Gjest Gjest_Sara_* Skrevet 7. februar 2009 #1 Skrevet 7. februar 2009 Ja, han har altså snakket om å begynne på krigsskolen, og jeg ønsker å støtte han i hans valg osv., så er positiv til at han har funnet ut hva han har lyst til. Men er det noen som vet hvordan dette fungerer...er det sånn at med denne utdannelsen så blir man beordret hit og dit osv.? Han har snakket om plikttjeneste bl.a. Risikerer jeg å miste han til en eller annen militærleir langt herfra, eller til utlandet, osv.??
Gjest Gjest Skrevet 7. februar 2009 #2 Skrevet 7. februar 2009 Ja, han har altså snakket om å begynne på krigsskolen, og jeg ønsker å støtte han i hans valg osv., så er positiv til at han har funnet ut hva han har lyst til. Men er det noen som vet hvordan dette fungerer...er det sånn at med denne utdannelsen så blir man beordret hit og dit osv.? Han har snakket om plikttjeneste bl.a. Risikerer jeg å miste han til en eller annen militærleir langt herfra, eller til utlandet, osv.?? min går på krigsskolen nå, første året, i trondheim. etter disse 3 årene må han ta videreutdanning innen det feltet han har valgt, da flytter vi til tønsberg i 6 måneder. om han får videre jobb der, så blir vi nok der. Det er veldig greit for min og hans del, siden vi kommer fra oslo. ikke så langt unna han er i forsvaret fra før. Men så er det slike som, kanskje din kjæreste, som tar krigsskolen for å finansiere videre studier, da får han et pliktår. det vet jeg ikke hvordan helt fungerer.. men jeg må anbefale krigsskolen altså, få lønn for å gå på skole, slippe studielån osv. forsvaret er veeldig greie sånn sett!
Gjest ts Skrevet 7. februar 2009 #3 Skrevet 7. februar 2009 min går på krigsskolen nå, første året, i trondheim. etter disse 3 årene må han ta videreutdanning innen det feltet han har valgt, da flytter vi til tønsberg i 6 måneder. om han får videre jobb der, så blir vi nok der. Det er veldig greit for min og hans del, siden vi kommer fra oslo. ikke så langt unna han er i forsvaret fra før. Men så er det slike som, kanskje din kjæreste, som tar krigsskolen for å finansiere videre studier, da får han et pliktår. det vet jeg ikke hvordan helt fungerer.. men jeg må anbefale krigsskolen altså, få lønn for å gå på skole, slippe studielån osv. forsvaret er veeldig greie sånn sett! takk for svar ok, så det går an å gå noe i trondheim..? trodde alt foregikk i oslo, jeg kan som sagt ikke så mye om dette. han er i forsvaret nå, og tenker vel å ta betalt utdanning (?).. så bra at dere skal til tønsberg da..lykke til
Gjest Gjest Skrevet 7. februar 2009 #4 Skrevet 7. februar 2009 De ulike forsvarsgreners krigsskoler ligger på ulike plasser. Hæren sin ligger i Oslo, mens Luftforsvarets krigsskole ligger i Trondheim.
Gjest Gjest Skrevet 8. februar 2009 #5 Skrevet 8. februar 2009 takk for svar ok, så det går an å gå noe i trondheim..? trodde alt foregikk i oslo, jeg kan som sagt ikke så mye om dette. han er i forsvaret nå, og tenker vel å ta betalt utdanning (?).. så bra at dere skal til tønsberg da..lykke til som den andre gjesten under meg sa, som jeg glemte å skrive er at det kommer an på hvilken gren han i. hæren, luft eller sjø er han i hæren så blir det oslo. betalt får han uansett. han får fenriks lønn eller høyere, så du får se an med kjæresten din hvor mye det er på. legger ikke det ut her:P øsnker dere lykke til uansett.. er vel ikke noe i veien for at du blir med han? forsvaret er trygt å være i, i disse finanstidene forresten gå inn på mil.no der står det nok noe om krigsskolene
Gjest Gjest Skrevet 9. februar 2009 #6 Skrevet 9. februar 2009 Min mann har gått krigsskolen. Han hadde fire pliktår etterpå, og ble beordret rett nordover, hvor vi var i tre år. Nå tror jeg de har gjort noen endringer, så man kan også bli beordret i internasjonal tjeneste, dvs Afganistan, Irak etc. Etter all sannsynlighet må han flytte på seg ganske ofte, det er et slitsomt liv for familien, selv om det er "trygt" rent økonomisk. Men forsvaret er en brutal arbeidsgiver, og det er ikke familievennlig. Ledelsen har ennå ikke forstått at offiserer i dag har koner/samboere med karriere, og flytter arbeidsplasser rundt i et forrykende tempo uten forhåndsvarsel. Legger ned her og oppretter der, tror distriktspolitikk er viktigere enn hensynet til sine ansatte. Men som du sier, man blir ikke sagt opp. Sånn sett er det greit.
Gjest TS Skrevet 10. februar 2009 #7 Skrevet 10. februar 2009 Min mann har gått krigsskolen. Han hadde fire pliktår etterpå, og ble beordret rett nordover, hvor vi var i tre år. Nå tror jeg de har gjort noen endringer, så man kan også bli beordret i internasjonal tjeneste, dvs Afganistan, Irak etc. Etter all sannsynlighet må han flytte på seg ganske ofte, det er et slitsomt liv for familien, selv om det er "trygt" rent økonomisk. Men forsvaret er en brutal arbeidsgiver, og det er ikke familievennlig. Ledelsen har ennå ikke forstått at offiserer i dag har koner/samboere med karriere, og flytter arbeidsplasser rundt i et forrykende tempo uten forhåndsvarsel. Legger ned her og oppretter der, tror distriktspolitikk er viktigere enn hensynet til sine ansatte. Men som du sier, man blir ikke sagt opp. Sånn sett er det greit. Tusen takk for svar! Ok, da er det litt som jeg "frykter" og ser for meg..at det kan bli flytting til alskens plasser osv. Det er trist å lese at det ikke er familievennlig.. (Jeg husker selv jevnaldrende som var "forsvarsbarn", og som hadde flyttet mye, og hadde et sammensurium av en dialekt.) Men, det er vel ingenting som "passer" helt perfekt..jeg vet ikke, jeg kommer uansett til å støtte han, men kommer til å nevne at jeg synes muligheten for et godt familieliv er til stede.. men det har man vel aldri noen garantier for, at man er garantert fast jobb en bestemt plass.. Hm, kanskje jeg må foreslå at han heller blir sykepleier!
Gjest Gjest Skrevet 10. februar 2009 #8 Skrevet 10. februar 2009 Tusen takk for svar! Ok, da er det litt som jeg "frykter" og ser for meg..at det kan bli flytting til alskens plasser osv. Det er trist å lese at det ikke er familievennlig.. (Jeg husker selv jevnaldrende som var "forsvarsbarn", og som hadde flyttet mye, og hadde et sammensurium av en dialekt.) Men, det er vel ingenting som "passer" helt perfekt..jeg vet ikke, jeg kommer uansett til å støtte han, men kommer til å nevne at jeg synes muligheten for et godt familieliv er til stede.. men det har man vel aldri noen garantier for, at man er garantert fast jobb en bestemt plass.. Hm, kanskje jeg må foreslå at han heller blir sykepleier! det er 2 og et halvt år plikt tjeneste nå. han får da bachelor, som er relevant uansett (vil jeg tro?). da kan han jo slutte etter pliktårene, da har han har fått finansiert høyere utdanning med lønn. tenk å slippe studielån a..
Gjest Gjest_siri_* Skrevet 20. februar 2009 #9 Skrevet 20. februar 2009 det er 2 og et halvt år plikt tjeneste nå. han får da bachelor, som er relevant uansett (vil jeg tro?). da kan han jo slutte etter pliktårene, da har han har fått finansiert høyere utdanning med lønn. tenk å slippe studielån a.. Jeg har søkt sykepleier utdanning innen krigsskolen, det må jeg gjøre gjennom en sivil høgskole. men får lønn og betalt utdanning. Jeg har ikke noe militær bakgrunn fra før, og får da 7 pliktår etter endt utdannelse!
Gjest Gjest Skrevet 21. februar 2009 #10 Skrevet 21. februar 2009 Til orientering: plikttjenesten er fortsatt fire år. Se link
feuerstein Skrevet 21. februar 2009 #11 Skrevet 21. februar 2009 Til orientering: plikttjenesten er fortsatt fire år. Se link Hvis du hadde sjekket linken din selv ville du sett at det er 4 års plikttjeneste ved militær skolegang, men 7 år om man tar sivil bachelor (f.eks. sykepleie) gjennom krigsskolemodellen.
Gjest Gjest Skrevet 21. februar 2009 #12 Skrevet 21. februar 2009 Min mann har gått krigsskolen. Han hadde fire pliktår etterpå, og ble beordret rett nordover, hvor vi var i tre år. det er 2 og et halvt år plikt tjeneste nå. han får da bachelor, som er relevant uansett (vil jeg tro?). Til orientering: plikttjenesten er fortsatt fire år. Se link Dette svaret gjaldt kommentarene over! Jeg har søkt sykepleier utdanning innen krigsskolen, det må jeg gjøre gjennom en sivil høgskole. men får lønn og betalt utdanning. Jeg har ikke noe militær bakgrunn fra før, og får da 7 pliktår etter endt utdannelse! Hvis du hadde sjekket linken din selv ville du sett at det er 4 års plikttjeneste ved militær skolegang, men 7 år om man tar sivil bachelor (f.eks. sykepleie) gjennom krigsskolemodellen. Jeg sjekket linken min, og som du ser, gir den svar på begge alternativene. Jeg har levd med og i dette systemet hele livet og vet godt hva denne plikttjenesten innebærer og hva den inneholder! Hvis du hadde lest hele tråden, hadde du kanskje sett sammenhengen?
Gjest Gjest Skrevet 22. februar 2009 #13 Skrevet 22. februar 2009 Til orientering: plikttjenesten er fortsatt fire år. Se link ser det er fire år, men det virker som den linken er for krigsskolen i oslo, ikke trondheim. men hvorfor min kjære har 2 og et halvt år, vet jeg ikke.. mulig han får fratrekk for noe, han har vært i militæret en stund. beklager om jeg forvirret noen !
Gjest Gjest Skrevet 22. februar 2009 #14 Skrevet 22. februar 2009 linken er for oslo. den i trondheim heter jo luftkrigsskolen! dessuten er det et nytt system for krigsskolene nå. det er derfor flere pliktår fordi du får befalsutdanning samtidig, altså det første året på skolen. mannen til gjest er da i det gamle systemet og har færre pliktår ser det ut som.
Gjest Gjest Skrevet 22. februar 2009 #15 Skrevet 22. februar 2009 Tidligere fantes det Krigsskole 1 (opprinnelig BSØA) og Krigsskole 2, hvor KS1 var ett og KS2 tre år, og man kunne konkurrere seg inn på KS2 etter fullført KS1. Regner med at plikttjenesten var kortere på KS1? Plikttjenesten på KS Linderud har vært 4 år i mange år. Spiller ikke så stor rolle hvor lang den er, jeg synes nesten det er viktigere å tenke på at man nå kan risikere å bli beordret i utenlandstjeneste i den perioden. Det var ikke mulig før.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå