Blåbæret Skrevet 7. februar 2009 #1 Skrevet 7. februar 2009 Hvordan kan jeg få hunden til å slutte å spise opp maten til katten? Han vil helst ha kattematen i steden for sin egen mat.
Gjest Faerie Skrevet 7. februar 2009 #2 Skrevet 7. februar 2009 Gi katta mat når hunden ikke er tilstede.
Gjest Gjest Skrevet 7. februar 2009 #3 Skrevet 7. februar 2009 Jeg har samme problemet. Kattene mine er vant til å ha tørrfor i skålen sin hele tiden, slik at de kan spise når de vil. Men den nye hunden min elsker kattemat, det er det beste den kan få. Jeg har løst dette problemet ved å sette skålen med kattemat på en høy benk dit hunden ikke når opp. Jeg tenker på å få snekret en hylle som kattematen kan stå på, og som er stor nok til at kattene kan stå der, får se hva det blir til.
Gjest Gjest Skrevet 7. februar 2009 #4 Skrevet 7. februar 2009 Det er ikke bra for en hund å spise kattemat, det kan faktisk være direkte farlig pga fettet, så jeg foreslår at du tar din sunne fornuft og intelligens i bruk og setter bort kattematen når katten ikke spiser og hunden er tilstede. Hos oss står kattematen på en stol, eventuelt så settet vi maten opp på kjøkkenbenken og tar den ned når katten kommer inn. Katter kommer seg lett høyere opp enn hunder, så et lite bord eller liknende hadde heller ikke vært så dumt.
Satyrica Skrevet 7. februar 2009 #5 Skrevet 7. februar 2009 Kan hunden din ordet "nei"? Vi lærte hunden tidlig at å spise kattemat var VELDIG lite lov, og det tok ikke mange dagene før han lot kattematen stå i fred. Man trenger bare være bestemt og konsekvent og ikke minst-passe på og følge med! Hunden min er ikke super-smart, dette kan læres alle.
Gjest Gjest Skrevet 7. februar 2009 #6 Skrevet 7. februar 2009 Det er ikke bra for en hund å spise kattemat, det kan faktisk være direkte farlig pga fettet, så jeg foreslår at du tar din sunne fornuft og intelligens i bruk og setter bort kattematen når katten ikke spiser og hunden er tilstede. Kattemat inneholder mer proteiner enn hundemat, noe som er helt essensielt for kattene siden de trenger et høyt inntak av protein. Hunder kan spise katte mat men er ikke å foretrekke bl.a pga avføring og lukt. Kattemat har vel en 20 g fett per 100 g, vet ikke om hund er lavere...
Blåbæret Skrevet 8. februar 2009 Forfatter #7 Skrevet 8. februar 2009 Katten er vandt med å ha mat i skåla hele tiden fra tidligere eiger. Sette maten opp på en stol var en god ide. Hunden kan ordet nei, men han hører absolutt ikke på oss når det gjelder kattematen. Hver en liten kjans han får så er han i kattemat skåla så vi får prøve å flytte den opp i høyden.
Gjest Gjest_Marianne_* Skrevet 8. februar 2009 #8 Skrevet 8. februar 2009 Har akkurat det samme problemet, ikke her hjemme, men hos mine svigerforeldre... Vi har funnet ut at eneste løsningen er å ha maten i et annet rom eller høyt oppe der hunden ikke når... Hunden vår kan NEI veldig godt, og det funker når vi er der, men når vi ikke er der er det ikke sjans for at han lar kattematen være i fred... Hvis man har en hund som er glad i mat, og maten står på gulvet så skal man være veldig heldig hvis det ikke forsvinner, uansett hvor godt hunden vet at det er ulovlig...
lucy_in_the_sky Skrevet 8. februar 2009 #9 Skrevet 8. februar 2009 Vi har kattematen i vinduskarmen på kjøkkenet, har ganske dyp vinduskarm. Funker kjempefint, kattene får ha maten fremme hele tiden, som de bør, og de får spise i fred fra hunden
Blåbæret Skrevet 8. februar 2009 Forfatter #10 Skrevet 8. februar 2009 Vi har kattematen i vinduskarmen på kjøkkenet, har ganske dyp vinduskarm. Funker kjempefint, kattene får ha maten fremme hele tiden, som de bør, og de får spise i fred fra hunden Så smart! Katten elsker å sitte i den ene vinduskarmen her. Da vet jeg hvor jeg skal prøve å plassere katte maten!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå