Gå til innhold

Spørsmål om barnetrygd og samvær

Anbefalte innlegg

Gjest Pappa til 15mnd gammel jente
Skrevet

Hei!

En ting jeg lurer på, som jeg håper noen her inne kan svare meg på. Jeg er 20år gammel og pappa til ett barn på 15mnd.

Nå har jeg og mor til barnet hatt ett samlivsbrudd i desember. Mor til barnet er også 20år gammel.

Mor til barnet får barnetrygden for barnet slik hun alltid har gjort. Vi har en muntelig avtale for omsorgen på barnet, der vi har barnet en uke hver.

Noe som faktisk fungerer veldig bra :) Barnet går i barnehagen fra mandag - fredag, og de i barnehagen sier at det går veldig fint med barnet i barnehagen.

Barnet er 15mnd gammel, og mor har en kronisk tarmsykdom som gjør slik at hun er mye sengeliggende og har vært innlagt på sykehuset i lengre tid. Bare i 2008 var hun innlagt i 4mnd tilsammen. Denne tiden hadde jeg barnet hjemme og tok alt ansvaret. Når mor til barnet var hjemme, var hun mye sengeliggende. Jeg sto opp med barnet kl 07.00 - 08.00 om morgenen fordi mor til barnet sa at hun var dårlig. Mor til barnet sto opp i 16.00 - 17.00 om dagen og hadde barnet 2 - 3 timer før vi la barnet til seng.

Nå som dette samlivsbruddet skjedde vil mor ha 60/40 %.

Men jeg vil ha 50/50%.

Vi har vært på megling men kommer ingen vei.

Mor til barnet vil ha 60/40 fordi hun sier hun er for syk til og jobbe.

Noe jeg syns er veldig rart er at mor til barnet drikker hver eneste helg hun ikkje har barnet. (Fredag og lørdag.)

Hun har til og med drukket med flere venninner hjemme mens barnet sov i under etasjen. Noe jeg syns er feil av mor til barnet.

Ene uken jeg hadde barnet drakk mor til barnet onsdag, torsdag, fredag, lørdag. Jeg har sagt til henne at visst hun er frisk nok til og drikke hver eneste helg når hun ikkje har barnet og til og med når hun har henne, er hun frisk nok til og prøve og jobbe.

Hun forteller meg at fastlegen hennes har sagt til henne at hun ikkje får lov til og jobbe fordi hun er syk. Men hun har godt av og være med venner. Noe som jeg mener at hun ikkje har behov for og drikke for og være med vennene sine.

Og jeg vet at hun bruker barnetrygden til dette siden hun ikkje har noe som helst inntekt.

Er det mulig og stoppe barnetrygden til barnet til vi har fått avklart hvem som skal ha omsorgen for barnet eller om det blir delt som 50/50. ?

Og hvordan blir det med barnetryden visst det blir delt som 50/50?

Går det da ant og søke om opphevet barnetryg?

Jeg syns at mor til barnet får heller søke om sosial hjelp og heller bruke barnetryden på barnet.

Det er jeg som betaler barnehagen hver eneste mnd på 2605kr.

Mvh Meget Oppgitt far!

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

mor får dekket 64% av barnehagen fra nav ;) Så da betaler du mer enn du trenger. Samt at mor også får overgangstønad så lenge hun har 60%.

Endret av liv

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...