Gå til innhold

vanskelig å få ti mnd barn til å sove.

Anbefalte innlegg

Gjest tjukkebolla
Skrevet

De siste mnd nå har vi hatt vanskeligheter med å få barnet vårt på 10 mnd til å sovne om kvelden. Har tatt henne opp når hun gråter og trøstet, sunget for og vugget henne. Hun virker ikke å falle i dyp søvn og legging har tatt rundt tre timer. Da har hun sovnet i ca en time, så har enten jeg eller mannen min lagt oss sammen med henne.

Det er tydelig at dette ikke fungerer.

Har hele tiden tenkt at det sikkert er tenner osv, men tennene har ikke kommet, så vi har sikkert skjemt henne bort.

Hun sover heller ikke mye på dagen, og ikke etter fire så det er ikke det..

Nå har vi fått råd av helsesøster om å bruke 5minuttersmetode. (Legg ned barnet, si nå er det natt, nå skal du sove, mamma og pappa elsker deg - gå ut, inn om fem minutt, legg ned samme regla osv)

Vi har prøvd det nå, tre kvelder, det har tatt mellom 1 og 1 1/2 time, men det føles bare så feil. Greit nok at hun sovner raskere, men det skjærer meg i hjertet å høre henne gråte sånn! Hun gråter på soverommet, jeg på stua. Føler vi gjør noe riv ruskende galt her, og at jenta vår blir ødelagt! Alle mine instinkter sier jo at jeg skal trøste henne og beskytte henne når hun gråter! Føler meg som verdens verste mamma..

Vet ikke helt hva jeg spørr etter her, men et godt råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hør på magefølelsen din. Dette er nok bare en fase som går over. Men det er slitsomt når det står på!

Hva trenger barnet ditt for å sovne? Pupp, sang, en musikkuro, en bamse, stryk på ryggen, et eventyr? Gi det det. Mine har trengt puppen til de ble ganske store. Først rundt året har det gått greit å legge dem uten - av pappaen. Jeg har måttet fram med puppen enda noen måneder. Nå er minstemann 17 mnd og jeg kan legge med sang og stryking på ryggen. Om han er lik sn søster tenker jeg vi kan legge og gå når han er rundt 2 år.

Skrevet

Det er ikke farlig å la en 10 mnd gammel unge gråte i fem minutter. Greit at man ikke skal la dem ligge og hylskrike alene, men en så stor unge tar ikke skade av det i fem minutter. Hvis dere fortsetter slik dere gjør nå, kan det ta LANG tid å komme ut av denne dårlige vanen.

Skrevet

Jeg tror at mange overdriver skadeeffekten av såkalt skrikekur en del, og er litt enig med Imli. Samtidig sier magefølelsen min meg det samme som din, jeg klarer ikke bare sitte og høre henne gråte. Har stressa en del med å prøve å gjøre alt riktig, og en ting jeg er helt sikker på er at neste gang vi får baby kommer jeg kun å gjøre det som føles rett for meg. For vi har fortsatt å bruke laang tid på legging og gi nattmåltid frem til for litt siden, istedenfor å avvent slik som mange har sagt vi burde gjøre. Og gjett hva, nå har hun sluttet å spise om natten og sovner uten problemer innen 15 min etter leggetid. Er nå 11 måneder. Men 3 timer på legging er jo forferdelig lenge, så du må jo nesten vurdere om du holder ut å holde på sånn på ubestemt tid.

Gjest Tjukkebolla
Skrevet

Tusen takk for svar og råd.

Jeg bestemte meg for å prøve noen dager til, litt fordi jeg er redd for å forvirre henne ved å ikke gjennomføre, men også fordi hun virket tilfreds og trygg på dagtid. Den 4. kvelden tok det 35 min, i går kveld 15 min og i kveld 2 min før hun sovnet.

Det blir spennende å se hvordan det går de neste kveldene, men noe er forandret iallefall.

Jeg er likevel ikke sikker i det heletatt på om vi har gjort det rette, men akkurat nå er det ingenting som tyder på at hun har blitt mer usikker og utrygg.

Etterhvert håper jeg at hun sover gjennom hele natta også og at hun føler seg trygg nok til å sove hele natta i sin egen seng. (Hun får fremdeles komme over i vår seng når hun våkner i løpet av natta) (nattupp får hun ikke før etter 0530, så hun sovner uten det iallefall..)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...