringet. Reglene her i Norge er dessuten ikke så strenge som i utlandet. Jeg synes det viktigste er å ta hensyn til reglene - og reagerer veldig når jenter i singlet dekker til skuldrene med papirservietter for å få komme inn i kirker i f.eks. Italia! :o

Det går mest på min egen følelse at, men det er mulig det stort sett er fordi jeg ikke er vant til å ikke ha noe over skuldrene. Jeg får høre med mine omgivelser. Er det veldig kaldt den dagen, tar jeg vel sjalet (16. august, på Sørlandet? Neppe!)

Takk for tilbakemeldinger!

Skrevet

En sjal som är anpassad för bröllop är inte särskilt tung - jag har burit en liknande vid en "vanlig" fest med finkjolar och det är inte särskilt svårt. Du kan även fråga och prova i en brudbutik.

Som Limbo hade den så hängs den lätt i armvecken - den är så pass lång att den hänger bra där.

Jag är kanske lite gammaldags och tar för allvarligt på det här med kyrkan jämfört med många brudar och bröllopsgäster (utan att vara oförskämd) men jag är upplärd med att baraxlad går man inte i kyrkan. Man går inte heller barfota eller i kortkort. När jag var gäst i ett bröllop för två somrar sen hade jag en baraxlad klänning - och en broderad sjal i siden över axlarna.

Att en präst inte reagerar på att du vill ha bara axlar eller urringning är inte heller så konstigt, många verkar inte heller bry sig om att paret de viger inte är troende.

I många andra länder, till exempel grekland, är de mycket stränga med att axlar och knän ska täckas när man går in i kyrkor. Det är väl samma grund och tankar även om det är mer "lössläppt" här i norden.

Gjest onyx, i.i.
Skrevet

Vil bare opplyse om at det er i katolske kirker at reglene er så strenge at du må dekke skuldre og knær. I den vanlige norske kirke er det ingen strenge kleskoder, så man står nok fritt så lenge presten ikke har krav tilpåkledning.

Skrevet

Det er ikke noe problem å gifte seg i kirken i en stroppløs kjole, med bar rygg ol. Det er dere som "leier" kirken denne dagen og da gjør vell dere som dere vil. Dessuten er ikke bare skuldre vulgert, jeg har mange ganger gått med bare skuldre i kirken søndag formiddag, og det er ingen som reagerer på det heller.

Gå i den kjolen du ønsker!!

Gjest Helenius
Skrevet
Det er ikke noe problem å gifte seg i kirken i en stroppløs kjole, med bar rygg ol. Det er dere som "leier" kirken denne dagen og da gjør vell dere som dere vil.

Dette er jeg ikke helt enig i. Ja, vi leier kirken til vielsen vår, men kirken er faktisk et hellig rom hvor man oppfører seg på visse måter av respekt for Gud - og om man ikke tror på Gud, så i alle fall av respekt for dem som mener at det finnes en Gud.

Jeg synes heller ikke at bare skuldre er vulgært, men det kan jo hende det finnes uskrevne regler som jeg ikke vet om til tross for at jeg slenger innom en kirke i ny og ne.

Skrevet

Även om ni och er präst tycker det är OK med bar skuldror finns det säkert någon gammal tant (jag på 30? eller min mor, hennes faster osv) som reagerar i tysthet. Jag är tyst men reagerar på det, min mor skulle säkert kommentera det och hennes faster fnysa åt företelesen.

Gör som ni vill men tänk på att det kan komma att kommenteras av en sur traditionell tant i hatt.

Jag är ju så konstig att jag även reagerar på annat - som att man äter med handskar eller hatt på, eller sitter vid matbord (även i Syden) med bara bikini - eller att ett par som ej har konfirmerats ska vigas i kyrkan. Jag vet att jag är lite gammaldags ibland.

Skrevet

Jeg ville ikke gått stroppeløs og ermeløs i kirken.

Skuldrene bør dekkes til, av respekt for det hellige Hus.

Er ikke noe problen med et chiffongsjal e.l.

og man trenger det bare i kirken.

Jeg synes noe annet er uanstendig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...