Gå til innhold

Dåp og guttetur på samme dag.

Anbefalte innlegg

Gjest vil være snill, men føler meg sl
Skrevet

Min samboer hadde planlagt å reise på guttetur, ingenting var betalt, men han hadde sagt fra at han ønsket å bli med på turen. Jeg hadde jobbe helg da og sa at det selvsagt var ok at han reiste om vi fikk barnevakt. Så fikk vi en innbydelse (på sms) til dåp av hans niese, og han ble spurt om han kunne være fadder. Han ringer så til sin søster og sier han har planlagt guttetur denne helgen og at det passer dårlig, hun sier at han bare må reise på gutteturen. Tilfeldig en kveld sier han at vi har fått invitasjon til dåpen og at han har snakket med sin søster og at det er i orden at han reiser. Jeg blir ganske paff, fordi jeg ikke har hørt noenting om det og det er avtalt at han kan reise uten å ha snakket med meg. Jeg har jobbe helg + at jeg skal dresse opp tre unger til dåpen + meg selv og holde styr på di i kirken ++, imens min samboer er på guttetur. Jeg har sagt at jeg ikke synest han skal gå. Og det har endt med at hans søster og muligens svigermor synest jeg er urimelig som mener han skal være hjemme å hjelpe meg.

Er det virkelig jeg som er urimelig om jeg sier han ikke får gå??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønner at det blir stress når du har jobbehelg og skal gjøre klar 3 barn. Kan du la være å gå, og bare forklare hvorfor? Eller er det en mulighet for å bytte jobbehelg?

syns det virker litt sært av samboeren din å forvente at du skal stresse så mye pga hans familie, samtidig som han selv skal vekk. Det høres ut som gutteturen betyr mye for han iom at han gjør såpass mye for å kunne reise, og da skjønner jeg at han ikke har lyst å avlyse...

Skrevet

Er det et alternativ å si at enten går alle eller så går ingen? Dette gjelder jo hans side av familien... Og det høres ut som han allerede har tatt et valg ift. prioriteringer.

Dersom du ønsker å stille opp for din svigerinne og ta med barna og komme, så bør du i hvert fall be deg fri fra jobben. Ikke påta deg mer enn det som er menneskelig mulig å takle.

Skrevet

Er nok ingen mulighet å si at enten alle eller ingen. Mest fordi mine barn hadde da blitt fryktelig skuffet om di ikke hadde fått gå i dåpen til sin niese, pga at faren skal få reise på gutte/fylletur og at jeg ikke ønsker å dra alene med dem. Min svigerinne forventer også at jeg kommer med barna, da hadde det i hvertfall blitt konflikter i familien om vi ikke hadde kommet pga farens tur. Og konflikter vil jeg allerhelst ikke ha. Det er bare den nærmeste familie som er bedt. Skal vel og sies at jeg har vært syk siste året. Og sykdommen gjør at jeg har opp og ned dager, der noen dager er all energi borte fra kroppen. Jeg er i en prøveperiode på jobb, der jeg skal se om jeg klarer hele jobben min. sukk...

Ikke greit når en så gjerne vil være snill å gjøre alle til lags, men at det da går ut over meg og jeg må slite ræva av meg for at alle er fornøyde er det ingen som tenker på!!!

Skrevet

Jøss, hadde blitt litt satt ut om søsteren min ikke skulle komme i barndåpen til sønnen min...

Skrevet

Jeg synes ikke du er urimelig.

Om mannen min hadde prioritert guttetur fremfor dåpen til en han er onkel til og skal være fadder til, hadde jeg blitt sjokkert. Hvordan har han tenkt å organisere den biten at du har jobbehelg da? Og hvordan går det sammen med barnedåpen?!

Jeg er dessuten enig med deg. Og jeg hadde blitt sur om svigermor og svigerinne skulle ha mye meninger om han burde/ikke burde reise og om jeg var urimelig eller ikke.

Gjest mann på 34
Skrevet

Jeg mener også at du ikke er urimelig.

Synes i utgangspunktet at det høres rimelig sært at han ikke ønsker å gå i dåp til sin egen søsters barn, som han er fadder til, fordi han skal på guttetur! Det hadde blitt en steiler for min sin del.

Jeg er mann og hadde ikke tenkt tanken på å dra på noen turer, selv om det var forhåndsbetalt reise til Kina, om søsteren min fikk barn og jeg hadde noenlunde peil på at de skulle døpe barnet/ha navnefest. Hadde også droppet alt for min svigerfamilie. Familien til min samboer er jo tross alt min familie de også nå. Å droppe andre ting gjør jeg ikke med tungt hjerte heller! Det er en stund siden jeg var 13 år og syntes familiegreier var så kjipt lissom.

Ja, jeg vet ikke alle liker familiene sine eller svigerfamilien, har opplevd det selv i et tidligere forhold. Men så lenge de ikke er så ille at man vurderer å bryte ALL kontakt, så kommer familie først.

Men siden søster og svigermor synes det er helt greit og at de synes du er sær, så er det vel en god grunn til at den forvoksne mammagutten prioriterer så barnslig som han gjør.

Skrevet

Dersom guttetur har vært planlagt en stund, så syns jeg ikke det er rart han drar på det. Da siste nevøen vår (min samboers familie) ble døpt, var samboer på jakt. Han jakter hele høsten, og å droppe det til fordel for barnedåp er uaktuelt. Noe jeg er helt enig med han i.

