Gå til innhold

Får barna være lengre oppe i ferien?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Cruella

Ferie for barna mine, er bl.a å kunne være lenger oppe om kvelden (7,8 ).

Blir da ikke mer grinete for det, de sover lenger om morgenen, skikkelig feriemodus.

Og du Gjest, det er da ingen sammenheng mellom å få lov til å være lenger oppe i ferien og det å få gjøre nesten alt mulig???

:o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest gjest 101

Jeg er alenefar til 2 gutter 4 og 6,5 år.

nå som det er sommer og sola skinner fra morgen til kveld, så er jeg og guttene ut å sykkler, spiller fotball, fisker og VIRKELIG STORKOSER OSS til både kl 22 og 23, noe stortsett alle i vårt nabolag gjør.

Riktignok har vi ferie alle 3 :briller: og da er klokka mindre viktig for vårt vedkommende hvertfall.

Dessuten synes jeg det er kjedelig selv å sitte inne en nydelig sommerkveld pga prinsipper :)

ha en fin sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sønn fikk være lenge oppe i ferien - gjerne rundt midnatt og enkelte ganger enda lenger - om vi var på f.eks. fisketur.

Så sov han jo til 11 - 12 dagen etter også.

Tror han var cirka 4 - 5 år.

Den eneste ulempen, var at jeg hadde liten voksentid - kun midt på natta - men det gikk seg til. Vi fulgte overhodet ikke klokka - begynte å kjøre oss tilbake til normalen en uke eller to før barnehage - skole begynte igjen.

Men da han var sånn ni, ti - var han vel i seng til 11-halvtolv-tida. Rundt der. Husker ikke detaljert - er noen år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes oppriktig talt at barn, særlig når de er i skolealder, kan få være opp sent når det er ferie. Ikke nødvendigvis til midtnatt hver dag, eller det hender selvfølgelig at det er dager de trenger litt mer søvn. Men å tviholde på rutiner tror jeg er mer fordi foreldre vil ha fred enn til beste for barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ler: Makeløs... det navnet. Jeg tenkte at nå har noen jammen logget inn som gjest og gitt meg stryk for mine leggetidsrutiner i ferien...

Men fint navn - må bare bli vant til det...

:wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men fint navn - må bare bli vant til det...

Takk, takk :D

Liker å titte inn her på kg å skrive litt i ny og ne, så da blir du vel vant til navnet etter hvert :briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:oops:

Flau. Varmt så jeg ikke klarer tenke - forbandt makeløs med målløs. Prøver jobbe - går treegt. Bøtter innpå med vann og ute er det uholdbart. Var og tok en røyk - som i en bakerovn - i skyggen.

Fint navn likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Vi fikk alltid være lenge oppe om sommeren, og sov til vi våkna om morgenen, det var jo det som var så deilig med sommer, at vi kunne være ute i de lange lyse nettene.

Men, mamma var jo hjemmeværende, dermed slapp vi problemer med barnehage, derfor kunne vi sove så lenge vi ville, og det gjorde vi (ehh, jeg våkna klokka 7 i henger og ferier i mange år jeg, men jeg sov jo så lenge som kroppen min trengte)

Som det blir sagt, om sommeren så gjør man ting mye lengre, rett og slett. Middagen serveres ofte sent (for ingen orker tanken på varm mat klokka 4, men når det blir kveld og litt kjøligere, da er det deilig å grille ja (her skal grillen fyres opp om en time eller to)) Og voksne og barn nyter en lang og deilig dag og kveld ute.

EN gang overnattet min fetter hos farmor og farfar i somemrferien. Han ble ropt inn klokka 8, og hørte jo oss andre leke rundt huset til i alle fall ti. Etter denne opplevelsen nektet han å sove der om sommeren, han ville langt heller sove hos oss om han skulle overnatte noen plass, da fikk han jo være ute like lenge som vi fikk.

Mange somre lå vi i telt i hagen hele sommerferien (bortsett fra når det regna, men jeg har selektiv hukommelse i så måte) og det ble jo selvsagt sene kvelder, men... duuu så morro det var!

Vi kom selvsagt tilbake til normale soverutiner når det nærnet seg skolesart igjen.

Men, en ting jeg lurer på, hvor er sammenhengen mellom leggetider i sommerferien og forkjølelser om høsten??? Den skjønte jeg ikke. vi ble ikke mer syk fordi vi var oppe lengre, eller sov ute...

Forøvrig spiste vi faste måltider (men ofte fikk vi "skiva i hånda" ute da, som lunsj) men ja, is fikk vi også. Og selvsagt masse, masse drikke (noen ganger saft, andre ganger vann)

Jeg kan ikke se at jeg har tatt skade av dette på noe vis. Håper mine fremtidige barn kan få oppleve noe av det samme, men skal de dras opp og avsted i barnehagen, så går jo ikke det så bra... (langt mer lyst til å ha praktikant jeg, gjerne au-pair, og det passer jo fint med sene sommerkvelder også....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ja mine barn (fra ti og oppover) får være lengere oppe nå på sommeren. Prøver å få dem til å roe seg ned i 23-tiden, og være på soverommet før midnatt!

