simba80 Skrevet 7. februar 2009 #1 Skrevet 7. februar 2009 Mannen min er eldst i en søskenflokk på fem. Han er den eneste som har bil, og han blir på grunn av dette med jevne mellomrom bedt om å kjøre/hente familie medlemmer og utføre ærender for dem. Han har to jobber, og vi har gjennomsnittlig 4 hele dager og 5 kvelder pr mnd hvor vi begge har fri og kan bruke tid sammen. Når han da har fri må han bruke en del av tiden sin på å hjelpe familien sin. Han har som oftest lyst til det, mens jeg blir irritert fordi noen av tingene mener jeg de kan gjøre selv, men det er mer bekvemt for dem å få han til å gjøre det. Hvor mye hjelper dere andre familien deres? Er jeg urimelig som synes at vi har lite tid sammen og at det går an å ta en taxi en gang i blant og ikke alltid spørre han om hjelp?
sixx Skrevet 7. februar 2009 #2 Skrevet 7. februar 2009 Du er vel ikke urimelig, men så lenge han har lyst til å gjøre dette, så bør dere vel kanskje komme til enighet om hvordan det skal løses.
simba80 Skrevet 7. februar 2009 Forfatter #3 Skrevet 7. februar 2009 Ja han sier han har lyst og så er det kombinert med at han ikke liker å si nei... Jeg tenkte at jeg skal snakke med de andre i familien og forklare situasjonen?
sixx Skrevet 7. februar 2009 #4 Skrevet 7. februar 2009 Ja han sier han har lyst og så er det kombinert med at han ikke liker å si nei...Ok, men da bør dere to snakke om dette og finne ut hvordan dere skal løse det. Grensesetting kan være en del av problemet. Jeg tenkte at jeg skal snakke med de andre i familien og forklare situasjonen? Hvorfor skal du blande deg inn så direkte? Da umyndiggjør du jo nærmest mannen din. Du og han må sammen finne ut hvordan dette skal løses. Fortell hvorfor du opplever dette som et problem, spør hvordan han opplever det og spør om han har noe forslag til løsning. Så må han selv kommunisere dette videre til sine søsken.
simba80 Skrevet 7. februar 2009 Forfatter #5 Skrevet 7. februar 2009 Jeg tipper hans forslag er å bare fortsette som han gjør idag...han er ganske ok med det, det er jeg som ikke har lyst at han skal gjøre det...
Gjest Gjest_Stine_* Skrevet 7. februar 2009 #6 Skrevet 7. februar 2009 Hvilke ting er det han må gjøre/hjelpe dem med da, f.eks?? Skjønner at dette kan være irriterende!!
Gjest Gjest Skrevet 7. februar 2009 #7 Skrevet 7. februar 2009 Jeg synes det høres helt feil ut om du tar opp med familien hans at DU ikke synes det er ok som det er, så lenge han synes det er greit å hjelpe til såpass mye. Enten overstyrer du ham da, eller så er han så konfliktsky (om du mener dette er nødvendig fordi han ikke står for egne meninger) at dere bør ta en ordentlig, lang prat sammen for at du skal få vite hva han mener om dette. Jeg kan forstå at det er irriterende å få så lite tid sammen, men det er du og mannen din som må finne en løsning, ikke du alene.
Gjest ¤bella¤ Skrevet 7. februar 2009 #8 Skrevet 7. februar 2009 Jeg hjelper til når det er behov for det. Ser på det som den største selvfølge å stille opp om noen i familien trenger hjelp til noe. Kan du ikke være med når han skal hjelpe dem, så får dere alikevel tid sammen.
simba80 Skrevet 7. februar 2009 Forfatter #9 Skrevet 7. februar 2009 eksempelvis i kveld jobber han til 20, så skal han til andre kanten av byen for å hente de når de har vært i bursdag, tipper han er hjemme rundt 22..happy lørdagskveld liksom.. ellers er det å kjøre når de skal kjøpe brus, hente pc til ene onkelbarnet, ofte henting når de har vært i selskaper egentlig. Hvis noen skal ha noe på div varehus..