Skrevet

Hvorfor gjøre alle til lags, bare gi f.... i hele dåpen.

Skrevet

De ungene som er så store at de skjønner noe av dåpen, kan vel svigermor ta seg på dåpsdagen. Ja siden det er så viktig? Jeg hadde ikke gått i den dåpen siden den bortprioriteres av din mann. Hva gjør forresten en småbarnsfar på guttetur? Er ikke det for ungkarer?

Jeg nekter konsekvent å overta gavekjøp, familiesammenkomster og plikter overfor svigerfamilien min, for min mann. Det ender mange ganger med snurtne nevøer/nieser, gudbarn, gammeltanter og sur mor som trenger rundvaskhjelp. Men det får min mann ta på sin egen kappe, jeg sier klart fra at jeg regner han like kapabel til å hjelp sin familie som jeg er til å hjelpe min.

Skrevet

du er slett ikke urimelig, og spesielt ikke når det gjelder hans familie!

hadde han bestilt en dyr flybillett lenge før han fikk vite om dåp - ok, men dette er jo langt fra det.

det er ganske dårlig gjort av han å ringe til søsteren sin for å få høre at det er greit - når det faktisk er deg han burde tatt det opp med.

virker litt vel "planlagt" fra hans side for å unngå konfrontasjon med feg og mulig avlysning.(de er nemlig ganske manipulerende når det kommer til å få til disse gutteturene sine.....har oppdaget mange dårlige slagplaner fra både min egen kjæreste og kameraterene for å få kjørestene sine til å ane fred og ingen fare...)

Skrevet
Jøss, hadde blitt litt satt ut om søsteren min ikke skulle komme i barndåpen til sønnen min...

(broren til samboeren min kom ikke i dåpen til vært barn fordi han tjente så mye på å jobbe den helgen...)

Skrevet

Jeg er veldig for gutteturer og at man kan gjøre ting uten kone og barn alltid, men jeg er helt sjokkert over at det ser ut til å være aksept for at han prioriterer guttetur foran en dåp han er fadder i.

Jeg hadde laget vanvittig mye bråk om det var min samboer/mann!

Skrevet

Altså, kompromiss. Du får ta deg av dette denne helgen og diskuter med ham om en helg du vil gjøre noe for deg selv. Dere er en familie, din familie er hans familie og omvendt. Det virker greit for søsteren hans at han ikke kommer på dåpen, så da er det greit. Dine barn ønsker å være der. Du har sikkert noen andre enn faren til å hjelpe deg med å gjøre dem klare/passe på dem mens du jobber.

Ja det er litt kjipt, og han kunne strekt seg litt mer for deg. Men nå er det slik det er, du får heller snakke med han om en helg du vil gjøre noe for deg selv og pamper yourself da.

Du tar ikke skade av dette, bare ta livet med ro. Det ordner seg ;)

Skrevet

Det er jo helt sært at han ikke vil være i dåpen til søsterens barn! Det skjønner jeg ingenting av... mulig jeg har et utrolig godt forhold til søsknene mine..men dette synes jeg høres helt snålt ut. Håper det ordner seg...

Skrevet
Jeg mener også at du ikke er urimelig.

Synes i utgangspunktet at det høres rimelig sært at han ikke ønsker å gå i dåp til sin egen søsters barn, som han er fadder til, fordi han skal på guttetur! Det hadde blitt en steiler for min sin del.

Måtte bare sitere dette!!!!!!!!!!

Jeg kjenner jeg nesten blir forbanna bare av å denne tråden her jeg. Det er noen ting man bare MÅ gjør, selv om man ikke har lyst, og dåpen til niesa si, som man tydelig har et så nært forhold til moren til (sin egen søster!!!) at man til og med blir spurt om å være fadder, er en sånn ting man bare skal dra i!!! Tror du nesten må fortelle hva slags guttetur dette er for at jeg i det hele tatt skal klare å ha no som helst slags forståelse for en sånn prioritering... Jeg hadde hvertfall dælja broren min veggimellom hvis han så mye som hadde prøvd å ymte om at han ikke kunne komme i dåpen til mine barn!!! :kjempesinna:

Men hvis familien hans tydeligvis har såpass forståelse for at han bare dropper dåpen for guttetur, må de da ha forståelse for at det blir vanskelig for deg også med jobbhelg og tre barn...? Hvis det da ender med at han reiser, synes jeg hvertfall du skal sette som kriterie at han ringer din svigermor og sier at hun må komme hjem til dere å hjelpe til med barna allerede fra morgenen av på dåpsdagen. Hvis hun har andre planer (skal jo sikkert hjelpe til med dåpsfesten) får han bli hjemme!!

Skrevet

Hadde mannen prioritert guttetur, så hadde ikke jeg heller dratt i dåpen. Det får da være måte på latterlig oppførsel av en mann.

Gjest Gjest_Doris_*
Skrevet

Jeg synes mannen din har valgt for dere begge i denne sammenhengen, altså prioritere noe annet.

Skrevet

Jeg trodde først at det bare var snakk om at han skulle bort på tur - men så skal _du_ dra alene med barna i dåpen, samtidig som du har jobbehelg og har vært syk og sliten?? DET GÅR IKKE AN!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...