Gå til innhold

Syke barn i barnehagen

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_MAMMAMIA_*
Skrevet

Hei,

Jeg jobber som assistent i en barnehage, og lurer på om det er noen mammaer der ute som tar med sykt barn i barnehagen, og ber ansatte om å ikke ta med barnet ut å leke.

Jenta var snørrete og forskjølet over en uke. Jeg måtte finne på inneaktiviteter sammen med 4 andre barn som jeg har ansvar for, fordi mamma mener at dattera kommer til å bli dårligere hvis hun går ut.

Hva ville dere ha gjort i en slik situasjon? Prøvde å forklare henne om at vi ikke kan holde oss inne bare fordi et barn er syk. Det skal ikke gå utover de friske som gleder seg til å være ute, men hun ble sur.

Hva synes dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hei,

Jeg jobber som assistent i en barnehage, og lurer på om det er noen mammaer der ute som tar med sykt barn i barnehagen, og ber ansatte om å ikke ta med barnet ut å leke.

Jenta var snørrete og forskjølet over en uke. Jeg måtte finne på inneaktiviteter sammen med 4 andre barn som jeg har ansvar for, fordi mamma mener at dattera kommer til å bli dårligere hvis hun går ut.

Hva ville dere ha gjort i en slik situasjon? Prøvde å forklare henne om at vi ikke kan holde oss inne bare fordi et barn er syk. Det skal ikke gå utover de friske som gleder seg til å være ute, men hun ble sur.

Hva synes dere?

Jeg synes at barn som ikke er friske nok til å være med på daglige aktiviteter i bhg, burde være hjemme. Det har iallefall alltid stått i reglementet til bhg der barnet mitt gikk.

Gjest Gjest_Iris_*
Skrevet
Jeg synes at barn som ikke er friske nok til å være med på daglige aktiviteter i bhg, burde være hjemme. Det har iallefall alltid stått i reglementet til bhg der barnet mitt gikk.

Barn som ikke er friske nok til å være ute i bhg, må være hjemme. Om noen spør om barnet deres kan være inne, så sier vi at vi ikke har anledning til det.Da må heller barnet hentes når vi går ut.

Skrevet

Den gyldne regelen sier vel at er man ikke frisk nok til å gå ut, er de ikke friske nok til å gå i barnehagen. Men en barnehage jeg kjenner til der var det ei mor med et barn som ofte var litt småsyk og ho ringte og lurte på om hva dem skulle gjøre for å se ann muligheten om barnet fikk være inne eller ikke. Var planen å gå ut så ble ho hjemme med barnet.

Skrevet

Barnet skal i utgangspunktet være i form til å være med på alle aktivitetene barnehagen har i løpet av en dag før jeg sender det til barnehagen.

På skolen får jeg stadig vekk meldinger om at den og den skal være inne i friminuttet. Det kan jeg i utgangspunktet ikke si ja til. Det skal være veldig spesielle grunner (som de første dagene med gips eller andre skader osv.).

Skrevet

Enig med de andre. Skal barnet i barnehage får det være friskt nok til å være ute. Eller med på andre aktiviteter som bedrives den dagen.

Har barnet en diagnose som gjør at det til tider ikke kan være ute må barnehagen få ekstra ressurser til dette og foreldrene må få utvidet sykebarndager av nav.

Skrevet

I barnehagen hvor jeg nettopp har begynt å jobbe, virker det som de kan ta inn barn litt etter behov - man følger f eks litt ekstra med på barn som nettopp har kommet tilbake etter sykdom, tar inn de som fryser o.l. Det er stort sett noen inne med en gruppe barn når de andre er ute uansett (de små og større barna er ute hver for seg), og så lenge det ikke blir alt for mange og man er nok (...det er man riktignok ikke alltid uansett...) voksne ser det ut til å fungere.

Skrevet
I barnehagen hvor jeg nettopp har begynt å jobbe, virker det som de kan ta inn barn litt etter behov - man følger f eks litt ekstra med på barn som nettopp har kommet tilbake etter sykdom, tar inn de som fryser o.l. Det er stort sett noen inne med en gruppe barn når de andre er ute uansett (de små og større barna er ute hver for seg), og så lenge det ikke blir alt for mange og man er nok (...det er man riktignok ikke alltid uansett...) voksne ser det ut til å fungere.

Men jeg får vel nesten utdype at jeg tror ikke det er greit at foreldre kommer med ønsker om at barnet skal være inne når det normalt skal være ute. Jeg er enig i at utgangspunktet skal være at barnet er friskt nok til å være med på de vanlige aktivitetene, ellers ville det nok fort blitt kaos både med fordeling av voksne og barn, rutiner og kanskje mer smitte.

Skrevet

Jeg har ei på snart 2 år som er mye syk. Ørebarn. Får spisevegring når hun er syk og har nå så lav vekt at det er kritisk om hun blir syk. Må holde henne hjemme flere dager etter at f.eks feber er borte fordi hun ikke spiser.

Men ungen spiser bedre i bhg en hjemme!! Det er derfor en helsemessig fordel at hun er i bhg. Helsesøster mener jenta bør gå i bhg, men må holdes inne når det er kaldt eller dårlig vær.

Det lar seg ikke gjennomføre i bhg, og jeg har heller ikke noe ønske om det.

Ungen får være ute som de andre, eller så får hun være hjemme.

Men lett for meg å si... Jeg er hjemme i permisjon med lillesøster.

Skrevet
Jeg har ei på snart 2 år som er mye syk. Ørebarn. Får spisevegring når hun er syk og har nå så lav vekt at det er kritisk om hun blir syk. Må holde henne hjemme flere dager etter at f.eks feber er borte fordi hun ikke spiser.

Men ungen spiser bedre i bhg en hjemme!! Det er derfor en helsemessig fordel at hun er i bhg. Helsesøster mener jenta bør gå i bhg, men må holdes inne når det er kaldt eller dårlig vær.

Det lar seg ikke gjennomføre i bhg, og jeg har heller ikke noe ønske om det.

Ungen får være ute som de andre, eller så får hun være hjemme.

Men lett for meg å si... Jeg er hjemme i permisjon med lillesøster.

for deg så går det jo kanskje an å sende ungen avgårde sånn at hun får lekt inn på formiddagen spist lunsj der og hente henne henne etter lunsj (om de er ute etter lunsj) eller omvendt om de er ute før lunsj...(har veldig småspiste unger som også spiser bedre i barnehagen så jeg kjenner problemstillingen...)

Skrevet

Barn som ikke kan delta i hverdagens aktiviteter bør være hjemme. Og de er også smittebærere og smitter andre, både barn og voksne

Skrevet

Om barnet er for sykt til å gå ut, da får barnet være hjemme fra barnehagen. Og så enkelt er det faktisk, og denne moren kan ikke kreve at dere skal ha ekstra arbeid med barnet fordi hun selv ikke ønsker å være hjemme med barnet.

Skrevet

Er barnet for sykt til å gå ut, bør det være hjemme. Selv om dere skulle ha kapasitet til å være inne med barnet, utsettes andre barn og voksne for smitte ved at et småsykt barn er til stede. Og det er da man tilsynelatende aldri blir kvitt smitten slik at alle går rundt og hangler.

Skrevet

Heldigvis har vi en barnehage som er veldig samarbeidsvillige på akkurat det der. Selv om det står i reglementet at barnet skal kunne delta på alle aktiviteter i barnehagen.

Men når man har et kronisk sykt barn ser det ut til at de barnehageansatte virkelig ønsker å hjelpe til. Har to ørebarn, og en av dem har ikke hatt særlig effekt av dren i ørene. Han har kronisk ørebetennelse i vintersesongen. De dagene det er noe spesielt (slapp, vind ute etc. ) så lemper barnehagen det til sånn at han kan være inne med de yngre barna, eller på storbarnsavdelingen. Er veldig glad for det, for han elsker å være i barnehagen. Skulle jeg fulgt retningslinjene som man gjerne gjør med friske barn hadde jeg hatt han hjemme hele vinteren.

Gjest Gjest_my_*
Skrevet

Barn kan da fint være ute selv om det er forkjølet! Bare å ha på nok klær det da....

Skrevet
Barn kan da fint være ute selv om det er forkjølet! Bare å ha på nok klær det da....

Dersom barnet ikke er kroniker, ja.

Jeg kjenner for øvrig foreldre med lungebarn, hvor barnehagen nekter å gi barnet astmamedisiner, og hvor det ikke er mulighet til å holde barnet innendørs når det ikke er vær til å ha h*n ute. De foreldrene er nå i dialog med NAV om å få bevilget ekstra ressurser som skal følge barnet deres, men det er jammen meg litt av en kamp.

Skrevet
Dersom barnet ikke er kroniker, ja.

Jeg kjenner for øvrig foreldre med lungebarn, hvor barnehagen nekter å gi barnet astmamedisiner, og hvor det ikke er mulighet til å holde barnet innendørs når det ikke er vær til å ha h*n ute. De foreldrene er nå i dialog med NAV om å få bevilget ekstra ressurser som skal følge barnet deres, men det er jammen meg litt av en kamp.

Det finnes reglement for medisinering av barn i barnehagen. Den bør disse foreldrene lese. Og personalet skal ha opplæring i å medisinere akkurat disse medisinene

Gjest kjæringa
Skrevet
Hei,

Hva synes dere?

Da ville nok jeg holdt meg hjemme med barnet mitt.

Skrevet
Det finnes reglement for medisinering av barn i barnehagen. Den bør disse foreldrene lese. Og personalet skal ha opplæring i å medisinere akkurat disse medisinene

Siden barnet har gått ofran i barnehagekøen pga sykdommen sin, skulle man jo tro at barnehagen/kommunen da måtte tilrettelegge for at barnet faktisk får brukt plassen.

De ansatte nekter å ta medisinopplæring. De har nemlig ikke tid til å drive med slikt.

Skrevet
Siden barnet har gått ofran i barnehagekøen pga sykdommen sin, skulle man jo tro at barnehagen/kommunen da måtte tilrettelegge for at barnet faktisk får brukt plassen.

De ansatte nekter å ta medisinopplæring. De har nemlig ikke tid til å drive med slikt.

Men kan de virkelig nekte det? I vår barnehage har de et skjema som fylles ut av fastlegen, der vedkommende skriver hvilke medisiner barnet bruker og hvordan man skal medisinere. For.eks. astmamedisin, insulin etc.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...