Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært gift før, og strevde i 15 år med et forhold til en mann som ikke stilte så mye opp på det praktiske planet. Han hadde liten eller ingen inntekt, han rota veldig med økonomien, men lot som om han hadde full kontroll. Vi fikk to barn, og jeg fullførte en lang utdannelse underveis. Til slutt "rømte" vi fra alt det økonomiske kaoset til en annen del av landet der jeg fikk jobb, og vi kjøpte et eldre hus sammen. Huset trengte oppussing i alle rom og etasjer, og han gjorde en kjempeinnsats noen måneder. Så var det helt stopp, og resten bare sto der. Han kom seg endelig i gang med utdanning selv, og da han var ferdig etter tre år følte jeg at det lå til rette for skilsmisse, fordi han endelig hadde fått muligheten til å greie seg selv økonomisk. Dette tok 15 år, og det meste av mine krefter, så etter et år alene med to unger, hus og krevende jobb i full stilling sa det stopp. Jeg var utbrent.

Jeg kom meg møysommelig på beina igjen, og fortsatte i full jobb på grunn av økonomien. Jeg ville gjerne beholde huset, men det var så vidt det gikk. Etter hvert traff jeg en ny mann som også nhadde vært gift før, og vi bestemte oss raskt for å flytte sammen, og så gifte oss. Han hadde i praksis hatt aleneansvar for sine tre barn, da ekskona hans hadde lite orden på livet sitt og andre ting. I dag har vi en sønn sammen, i tillegg til våre fem andre barn, som nå har flytta ut. Tre av dem har bodd hos oss. Vi har bodd sammen i "mitt" hus hele tida, har pussa opp viktige rom som kjøkken og bad og har investert mye krefter og penger sammen i huset.

For dem som har opplevd å "skjøte sammen" to familier, med sine historier, vet at det ikke alltid er lett. Mannen min var vant til å måtte ta styringa både med økonomi og andre ting, og er en ganske dominerende kar av natur. Jeg var også vant til å måtte ha full kontroll, og være "den voksne" i familien. Begge har altså med seg vonde historier fra tidligere årelange samliv.

Han flytta inn her med flyttelasset etter å ha solgt huset sitt, og jeg hadde også mye rot fra før. Jeg var gift med en ekstremt rotete person, og er dessverre ikke så strukturert selv heller. Dermed ble jeg fullstendig overvelda av eksen sitt kaos. Dette har vi delvis levd midt oppi i sju år nå. Med jobb og daglige gjøremål, fire små og halvstore unger og jobbskifte for ham har det vært lite tid til overs til annet enn det daglige.

Nå kommer jeg snart til poenget: nå som vi endelig har tid og mulighet til å få orden på resten av huset, så får vi det ikke til! Det er fullt av "ting og tang" i alle skap, skuffer og kroker. Deler av huset har det ikke vært gjort noe med siden det var nytt midt på 60-tallet! (Gangen, vaskerommet, soverommet vårt...) I tillegg kommer det at vi er totalt uenige om hva vi trenger, og hva som skal kastes. Han har det med å forkaste mine forslag, som for eksemepl at vi skal kjøpe ei bokhylle i stedet for stereobenken (opprinnelig hans, furu, 12-15 år gammel) slik at jeg kan få orden i boksamlinga mi og slik at det føles overkommelig å begynne på sortering og støvtørking. Nei, det vil han ikke. Vi bør kvitte oss med ting, ikke kjøpe nye oppbevaringssteder..... På det nye badet har vi god plass, men valgte ei innredning med smale skap og trange hyller. Det er for lite plass, og mye blir stående oppå skapene, eller på servanten. Jeg har foreslått at vi kan skaffe et skap til i samme serien? Nei, det er bare å rydde i det vi har og kaste litt, sier han.. Samtidig sier han at han mistrives enormt med alt rotet vårt, og at han har gitt opp, og har "lært seg å leve med det" selv om han egentlig er ryddig av natur. Dette fører til at han ikke rydder i sine egne ting heller alltid... Alt rot er liksom "mitt", uansett. Jeg orker ikke å krangle om dette mer, vi har en tendens til å ende opp med noen forferdelige krangler om slike ting.