simba80 Skrevet 7. februar 2009 Forfatter #10 Skrevet 7. februar 2009 Glemte å nevne fast kjøring og henting til/fra flyplassen når de skal på ferie uansett når på døgnet det er...Hvor vanskelig er det å ta flytog el buss sånn som andre folk? dette er fire søsken som har egne familier på hvert sitt hold... Det er ikke det at man ikke skal hjelpe der man kan, men jeg føler at de forventer hjelp fra han uansett når og hvor.
sixx Skrevet 7. februar 2009 #11 Skrevet 7. februar 2009 Jeg forstår godt hvorfor du synes dette er ugreit, MEN dette er en sak mellom han og dem OG mellom han og deg. Det er ikke tvil om at dette går ut over hverdagen din også, men det er du og mannen din som må finne en løsning på hvordan dere skal ha det, så må dere kommunisere det videre. Fortell mannne din at det er ugreit at du må sitte alene to timer ekstra en lørdagskveld fordi han skal kjøre familien sin. Spør om han forstår ditt syn. Det er dere to som må begynne å kommunisere. Søskenene hans er jo selvfølgelig happy, for de har en sjåfør som stiller opp når de vil. Mulig de ikke er så takknemlig for det heller, for det har vel kanskje blitt en vane/selvfølge at han skal kjøre.
Gjest Gjest_JinX_* Skrevet 7. februar 2009 #12 Skrevet 7. februar 2009 Glemte å nevne fast kjøring og henting til/fra flyplassen når de skal på ferie uansett når på døgnet det er...Hvor vanskelig er det å ta flytog el buss sånn som andre folk? dette er fire søsken som har egne familier på hvert sitt hold... Det er ikke det at man ikke skal hjelpe der man kan, men jeg føler at de forventer hjelp fra han uansett når og hvor. Er det en grunn til at de 3 andre søsknene med egen familie ikke har bil eller? Ikke at det er så viktig, syns bare det er litt rart, for de må jo se behovet av å ha en hvis de spør ofte etter hjelp med kjøring? Enn foreldrene? Greit å be om hjelp når det trengs, men når det er mulig å ta buss, går det fint an å ta den, istedet for å ringe storebror fordi det er så mye mer behagelig, han er jo ingen privatsjåfør!!
Gjest Illiya Skrevet 7. februar 2009 #13 Skrevet 7. februar 2009 Synes også det er rart at familer ikke har bil nå for tiden. Vi hjelper vel ikke familien med noe som helst egentlig, ettersom vi bor ca 100mil unna begge familiene. Når vi er "hjemme" hjelper vi til med forefallende areid hvis det trengs, men det er et par ganger i året.
Gjest Gjest Skrevet 7. februar 2009 #14 Skrevet 7. februar 2009 Jeg vil tro de fleste skjønner at du irriterer deg. Det virker litt snålt med så mange søsken - voksne med familier - som ikke har bil og som samtidig har gjort seg avhengige av (eller tar for gitt) at mannen din skal hjelpe til med kjøring hit og dit. Jeg har ikke førerkort selv, men jeg synes ikke det er rimelig å basere meg i stor grad på at andre har det. Om det er litt mer tungvint med tog eller buss fører det bare til at jeg reiser litt sjeldnere enn om jeg hadde hatt bil. Selvsagt spør jeg også av og til om skyss eller hjelp når jeg skal handle møbler o.l, men jeg mener det er viktig å faktisk IKKE basere seg på at det alltids er bil tilgjengelig når man har valgt (av ulike grunner) å ikke kjøre selv. MEN jeg er også enig med de som sier dette er en sak du og mannen din bør løse sammen. Om han synes det er greit at du sier fra som du har lyst til, er jo det ok. Men det er i tilfelle viktig at han mener det samme som deg - jeg synes ikke du skal bestemme grensene på vegne av ham.