Er de ute så sent, får de holde seg i nærheten av huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere sender vel ungene til sengs når dere reiser på ferie også??

Til syden?

Hvor unger er oppe til tre om natta eller til dem sovner av seg selv?

Hvorfor vil dere pine folk til å sove når det er tilnærmet mishandling?

Waco

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta

Barna våre er lenger oppe om kvelden i ferien, og sover heldigvis lenger også.

Deilige, lange dager som vi nyter sammen alle fire. Hverdagen kommer tidsnok tilbake.

Tror det gir flotte sommerminner å se tilbake på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De to minste, på 2-3 år, legger seg noen lunde til vanlig tid, 19-20 tida. De trenger mye søvn for å fungere på en varm sommerdag, så det beste for de er å legge seg da. De er vel også for små til å skjønne at det er stas å være lenge oppe. Jenta på 7 fins det ikke leggetider for om sommeren :oops: . Det begynte i fjor sommer, hun har en eldre kusine hun er mye sammen med om sommeren/ferier, og da synes jeg det blir litt dumt å jage dem i seng kl 20... La dem få kose seg, og nyte sommernatta, som oss voksne... Nåja, kanskje ikke så galt, men. De sover begge to nå, fikk de i seng kl 2230 i kveld, også ligger de å prater en stund før de sovner. Koselig :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Fiona*

Her var det mye forskjellig :)

Jeg har en gutt på tre år. Jeg jobber noen få uker i sommer, og må opp syv, så de helt store utskeielsene er det ikke rom for, det sliter ham bare ut. Dessuten sover han ikke et sekund lenger om han er lenger oppe...

Hadde jeg hatt ferie, ville jeg nok strukket varme kvelder litt, men det er noe som heter (nei jeg går ikke med lilla skjerf) voksentid... Jeg har faktisk behov for fem minutter og gjerne en dusj før jeg går og legger meg, og jeg tror mange foreldre bommer på hva de mener er stas for unger... ungene ville ikke fått følelsen av ferie hvis de ikke var like lenge oppe som mamma og pappa?! Sprøyt... Det må være rom for å være voksen også, uten at det er negativt.

Jeg kjenner kanskje til grelle tilfeller, men et vennepar som er litt eldre enn meg, de er førti begge to og har en datter på 9, lar henne være oppe så lenge de er oppe. Uansett hva de gjør. Hun er med på restauranter, hvor de drikker seg gode og brisne og sitter langt utover kvelden, så drar de hjem og det går sin like skjeve gang der. Og selvsagt får datteren være oppe lenge, da sover hun jo lenge, så da får foreldrene også sove... Tror nok mange lar ungene tynes for å få seg litt ekstra tid om morgenen. Og - ok, i et byggefelt der alle er i samme situasjon er kanskje en ting. Men at man har en familie til nabo som ikke gjør som andre, men som lar sine tre unger løpe ute og lage spetakkel til elleve om kvelden - det synes jeg er aldeles håpløst. Skal det ikke være mulig for voksne å ha ferie? Skal jeg sitte og høre på naboens skrikerunger (spesielt en unge der som ikke klarer å bevege seg utendørs uten å forårsake minst 100 desibel hele tiden) til langt på kveld/natt, fordi foreldrene vil sove lenge neste morgen? Man HAR jo ofte naboer da...

Å la "gullungene" sine herje fritt til langt på kveld i et nabolag er omtrent like hensynsfullt som å starte gressklipperen i middagstid på søndag. Eller la ungen din ringe på døra til naboungene fro å leke 8 om morgenen i helgene. Forbannet mangel på sunt folkevett og vanlig hensyn... Det FINNES folk som ikke har barn, som ikke innretter livene sine etter klokke, skoletid og jobb... Det er lov å bruke hue, sier jeg, ikke alle passer i A4 rammen med 2,4 barn og grilling om kveldene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er forskjell på 3-åringer og barn i skolealder. Enig i at de minste trenger å legges seg "i rimelig tid", men situasjonen blir anderledes når de kommer i skolealder.

Fiona, jeg tror du blander kortene litt. Det er stor forskjell på om ungene er ute å leker på sine premisser sammen med andre og har det kjekt, eller om de er med foreldre på pub'en. Ser ikke noe galt i at barn kan være lenge opp når de har fri, men er imot at de er med på steder der foreldre drikker seg brisne.

For egendel så slapper jeg like godt av om det er unger som leker i gata eller ei. Den "støyen" plager meg ikke. Men er enig i at alle bør ta hensyn, og derfor prøver jeg å lære mine barn dette. Jeg vil ikke frata dem gleden ved å nyte varme sommerkvelder ved å få dem tidlig inn fordi naboen sitter på terassen. Men forsøker å få dem til å skjønne at de må vise hensyn ved å dempe seg til tider. Så kanskje naboen også viser hensyn med litt forsåelse for at barn er barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Blander kortene? Ingen av dem du kjenner som sitter oppe og griller til sent på kveld, drikker noensinne en dråpe? Man påvirkes av alkohol, barn er vare for endringer hos voksne. Dette undervurderes av svært mange. Selv er jeg ikke avholdsmenneske, kan gjerne drikke meg kjempebrisen hvis jeg vil det, men aldri når sønenn min er våken eller hjemme, for den saks skyld. Da er jeg svært beskjeden, fordi alle med et minimum av selvinnsikt vet at man endrer seg, etter ganske små mengder også.

Poenget mitt var, Fiona her, forresten, at unger degges med til de grader for tida... de skal leve "voksenliv" fra de er små, være med på alt mulig og å gjøre krav på at noe skal tilhøre voksenlivet er jo skrekkelig, stakkars barn...

Å være oppe til langt på kveld/natt er vel ikke noe mål i seg selv på hvor gøy de har det, selvsagt skal sommerkveldes nytes av store og små, men det MÅ være lov å se at det faktisk ER ganske grunnleggende forskjeller på voksen og barn - og de forskjellene må få være der, uten at det er spesielt synd på barna av den grunn. Unger har ikke vondt av at det går grenser der, at de må legge seg litt før de voksne osv.

Og du mener naboer skal ta hensyn til at barn leker? Ja, normal lek til normale tider kan man vanskelig si noe på. Utover det tror jeg ikke det kvalifiserer til barnemishandling å prøve å dempe støynivået på de verste bråkmakerne.

Det finnes en del ganske bevisstløse foreldre, som er fornøyd bare de får et øyeblikks fred, og da blåser de fullt i hva ungene driver med, og hvis det bråker litt, snakker de høyere for å overdøve dem... helt utrolig... det går en del bortskjemte unger rundt, ja, som mener at naboer og resten av verden skal innrette seg etter DEM og ikke omvendt... Skikkelig sunn innstilling å bli voksen med etter hvert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo! Dette var vel ikke en alkoholdebatt, men joda det hender vel svært ofte at folk tar seg en øl eller et glass vin med barn tilstede en sommerkveld. Gjør det selv i svært begrensede mengder...kan til og med ta meg en øl så tidlig som i fem-seks tiden hvis det er da vi sitter å griller (nå får jeg vel mye pepper, men la gå)

Tror ikke folk la ungene sine tidligere før i tiden, i hvertfall ikke når jeg var liten (og det er lenge siden :wink: ) Det er faktisk ikke lett å sovne når solen skinner og det er varmt ute. Det gjelder vel like mye barn som voksne. Så hvorfor i all verden legge seg tidlig hvis du har ferie????

Må bare si at jeg legger ikke mine barn tidlig fordi det finnes noe bevissløse foreldre rundt om. Jeg legger vekt på å lære dem å ta hensyn til andre. Dersom det finnes barn som lager bråk så får en ta tak i det problemet og ikke mene at alle bør legge sine barn tidlig pga problembarn en ikke en gang vet hvem er. :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

mengder...kan til og med ta meg en øl så tidlig som i fem-seks tiden hvis det er da vi sitter å griller (nå får jeg vel mye pepper' date=' men la gå)[/quote']

Sleng litt pepper hitover også, hvis det er like ille med et glass vin, da....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Fiona*

Alkoholdebatt...? Les bedre da... Tidspunktet på dagen for når man drikker et glass vin er da ikke et tema, om jeg har rekecocktail og hvitvin til lunsj klokka ett så tror jeg ikke det velter barnet mitt ut i store traumer, heller... Det er kombinasjonen av faktorer, skrev det jeg skrev om alkohol som respons på et av de tidligere innleggene, men velg for all del å se det ut av sammenheng.

Du vil ikke la barna dine legge seg tidlig på grunn av andres problembarn...? Oj, du er sånn drømmeforelder å forholde seg til hvis det er noe - dine barn er jo ikke problembarn, så hvorfor skulle noen synes de gjorde noe galt? Nei, du har nok rett. Jeg har heller ikke sagt at alle barn må legge seg tidlig, jeg har sagt det umulig kan være det eneste saliggjørende i ferien å være oppe til langt på kveld/natt, og at det ikke er skadelig for barn å få forståelsen av at det av og til gjelder ulike grenser for barn og for voksne, samt ta hensyn i samspill med andre.

Leser dere ikke innleggene, bare skummer igjennom og er ute etter å bitche litt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser innleggene - var bare ikke enig i det du sa (slik jeg forsto innlegget da)

Joda mine barn kan gjøre gale ting også, og jeg håper og tror jeg ikke er naiv på det området. Jeg prøver å takle de problemene som oppstår der og da. Lager de bråk blir det en eller annen "straff".

Det er ikke det eneste saliggjørende å få lov til å være opp til langt på natt, men døgnrytmen blir andeledes i ferien. Det trives alle med tror jeg, særlig på sommeren når det er lyst og varmt. I hvertfall i min familie. Og når ungene er lengre opp enn vanlig er jeg det også, dvs. at min voksentid, som jo jeg også gjerne vil ha, tar jeg sånn i 24.00-01.00. Fungerer greit, jeg har jo ferie. :D

Nå drar jeg to uker på seiltur der vi kommer til å la dagene bare flyte av sted uten å tenke på klokka. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...