Mannen min er snill, omsorgsfull og trofast, og jeg er enormt glad i ham. Jeg har strevd så mye med oppgitthet og fortvilelse over et hus (og det meste ellers) som er i uorden tidligere, og dette sitter sikkert i meg forsatt. Derfor blir jeg nå så motløs og oppgitt, og energien er borte! Jeg føler at jeg snart gir opp! Jeg hører selv at dette virker helt idiotisk, tatt i betraktning at vi nå har alt innen rekkevidde; tid, penger og et godt samliv! Det er bare det at vi ikke får "hull" på denne byllen, og jeg gruer meg for å ta det opp fordi jeg ikke orker krangling. Noen som har råd å komme med, eller om ikke annet litt trøst? Noen andre som har opplevd noe lignende? Det hadde neste vært en lettelse, så føler en seg ikke så håpløst ubrukelig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville startet med å kaste mitt eget rot. Regner med at du har masse liggende som ikke er verdt å ta vare på. Og kjøp din egen bokhylle.

Skrevet
Jeg ville startet med å kaste mitt eget rot. Regner med at du har masse liggende som ikke er verdt å ta vare på. Og kjøp din egen bokhylle.

Gode råd, det der. Har starta med ryddinga, men det går sakte. Kvitta meg med 6 søplesekker med gamle klær før jul, for eksempel. Bokhylle-handel har jeg også tenkt på, men det stopper opp fordi den må stå der stereobenken er nå... Ikke plass andre steder.

Gjest Gjest_Meg_*
Skrevet

Følger spent med på om det skulle dukke opp noen gode tips her... :)

Ellers kan jeg nevne at flylady har hjulpet meg periodevis. Greit at noen andre bestemmer over seg når man selv har liten disiplin. Og så tror jeg det er viktig som hun stadig framholder - at man ikke skal la seg overvelde av alt rotet, men ta et lite skritt, 15 minutter, om gangen. Livet ble ikke rotete i løpet av et øyeblikk, og da kan det ikke ryddes opp i på et øyeblikk heller. Fokuser på det du får til, i stedet for alt som gjenstår. Les mer på www.flylady.com.

Lykke til, håper du får mange gode tips som også jeg kan spionere på :klemmer:

Skrevet

Jeg ville først spurt han om han kunne være villig til å gi seg og teste ut din løsning istedet for at dere bruker tid på å ikke komme noen vei.

Han bør ha respekt for at du ønsker å beholde boksamlingen din, og at vi kvinner har en del ting på badet som menn kanskje ser på som unødig dill. Mannen min mener jeg også roter på badet, men det er fordi vi ikke har skap nok til at jeg kan ha hårføneren, epilatoren, parfymene, hårbørsten, kremene mine etc. noen plass. Dette er ting jeg ikke kommer til å kaste uansett, så det beste vi kan gjøre er rett og slett å kjøpe mer skap. Jeg tenker at han behøver egentlig ikke å være enig i dette, men han kan finne seg i at jeg på visse områder trenger mer plass enn ham. Enkelt og greit.

Videre må dere snakke om at dere må starte ett sted. Er det viktigere for ham å starte der han mener det er viktigest, eller er det viktigst å i det hele tatt få startet? Det et vennepar av meg gjorde var at de satte opp ønskelister hvor de begge fikk sette opp prioriteringer på hva de øsnekt seg. Så kjøpte de annen hver ting på listen når de fikk råd til det. Her satt de faktisk opp mer unødvendige ting også, fordi det som kan virke unødvendig for den ene kan være nødvendig for den andre. Dersom den ene har dyrere ting på lista må man selvsagt ta dette i betraktning og fordele litt annerledes, eks. via beløp.

Dere kan jo også lage lignende lister for hvor dere mener dere bør starte, så tar dere hver deres priioriteringer i tur og orden. Han kan få bestemme på det området hvor han mener det er viktigest og du bestemmer når dere tar ditt område. (det er klart også her må det tas hensyn, og han må gi plass til dine klær sko etc. og du må gi plass til hans hobbyting som du kan se på som unødige). Man må rett og slett bare respektere at man har forskjelige meninger og prioriteringer og forsøke å fordele tid og ressurser ut i fra dette, heller enn at man må være enige til en hver tid. Jeg mener feks at vi over hodet ikke behøver mer teksniske dupeditter, men om han insisterer på å bruke penger på det så ja vell, da får han heller lov til det i stedet for at jeg skal nekte og krangle og vi ikke får gjort noe i det hele tatt.

Skrevet
Gode råd, det der. Har starta med ryddinga, men det går sakte. Kvitta meg med 6 søplesekker med gamle klær før jul, for eksempel. Bokhylle-handel har jeg også tenkt på, men det stopper opp fordi den må stå der stereobenken er nå... Ikke plass andre steder.

Men en stereobenk bør dere jo også ha...

Du viser her at du også MÅ ha det slik du har sett for deg, og ikke er vilig til å inngå kompremi. Hva med å kjøpe hyller som du kan henge på veggen? Bokhyller kan du ha mange steder og det må ikke absoludt nødt å være på stua. Hva med soverommet, en ledig vegg i gangen etc?

Dere må slutte å henge dere opp i at ting skal bli akkurat slik dere ønsker, og heller finne alternative løsninger for å få startet en plass. Jeg ønsker meg også større bokylle, men for tiden har vi ikke plass til det. Jeg har derfor stuet vekk en del bøker i et skap i gangen for øyeblikket, til vi en gang har plass til mer bokhyller. Jeg har også kastet en del bøker, og sett at jeg rett og slett ikke har plass til å samle på alle bøkene jeg ønsker. Jeg har en prioritert boksamling, bøker jeg ønsker å lese men ikke har plass til å ha i bokhylla låner jeg gjerne på biblioteket. Man må rett og slett jobbe med det man har og forholde seg der etter.

Gjest Gjest_Meg_*
Skrevet
Jeg har også kastet en del bøker, og sett at jeg rett og slett ikke har plass til å samle på alle bøkene jeg ønsker.

UÆ, har ikke flere tips å komme med i denne omgangen, men får vondt når jeg hører om bøker som kastes :tristbla:

Hva med å gi bort til et antikvariat, bruktbokbutikk eller loppemarkedet til skolekorpset...

Skrevet
UÆ, har ikke flere tips å komme med i denne omgangen, men får vondt når jeg hører om bøker som kastes :tristbla:

Hva med å gi bort til et antikvariat, bruktbokbutikk eller loppemarkedet til skolekorpset...

Det var selvsagt det jeg mente. Ingen som er glad i bøker kaster bøker. Å kaste bøker er en synd :enig:

(Kaste betyr for meg å gi bort til miljøhus, fretex etc... jeg kaster svært lite, ikke annet enn søppel. Allt annet kan jo gis vekk.. noterer meg at jeg ikke skal bruke mine ord uten å tenke over at de egentlig betyr noe helt annet)

Gjest Gjest_Meg_*
Skrevet
Det var selvsagt det jeg mente. Ingen som er glad i bøker kaster bøker. Å kaste bøker er en synd :enig:

Puh, betryggende :)

Skrevet (endret)

Jeg har ryddemani og elsker å kaste, så når jeg setter i gang blir det god plass i skapene :fnise:

Mitt beste tips: Alle ting som ikke er brukt de siste 3-5 årene kan kastes! Alle klær som ikke er brukt de siste 2 årene kan også kastes (alt som er i orden gis bort).

Hvis du synes dette er vanskelig anbefaler jeg å legge ting i 3 hauger:

* kastes

* gis bort

* vet ikke

Alt som kommer i vet ikke kategorien pakkes bort og legges i kjelleren/loftet/garasjen. Så gir dere bort det som ligger der om et års tid hvis ingen har savnet noe der. IKKE titt i det! Da kommer dere garantert til å plukke ut masse som dere egentlig ikke trenger. Savner man tingene kan man gå og hente de før kastedatoen.

Dette må dere sette av tid til å gjøre SAMMEN. Det aller viktigste er å være kritiske, superkritiske! Er dere i tvil, ja da går det i kaste/gis bort haugen. Om dere ikke vil kaste det men ikke har bruk for det, legg det i vet ikke haugen. Er dere uenige, så legg det også der. Om det savnes er det lov å hente det. Min erfaring er at det aller meste ikke savnes og at det kan kastes/gis bort senere. Hva med å bruke påsken for eksempel? I min familie er påsketider en vanlig tid for å tømme loft og kjellere. Da bestilles en container og vi holder på til vi er ferdige. En slags felles dugnad. Da er det også mye lettere å være kritisk til egne ting når en søster eller mor sier "kast den!".

Det er kjempeviktig at dette er et prosjekt dere blir enige om å gjøre, og at dere begge blir enige om å være så kritiske til egne ting som overhodet mulig. Behold kun ting som brukes, og ting som betyr veldig mye. Det blir mange minner i løpet av livet, men man trenger ikke beholde 14 pyntegjenstander som minner en om farmor, eller 20 bamser fra barndommen. Plukk ut noen få!

Endret av Sunshine
Skrevet

Jo da, dere har garantert plass andre steder, dere må bare gjøre rom for det... :)

Er dette et to etg hus?

Da har dere en trappeoppgang som ikke blir brukt til noe som helst, annet enn kanskje å henge bilder i! Der er det veldig kjekt å bygge inn en bokhylle.

Eller hva med å lage trappetrinnene om til skuffer? Veldig mye oppbevaringsplass blir frigjort på den måten, og du får plass til bokhyllen din et annet sted.

Løsningene er mange, hvis en bare ser dem ;)

Gjest Gjest_leimeg_*
Skrevet

Hei.

Du skriver at du var utbrent, hvordan følte du deg da? Hvordan er det å være utbrent?

Jeg er i en prosess der jeg prøver å finne ut av hva som er galt med meg, og utbrenthet er en av de muligene tingene som kan være galt.

Skrevet

Begynn en plass og rydd deg gjennom huset, rom for rom. Ta alle skap og skuffer i hvert rom også, og kast med hard hånd. Når man ikke har brukt eller savnet ting på flere år har man ikke bruk for det!

Når tingene tar overhång er det umulig å skape system, kom deg på toppen av rotet og ta tilbake kontrollen!

Skrevet

Kjempe innlegg Sunshine! Jeg bruker nesten samme systemet, men jeg har en "kanskje"-haug. Jeg ser på det etter jeg har sett på alt det andre, f eks om jeg vet at jeg har to ganske like gensere, så går de i "kanskje". Så vet jeg at jeg sikkert vil ta vare på en av dem, jeg må bare få dem ved siden av hverandre og se nøye på dem. Eller andre like ting. Rundt halvparten av "kanskje" havner stort sett tilbake i skapet igjen, men da vil det jo si at den andre halvparten havner utav huset på et eller annet hvis! :)

Å ha rot overalt er vanskelig, og det er vanskelig å få oversikten. Det jeg gjør når jeg føler vi trenger en opprydning (gjerne rundt årstids-skifter, når vi trenger andre klær "framme", og svære ullkåper kan gå i det skapet vi aldri går i osv), er gå over hele huset først, og skrive lister. Da kan dere jo også få inn barna som er flyttet ut, om de orker, for da vet alle hva som skal gjøres og hvorfor, så er det ikke bare dere to som må gjøre det, men dere må finne utav. Når begge er så sterke og vrange og vanskelige som dere er, så foreslår jeg at begge to går og skriver hver sine lister, og så sammenligner dere, og lager en stor :). Han ser kanskje noe du ikke ser, så bør dere heller være enig i at alt bør gjøres, heller enn hva som er best.

En typisk liste her ser ganske grovt forklart slik ut:

- Skapet i stua er støvete, tørke støv der.

- Bokhylla er støvete, og det ligger masse tegneserier. Jeg flytter vekk de eldste til skapet, slik at kun det nyeste ligger framme, for da blir det ikke store hauger.

- Du sier du har mange bøker, da kan jo en ide for deg være å se over engang til, er det noe du KAN gi vekk som du aldri leser? Sparer plass!

- Bordet må vaskes.

- Gulvet må vaskes og støvsuges, under sofaer osv. Dette punktet må på lister over alle rom! Og også vinduer. Så har dere full oversikt over hva dere må gjøre.

Og ting er ikke for små til så skrives. Selv om å vaske et bord og vaske hele gulvet er to veldig forskjellige ting, så har det en ting felles: DET MÅ GJØRES. Så ikke skriv prioriteringer og sånt, bare skriv ned alt som trengs. Gulvet tas jo til sist, eneste dere bør prøve å få er ting i ca rekkefølge.

Så er det soverommet:

- Rydde i klesskap og sortere etter type (lettere å se hva man har om alle gensere/overdeler er i samme del av samme skap osv.) Ut med alt du har 2 veldig like av, men kan gi bort en, og alt som ikke passer, alt du er lei. Hva skal du med sånt? Samme gjelder han!!

- Kommode, rydd iden og se hva som ligger der. Sorter i 3 hauger, ta vare på, kast(gi bort), og "kanskje", eller "vet ikke" slik Sunshine beskrev. Pappesker er fint. Ting dere vil ha, men ikke trenger nå, i kjelleren/på loftet! Tar ikke plass av de rommene dere bruker daglig.

- Står det ting rundtomkring på kommoder og nattbord, da blir det et eget punkt her "Se på ting rundtomkring". Noe står på feil plass, noe kan kastes osv. Vurder hver ting. Høres tidkrevende ut, men da får dere tatt en solid oppryddning! JEG LOVER! Dere må bare få ned alle punktene dere ser.

- Står det pappesker med ting fra før? Da blir pappeskene egne punkter. Ta vare på (og legg et sted det brukes), kast, eller la det være i pappesken og ha den et annet sted.

Kjøkkenet blir jo da:

- Kaste alt som har gått ut på dato i skapene (når man har pasta liggende så lenge at det faktisk går ut på dato uten å spise av det, vet du, da er det lov å kaste! Den er ikke dårlig, men den er jaggu gammel..). Kast ut alt dere ikke bruker uansett, om noe står halvveis tomt og aldri brukes.

- Osv osv osv. Vaske gjerne i kjøleskapet etter å ha tatt en runde der, når det først er ganske tomt.

Så sitter dere igjen med hauger av søpleposer (skaff gjerne svarte sekker og heng lapp på dem om dere må, en søplepose for alle rom, og en "gi bort" som dere ser over etterpå, hvem som skal ha det, osv.), ryddige og rene skuffer, skap og hyller, og ting står ikke overalt.

Er det noe dere finner dere vil se på, som kan ta litt tid, så har vi ihvertfall her plass til å ha det stående i sofaen, slik at vi SER pappesken/posen, til etterpå. Ikke stu det vekk og glem det. Hvem vet hvilke skatter som ligger der? :) alt dere ikke er 100% sikre på hva inneholder, må sees igjennom.

Får dere hjelp til rydding og vasking, så er det kun opp til dere å bestemme hva dere skal ha. Snakker vi gamle rom til barna, så kan jo de få ta "kanskje, kast, skal ha" runder der inne selv. Så får dere heller se over "kast" om det er uerstattelige minner for dere foreldrene, som barna mener er skrot. Det er lov å beholde litt av det. Men da slipper dere selv å ta de rommene!

Og, ha som mål å klare si halvparten av det som trengs på hvert rom (det høres jo ut som dere har mye å ta av!), i løpet av ei uke. SKulle dere rekke det på noen få dager, og får tatt hele rommet på kort tid, grundig og skikkelig, så er det jo bare å gå videre. Men dere gir dere selv "lov" til å være treige, og grundige.

Tenk så deilig når dere er ferdige med et rom! Og så enda et! Og vips - hele huset.

Skrevet
Mitt beste tips: Alle ting som ikke er brukt de siste 3-5 årene kan kastes! Alle klær som ikke er brukt de siste 2 årene kan også kastes (alt som er i orden gis bort).

Dette er et godt råd. Vi hadde selv ca 20m3 med dritt vi hadde samlet på. Etterhvert som ungene kom hadde vi ikke plass og da gikk alt som ikke blir brukt på søpla. Vi har heller ikke savnet noe av det.... Utrolig egentlig hvordan ting hoper seg opp :)

Skrevet

Tusen, tusen takk for mange og konstruktive svar! Det er nesten så jeg greier å få igjen håpet her nå! Jeg skal ta meg tid til å lese alle lange, gode svar grundigere seinere. Akkurat nå har jeg tenkt å la rot være rot, og komme meg ut i vintersola!

Gjest Gjeste Blondie65
Skrevet

Her var det mange fine råd.

Jeg vil gjerne legge til et om kompromisser. Han vil ha stereobenk og du vil ha bokhylle. Han ser rot på badet og du ser manglende skap. Noe sier meg at det er svært forskjellige interesser ute og går her.

Kan du f.eks. akseptere at stereobenken får stå mot at du får det ekstra skapet på badet og at bokhyller blir løst på annen måte? Kan han akseptere at du har en interesse i bøker og trenger rom for dem - men et annet sted?

Flere av ungene har flyttet ut. Er det ledige rom? Kan et av dem bli bibliotek - med f.eks. en gjesteseng slik at dere har mulighet til å huse besøkende OG samle bøker?

Jeg så nylig en fantastisk løsning i en liten leilighet - eieren hadde trukket veggen på soverommet inn slik at baksiden av garderobeveggen ble bibliotek med inngang fra et annet rom.

Jeg er bokoman selv. Jeg har bokhyller over alt og de er alle sprengfulle. Den store ryddejobben skriker mot meg, men foreløpig er jeg døv på det øret. Men den kommer, og da blir det en avveining mellom hva som er verdt å ha og hva som kan gis bort.

Jeg har nylig også kjøpt inn ny baderomsinnredning (veldig billig fra IKEA - jeg leier så store "krumspring" kan jeg ikke gjøre der) og forskjellen på å ha skap og hyller til alt og bare nødløsninger der ting ble stablet er ENORM. Da jeg hadde montert gikk jeg også igjennom badet og fjernet/kastet produkter som er for gamle eller neglelakk i ukurant farge - etc. Likevel - det var ikke mye som ble kastet i forhold til hva som er der nå - men rett skapmengde gjorde forskjellen fra et rotet bad med rasfare til et bad der det er lett å holde orden og rent.

Jeg er for å lage små delprosjekter for å klare å komme gjennom alt. Delprosjektene kan være rydde et rom men noen ganger er det bare "rydde det skapet". Ting blir mye mer overkommelig da. Jeg er ingen "støv på hjernen" type - mer "skippertaksmentalitet" men for meg fungerer lister og prioriteringslister utmerket.

Skrevet

Samboeren min er slik at han på død og liv ikke skal kaste noe som helst, fordi han kan få bruk for det en dag. Gjennom de årene vi har vært sammen har jeg kasta utrolig mye møkk og tull etter han, og han har ikke nevnt med ett ord hvor de tingene er engang. Men kaster såklart ikke noe som kan være av verdi for han da.

Begynn med å kaste alt som er ditt som du ikke trenger, og rydd unna hans ting underveis. Du trenger ikke nødvendigvis å kaste det som er hans, men pakk det bort i esker og se om det tar lang tid før han savner det. Da vet du hva som kan kastes og hva som kan bli igjen.

Og med den stereobenken og bokhylla, la han beholde benken og kjøp deg ei bokhylle. Det må da finnes et annet sted i huset hvor du kan ha den bokhylla?

Jajajaja, hvorfor skal vi rydde etter mannfolka våre.. Men av og til må man bare, de ser det bare ikke alltid selv hva de trenger og hva de ikke trenger :P

Gjest Purple Haze
Skrevet

Hva med å tenke seg om flere ganger når man skal kjøpe noe? Trenger jeg virkelig dette? Er dette noe jeg MÅ ha?

Skal en komme bruk-og kast-problematikken til livs, ta litt vare på miljøet og ha et litt mer ryddig hjem, bør man absolutt handle mindre.

Skrevet

Ja, ja, ja! Her var det mange kloke ord og tanker.

For det første: jeg HAR faktisk innsett at jeg kan sette bokhylla et annet sted. Den kan stå i kjellerstua, og det har jeg forsiktig lufta for mannen i dag og fått grønt lys for. Her gjelder det å få begynt, dominoeffekt dette her ser du!

Det med å sortere i ulike kategorier, og det å kaste eller gi bort ting en ikke har brukt på ei stund, er jo veldig lurt, og i beste "Feng Shui"-ånd. I følge Feng Shui skal en faktisk kunne få mere energi og bedre råd av å ha et ryddig hus, og det hadde absolutt ikke vært dumt! Skal merke meg at det er mange av dere som faktisk får det til i praksis også, da gir jeg kanskje ikke opp så lett når jeg prøver selv;-)

Ellers skal jeg tenke nærmere over det dere sier om at jeg må la mannen få bestemme en del, og særlig ting som er spesielt viktige for ham. Det er klart, jeg må prøve å ta hensyn. Vi er slett ikke like, og han har sine prioriteringer, jeg mine.

Jeg mener selv jeg er rimelig bevisst når det gjelder å kjøpe ting, nettopp fordi jeg vet at det blir et problem å finne plass til det. Men det skader ikke å bli bedre på dette. Hva slags ting trenger vi EGENTLIG?

Jeg må til slutt bare få sagt at det var så godt å få støtte på at om du har NOK SKAPPLASS til det nødvendige, så føles det mye ryddigere og er lettere å holde det ryddig. Den likte jeg, godt å få bekreftelse på noe en "vet", men som likevel blir benektet av andre....

Da gjenstår det visst bare å sette i gang her. Ønsk meg lykke til:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...