Gå til innhold

Dåp og navn

Mann 40

Anbefalte innlegg

Ser av noen tråder her at mange tror man får navn når man eventuelt blir døpt. Dåpen er en seremoni som ikke har noen direkte sammenheng med navngivning. De som ikke er døpt har også navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mange som tror at navnet fåes ved dåpen-jeg døpte ikke min datter,så da stusset mange :D :D :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere ble dette tatt hånd om i samme seremoni og presten spurte - ved dåpen - "hva skal barnet hete". Derav denne misforsåelsen, tror jeg.

I dag spør han eller hun "hva heter barnet".

Når man bærer barnet til dåpen, så bærer man det frem til Jesus, og dåpen er en bekreftelse på at barnet er Guds barn og skal vokse opp og oppdras i Guds Tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men bar ikke barnet fått navnet registrert i folkeregisteret, gjør prestekontoret dette i forbindelse med dåpen.

Før i tiden var det kun presten som kunne melde fra om navnet på nye barn, derfor spørte de sånn som de gjorde, barnet hadde nemlig ikke noe navn offisielt. Det var også presten som meldte fra om dødsfall, giftermål, og andre ting som vi selv eller andre kan melde fra om i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er visstnok slik at hvis man ikke melder fra om hva barnet skal hete innen seks måneder, finner Folkeregisteret navn på egen hånd. Altså ingen grunn til å kave seg opp hvis man lider valgets kvaler, barnet får alltids et navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Det er visstnok slik at hvis man ikke melder fra om hva barnet skal hete innen seks måneder' date=' finner Folkeregisteret navn på egen hånd. Altså ingen grunn til å kave seg opp hvis man lider valgets kvaler, barnet får alltids et navn.[/quote']

Ikke et eget navn nei, men slektsnavnet til mor som er etternavnet.

Folkeregisteret velger ikke bare ut navn til barnet.

Her er noen sitat fra folkeregisterets sine hjemmesider:

Folkeregisteret

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrene plikter å melde fornavn og eventuelt mellomnavn innen barnet er 6 måneder. Meldingene registreres av folkeregisteret.

Jeg tenkte på fornavn da jeg skrev at barnet får navn av Folkeregisteret etter seks måneder. Ser imidlertid at det ikke står noe annet enn at man plikter å melde fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje folkeregisteret gir dem fornavn også, hvis ikke foreldrene har klart å bestemme seg innen 6 mnd? Kanskje de tester ut alle de navnene som senere kommer i kategorien "ikke godkjente fornavn" - bare for å se hvordan det går :kul:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...