Veronica88 Skrevet 7. februar 2009 #15 Skrevet 7. februar 2009 Jeg kan litt se grunnen til at de ikke har bil. Har de ikke bil i det hele tatt eller har de bare en bil? Kjøring og henting til selskaper involverer jo alkohol, bedre å heller utnytte slekta da enn å sette seg bak rattet, det må vi da være enige i? Men venner og annen familie kan jo også spørres om hjelp der! Har man bare en bil, og den ene er ute og jobber, vel, da har man jo ikke bil den kvelden noe skal hentes. Det er ofte grunnen til at min samboer må ut og kjøre hit og dit, for man må plutselig noe når partneren er vekk med den ene bilen man har. Ikke alle gidder å eie to biler om de uansett kommer seg til jobb på egenhånd, eventuelt er arbeidsledige/for syke til å jobbe osv. Begynn med å spørre ham om han synes det er ok å kjøre dem hele tida, om han føler han får noe igjen for det. Kanskje han ikke helt har tenkt over det ennå. Og, ikke la ham ta unnskyldningen "det er jo familien min" - jeg synes det er en forferdelig dårlig unnskyldning når det gjelder utnytting. Man skal ikke finne seg i hva som helst - men hjelpe til når man har tid og sjanse.
ViljaH Skrevet 8. februar 2009 #16 Skrevet 8. februar 2009 Jeg er helt enig i at dette høres ut som utnytting, de bryr seg ikke om at han sjonglerer to jobber og et familieliv. Hadde de gjort det, så hadde de ikke spurt ham om å kjøre seg for å kjøpe brus i den lille fritiden han har! Jeg er også enig i at å drive sjåførtjenteste når det finnes taxi/flytog så er det helt unødvendig at han skal kjøre på dem. De burde ikke spørre om slikt, greit om han tilbyr seg en gang iblandt. Det er en god regel som sier at man skal ikke spørre andre om noe når det like langt for dem... det er mer plagsomt for ham å kjøre hele tiden, enn det er for dem å ta taxi hjem fra selskap eller flytog til flyplassen. Jeg synes du skal ta en skikkelig prat med mannen din, si til ham at du vil han skal prioritere tid sammen som par fordi dere har så lite, og at han for å få til dette bør redusere sjåførtjenesten sin. Han trenger jo ikke avvise familien sin, bare forklare at han er sliten og skal hjem og tilbringe litt tid med kona si denne lørdagen, så fint om de kan ta taxi hjem fra selskapet. (understreker her at det er han som må si fra til dem, ikke du)
Gjest Gjest_Mathilda_* Skrevet 8. februar 2009 #17 Skrevet 8. februar 2009 Dette er ren utnytting, og jeg hadde aldri funnet meg i det. En ting er å hjelpe til - en helt annen ting er regelrett utnytting som jeg mener at dette er. Har man valgt et liv uten sertifikat og bil så må man kunne ta følgende av egne valg. Jeg kjører familie til flyplassen dersom det passer sånn .. men jeg står aldri opp om nettene for å kjøre - da tar folk vanligvis taxi.
simba80 Skrevet 8. februar 2009 Forfatter #18 Skrevet 8. februar 2009 takk for svar allesammen! Jeg prøvde å ta det opp med han i går da han kom hjem, han ble helt stille og satte seg for å se på tv... Skal prøve igjen idag...
Rosalie Skrevet 8. februar 2009 #19 Skrevet 8. februar 2009 Det er faktisk han, og kun han, som kan sette ned foten dersom han selv syns det blir for mye. Jeg skjønner godt at du ergrer deg over det, men det er ikke noe du kan gjøre noe med, bortsett fra å snakke med samboeren din om det.
Gjest Skrevet 8. februar 2009 #20 Skrevet 8. februar 2009 Kjøre de for å kjøpe brus? Jeg håper for all del han får penger for alt det her? Jeg må innimellom kjøre mamma rundt på kjøpesentre o.l. fordi hun har ikke førerkort og pappa er borte, men jeg pleier enten å få en liten ting eller så pleier jeg å få 50-100 kr som takk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå