Gå til innhold

Hvor mye kan det koste å pusse opp en blokkleilighet på 60m2?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har funnet en leil. i området jeg ønsker å bo, men den ser ikke ut innvendig. Må ha nye gulv i alle rom, ny tapet/maling vegger og tak, samt må ha nytt bad og kjøkken.

Hva kan noe slikt komme på i pris? Finnes det firmaer som gjør hele pakken så og si, til fast avtalt pris på forhånd?

(Jeg er alene med barn og i full jobb, har lite mulighet til å gjøre særlig selv, bortsett fra kanskje litt sparkling/maling...)

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Har funnet en leil. i området jeg ønsker å bo, men den ser ikke ut innvendig. Må ha nye gulv i alle rom, ny tapet/maling vegger og tak, samt må ha nytt bad og kjøkken.

Hva kan noe slikt komme på i pris? Finnes det firmaer som gjør hele pakken så og si, til fast avtalt pris på forhånd?

(Jeg er alene med barn og i full jobb, har lite mulighet til å gjøre særlig selv, bortsett fra kanskje litt sparkling/maling...)

jeg skifte tapet, malte, sparkla, skifta kjøkken og bad i min leilighet, det på kom rundt 100 000 i matrialer og invetar. Så jeg vil regne rundt 200 000 om du får noen til å gjøre det for deg.

Skrevet
jeg skifte tapet, malte, sparkla, skifta kjøkken og bad i min leilighet, det på kom rundt 100 000 i matrialer og invetar. Så jeg vil regne rundt 200 000 om du får noen til å gjøre det for deg.

Ikke verre? fryktet det kostet mye mer, mener å ha lest et sted at et nytt bad fort koster 100 000 kr..

TS

Skrevet

Jeg vil legge på etpar hundre tusen i overslaget og tipper rundt 500. Prisen er såklart helt avhengig av hvilke golv du ønsker, hvor mye grunnarbeid (sparkling) som må til på vegger og i golv og hvilken kjøkkeninnredning/baderomsinnredning du ønsker.

Skrevet

Full oppussing blir fort mye dyrere enn man tror og det kan være vanskelig å få firmaer til å gjøre det (mulig det er enklere i disse finanskrise-dager).

Å pusse opp et bad koster fort 250.000, selv med relativt enkel standard. I leiligheten min er det et bittelite bad bare med dusj og opplegg til vaskemaskin men takst fra rørleggerfirma var likevel 200.000.

Kjøkken trenger ikke bli så dyrt, men hvis du ikke kan montere selv kommer det i tillegg. På Ikea har de fine kjøkken som ikke koster skjorta, men ville regnet med 60.00 cirka. Kommer selvsagt an på hvordan man ønsker å ha det.

I tillegg kommer alt av materialer, som etter min erfaring blir mer kostbart enn man først tenker seg, og da også utføring av arbeidet hvis du skal gjøre det selv.

Jeg ville regnet en halv million til opppussing, minst. Min leilighet er 41 kvm, jeg har gjort veldig mye selv med hjelp av familie og venner, kun betalt for rørleggerarbeid og elektriker på det som er påkrevet. Jeg kjøpte ikke helt nytt kjøkken og er ennå ikke ferdig på soverommet og har brukt cirka 300.000. Tror du vanskelig kommer under 500.000, men vet ikke hva andre har erfart?

Lykke til med leilighetsjakt! :)

Skrevet

Fekk overslag ein gang på å gjere om eit lite toalett (1x2 meter rom, vegghengt toalett, vask) med alt av møbler, bytte av gulv, varmekabler, nye takplater...absolutt alt. Overslaget kom på 60 000kr...Ønska ikkje fliser på veggene, kun gulvet. Vegplater på veggene. Me syntes det var heilt horribelt. Å kutte ut varmekabler og nye takplater ville ikkje utgjort særlig i reknestykket.

Enda med at far min tok det verste og det kom på under 10000kr med nytt veghengt toalett og vask.

Tipper at eit bad (viss ei ikkje skal gjere noko sjølv) fort kjem på 100 000 og gjerne enda litt til.

Kjøkkenet kan du kjøpe på ikea e.l. (enkelte byggevareforretniger fører også kjøkken). Du kan be om overslag frå snekker for å sette det opp for deg. Du kan kanskje sette saman skapene sjølv, men at snekkeren henger det på veggen for deg, tilpasser benkeplata, og setter inn vask. Trur snekkerene hater å sette saman skapene pluss at du da må betale for noko du klarer å gjere sjølv. Trur likevel du må rekne med kanskje 60 000 eller meir med alt (trenger også rørlegger). Spørs sjølvsagt på kor stort kjøkkenet er.

Gulv klarer du å legge sjølv så sant du har tid. Du trenger ei sag, og gulv av type klikkparkett/laminat. Kanskje nokon bekjente til å vise deg litegranne i starten, men det er ikkje så vrient at du ikkje får det til så lenge du har tida til det.

Alt spørs sjølvsagt på kva løysning du ønsker. Skal det blir fint, eller skal det bli fantastisk? Skal det kunne leves med, eller skal det vere ein oase? Klarer du deg med baderomsplater, eller må det vere fliser?

Skrevet

er du heldig kan du også få tak i kjøkken på finn.no :)

Gjest Gjest_Camilla_*
Skrevet

Jeg brukte 200 000 på å totalrenovere min 65 km leilighet, men alt arbeidet ble gjort av familie og venner innen bransjen, så den summen er utenom arbeidspenger. Å beregne 250 000 kr på et bad høres veldig drøyt ut, men det kommer jo an på størrelse på badet. Mitt kostet 95000 med varmekabler, fliser, veggehengt toalett, alt grunnarbeid, innredning, spoter i tak osv.

Skrevet

Det kommer også ann på hva standarden på leiligheten er, sett bort fra det du ser med en gang. En leilighet som er forsømt over tid, kan raskt trenge større utskiftinger. Ting som isolasjon, vinder, dører osv kan raskt ha behov for utbytting. Vannskader kan dukke opp når man åpner kjøkken og bad, ol.

Generelt lønner det seg skjeldent å kjøpe et renoveringsprosjekt med mindre man har planer om å gjøre en del selv, og har en del kunnskap. Arbeidskraft blir raskt den største kostnaden.

Skrevet

Blir fort kr.

i pusser opp nå. Gulv koster eks 300 kr kvadraten. Skal du ha fliserpå bad? regner med at badet ikke er stort,men gjør du flisjobben selv, og får tak ibillig flis, så regn med 50 tusen. Du må ha rørlegger. Kjøkken kan man få billig om du gjør jobben selv. Kjøpr på ikea. Du kan pine ned til 20000. Maling eks 300 kr for ti liter. Tapet i ulike priser.

a deg en runde og noter priser

Skrevet
Generelt lønner det seg skjeldent å kjøpe et renoveringsprosjekt med mindre man har planer om å gjøre en del selv, og har en del kunnskap. Arbeidskraft blir raskt den største kostnaden.

Men hvis man kommer over et renoveringsobjekt som har stått usolgt i mange måneder, kan man kanskje presse ned prisen såpass at man likevel får råd til å bruke en anseelig sum på renovering....

Skrevet
Men hvis man kommer over et renoveringsobjekt som har stått usolgt i mange måneder, kan man kanskje presse ned prisen såpass at man likevel får råd til å bruke en anseelig sum på renovering....

Selvfølgelig, derfor formuleringen "skjeldent" og ikke "aldri". Det blir jo alltid en totalvurdering av hva tilsvarende leiligheter i samme område går for, hva det vil koste å renovere gitt leilighetens tilstnad. Mitt inntrykk er at renoveringsprosjekter og oppussingsobjekter ofte blir solgt uforholdsmessig dyrt da mange trur man kan tjene store penger på å pusse opp selv.

Skrevet

Leiligheten min måtte pusses opp foruten bad, ca 50 kvm. Jeg belaget meg på å få venner til å hjelpe til, problemet er at venner har sine egne liv, og kan ikke stille opp når man knipser ;)

Så jeg måtte bare få snekkere til å ta jobben, skaffet dyktige polakker som gjorde en god jobb. Men i tillegg så kom rørlegger og elektriker, og dette reiv godt i lommeboka.

Så med nye gulv, behandling av alle overflater, et par vegger ned, nytt kjøkken fra ikea og håndtverkere, så brukte jeg vel 130 000. Da valgte jeg billige løsninger, og i tillegg tok jeg halve snekkerjobben svart. Det er kjempedyrt å pusse opp, og det er helt klart håndtverkere som koster mest. MYE dyrere enn jeg hadde trodd. Skal du totalrenovere et bad i tillegg må du fort opp i 150 000 kr. Noen borettslag har innhentet anbud om renovering av bad, hos oss har vi fått tilbud om 125 000 (obos).

Gjest kenneth
Skrevet

Jeg pusset opp mitt 6,5m2-bad i fjor. Det kostet 150' inkl. alt. (Rimelig men fin standard). Jeg bor i Hedmark. Innhentet prisanslag fra 3-4 firmaer. Det var liten eller ingen forskjell på pristilbudene.

Jeg forholdt meg kun til "selger" (rørleggeren), som igjen samarbeidet med flislegger, elektriker osv.

Kompis i Oslo betalte det samme for sitt bad. (Cirka samme størrelse og standard).

En annen kompis betalte cirka 80' for nytt komplett kjøkken i sin 40m2-leilighet. Da hadde han hjelp til å sette opp (men måtte betale fro elektriker og rørlegger).

Skrevet (endret)
En annen kompis betalte cirka 80' for nytt komplett kjøkken i sin 40m2-leilighet. Da hadde han hjelp til å sette opp (men måtte betale fro elektriker og rørlegger).

Jeg betalte ca 50 000 for kjøkkeninnredning med integrert oppvaskmaskin og komfyr/avtrekksvifte, samt montering. Med rørlegger og elektriker kom vel hele kjøkkenet på 65-70 000. Hadde jeg montert alt selv hadde jeg spart 10-12 000. Men jeg innhentet tilbud fra forskjellige elektrikere først, og prisforskjellen var enorm! Elektriker og rørlegger er ihvertfall de tingene du ikke må finne på å ta svart. Dette var forøvrig også i Oslo, hvis TS bor i Oslo kan jeg godt anbefale rørlegger og elektriker til en fair pris :)

Endret av Pjukset
  • 9 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...