Gjest kaffedama Skrevet 7. februar 2009 #1 Skrevet 7. februar 2009 Hepp. Lurer på hva slags erfaringer dere har med "bordskikk" hos barn. (Synes det er et fælt ord, men... ) Sønnen på to og et halvt er ofte VELDIG ukonsentrert når vi spiser. Noen ganger har han leker på bordet som han blir så oppslukt av at han glemmer å spise, når vi tar vekk disse blir han sint evt finner han noe annet å leke med (melkekartongen, bestikket sitt e.l.) og blir nok en gang oppslukt. Noen ganger føler jeg at jeg må mate ham eller minne ham på hver bit han skal spise for å få i ham mat. Jeg vil gjerne at han skal lære at når vi sitter ved bordet konsentrerer vi oss om å spise, ikke alt mulig annet. Når og hvordan skal/kan man lære barn å sitte ordentlig ved bordet og spise?
Noli Skrevet 7. februar 2009 #2 Skrevet 7. februar 2009 Synes du burde begynt for lenge siden. Leker ved bordet er en uting man aldri bør la barna bli vant med, og når det gjelder å si at man spiser ved matbordet og leker ikke med ting burde du ha begynt med det også for en stund siden.
Gjest kaffedama Skrevet 7. februar 2009 #3 Skrevet 7. februar 2009 Synes du burde begynt for lenge siden. Leker ved bordet er en uting man aldri bør la barna bli vant med, og når det gjelder å si at man spiser ved matbordet og leker ikke med ting burde du ha begynt med det også for en stund siden. Det siste der har jeg selvfølgelig gjort lenge. Enig i at jeg burde vært mer konsekvent med å ikke ha leker på bordet. Men når situasjonen nå engang er som jeg beskriver over, har du noen gode ideer til hva jeg kan gjøre for å bedre den? (Etter middag i dag har mannen og jeg allerede bestemt oss for å nekte ham å ha med ikke-mat på bordet. Men han er som sagt også god til å leke med ting som naturlig befinner seg på bordet, og selv om vi stadig sier til ham at han må konsentrere seg om å spise osv blir han likevel oppslukt i lek.)
Gjest Gjest Skrevet 7. februar 2009 #4 Skrevet 7. februar 2009 Jeg har også en 2,5 åring og jeg lar han leke litt med tingene som er på bordet. Om gaffelen har lyst til å si hei til kniven eller om han skal mate kua på koppen sin synes jeg at han skal få det. For meg er det viktig at vi har en hyggelig stemning rundt bordet, og slike småting er ikke noe å mase om. SYNES JEG. Han får derimot ikke grise ved bordet og han må si takk for maten før han går fra bordet. At du må minne en 2-åring på å spise er vel ikke uvanlig. Konsentrasjonsevnen deres er det vel så som så med. (På jobb må jeg stadig minne 11-åringer om å spise. Dét er litt verre)
Vingedama Skrevet 8. februar 2009 #5 Skrevet 8. februar 2009 (endret) Vi hadde "anarki" ved bordet med leker og dingser til Snuppa var ca 15 mnd og begynte i bhg. Nå prøver vi å holde samme skikk og bruk som i bhg. Det som ikke er lov i bhg er ikke lov hjemme heller. Hun får spise selv, men vi tar bort maten når hun begynner å leke med den eller kaste den på oss Endret 8. februar 2009 av Vingedama
Fibonacci Skrevet 8. februar 2009 #6 Skrevet 8. februar 2009 Et velkjent problem! Her får de ikke lov til å ha leker på bordet, men det blir mye tull, søl og rot likevel. Minstejenta er til tider veldig ukonsentrert og sier først at hun er mett, går fra bordet og begynner å leke. Og så ombestemmer hun seg og vil ha mer mat likevel. Vi prøver å være konsekvente og ta bort maten hennes med en gang hun går fra, men ofte ender det meg hyl og skrik for hun var jo egentlig ikke mett... jeg tror dette med bordskikk tar lang tid å lære. Storebror på 4 år er litt flinkere, men han kan også tulle en del og leke med gaffelen osv.
Gjest Stjernedryss Skrevet 8. februar 2009 #7 Skrevet 8. februar 2009 Om 4-5 åringer ikke har perfekt bordskikk er ikke så farlig, men det jeg synes er ille å se er når ungdommer ikke klarer å spise pent. Jeg ville i hvertfall fokusert på ordentlig bordskikk når barnet kom i ungdomsskolealder. Hvordan skal man holde kniv og gaffel, ikke krøste potetetene osv. Grusomt å se når voksene mennesker krøster potetene i sausen.
Gjest kaffedama Skrevet 8. februar 2009 #8 Skrevet 8. februar 2009 Tusen takk for svar, godt å høre at det ikke bare er min som er sånn. La Traviata: Det der med "jeg er mett" og så blir det hyl og skrik fordi han var ikke det allikevel er kjent her også. Vi får fortsette med de strategiene vi allerede er i gang med og håpe at det bedrer seg etterhvert...
Gjest Gjest Skrevet 8. februar 2009 #9 Skrevet 8. februar 2009 Synes du burde begynt for lenge siden. Leker ved bordet er en uting man aldri bør la barna bli vant med, og når det gjelder å si at man spiser ved matbordet og leker ikke med ting burde du ha begynt med det også for en stund siden. det var et bitchete svar. hva med å komme med gode råd til ts, heller?
Gjest Gjest Skrevet 8. februar 2009 #10 Skrevet 8. februar 2009 Hvordan skal man holde kniv og gaffel, ikke krøste potetetene osv. Grusomt å se når voksene mennesker krøster potetene i sausen. Jeg moser potetene i sausen når jeg spiser kjøttkaker i brun saus eller fiskeboller i hvit saus! Blir ikke det samme uten! (Men det er kun hjemme. Blant folk gjør jeg ikke det... )
ViljaH Skrevet 8. februar 2009 #11 Skrevet 8. februar 2009 Jeg moser potetene i sausen når jeg spiser kjøttkaker i brun saus eller fiskeboller i hvit saus! Blir ikke det samme uten! (Men det er kun hjemme. Blant folk gjør jeg ikke det... ) Hva er det som er uoppdragent med å mose potetene i sausen?? Når jeg er på restaurant får jeg aldri poteter servert på en måte som innbyr til mosing, så der gjør jeg det ikke.
Gjest Stjernedryss Skrevet 8. februar 2009 #12 Skrevet 8. februar 2009 Jeg moser potetene i sausen når jeg spiser kjøttkaker i brun saus eller fiskeboller i hvit saus! Blir ikke det samme uten! (Men det er kun hjemme. Blant folk gjør jeg ikke det... ) Hjemme kan du selvsagt gjøre akkuratt hva du vil. Blir litt annerledes i middagsselskap eller på restaurant.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå