hjertesukka Skrevet 7. februar 2009 #1 Del Skrevet 7. februar 2009 Ja, hva heter å "måke snø" på engelsk? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lissi Skrevet 7. februar 2009 #2 Del Skrevet 7. februar 2009 Ja, hva heter å "måke snø" på engelsk? dig, grub, spade? Vanskelig.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
desperate Skrevet 7. februar 2009 #3 Del Skrevet 7. februar 2009 Ordboka mi sier: Måke: shovel Snømåking: se snøbrøyting Snøbrøyting: snow clearing Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hjertesukka Skrevet 7. februar 2009 Forfatter #4 Del Skrevet 7. februar 2009 dig, grub, spade? Vanskelig.. hmm...det syns jeg også, selv om jeg ikke er helt grønn på engelsk. Skal fortelle min mailvenn i England at jeg har måket mye snø, nemlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hjertesukka Skrevet 7. februar 2009 Forfatter #5 Del Skrevet 7. februar 2009 Ordboka mi sier: Måke: shovel Snømåking: se snøbrøyting Snøbrøyting: snow clearing I have shoveled a lot of snow lately I have cleared a lot of snow..... jojo, kanskje det. Takk for fine forslag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Grafica Skrevet 7. februar 2009 #6 Del Skrevet 7. februar 2009 I've been clearing out a lot of snow? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Norbertine Skrevet 7. februar 2009 #7 Del Skrevet 7. februar 2009 To shovel snow Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 7. februar 2009 #8 Del Skrevet 7. februar 2009 (endret) Ja, hva heter å "måke snø" på engelsk? I min store norsk-engelsk ordbok fra Kunnskapsforlaget står det "clear away the snow" for "måke vekk snøen". Endret 7. februar 2009 av Belladonna Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pingting Skrevet 7. februar 2009 #9 Del Skrevet 7. februar 2009 "I've had to move a lot of the bloody stuff!" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hjertesukka Skrevet 7. februar 2009 Forfatter #10 Del Skrevet 7. februar 2009 I min store norsk-engelsk ordbok fra Kunnskapsforlaget står det "clear away the snow" for "måke vekk snøen". Høres veldig riktig ut det da. Takk, takk. "I've had to move a lot of the bloody stuff!" Nesten fristet til å skrive det. Har vært mye "bloody stuff lately" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 7. februar 2009 #11 Del Skrevet 7. februar 2009 I have shuffled snow? Det ville jeg sagt... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cilja Skrevet 7. februar 2009 #12 Del Skrevet 7. februar 2009 I have shuffled snow? Det ville jeg sagt... shuffle betyr noe helt annet enn shovel... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ludovie Skrevet 7. februar 2009 #13 Del Skrevet 7. februar 2009 "Shovel" er det mest korrekte verbet her. Mener nå jeg. (NB! Og en tanke off topic: Som så mange andre ord med "ov" (eks.: love, cover, dove), uttales dette ordet med den vokalen som feilaktig representeres som "ø" i norsk (eks.: pub, punk, country, tough, osv). En ekte norsk uttale av dette ordet vil dermed være "sjøvvel".) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hjertesukka Skrevet 7. februar 2009 Forfatter #14 Del Skrevet 7. februar 2009 For moro skyld så spurte jeg min engelske venn og her er hva han svarte: A word for "taking away the snow" is "clear", although there are many more: it's all in the context. Så vet vi det. (Når det gjelder transkribering av "ov" ord på engelsk, så har jeg omtrent glemt alt sammen - kanskje noen andre? Det foresvever meg at mye av den norske uttalen av ordet "love" er feil, ja. Og andre ord i samme gate.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 7. februar 2009 #15 Del Skrevet 7. februar 2009 (NB! Og en tanke off topic: Som så mange andre ord med "ov" (eks.: love, cover, dove), uttales dette ordet med den vokalen som feilaktig representeres som "ø" i norsk (eks.: pub, punk, country, tough, osv). En ekte norsk uttale av dette ordet vil dermed være "sjøvvel".) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 7. februar 2009 #16 Del Skrevet 7. februar 2009 shuffle betyr noe helt annet enn shovel... Men går det ikke an å bruke shuffle? I ordboka står det: 17. shuffle off, a. to thrust aside; get rid of. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Meaty Skrevet 8. februar 2009 #17 Del Skrevet 8. februar 2009 Samboer'n min sier rett og slett bare "move snow" når han skal måke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cilja Skrevet 8. februar 2009 #18 Del Skrevet 8. februar 2009 Men går det ikke an å bruke shuffle? I ordboka står det: 17. shuffle off, a. to thrust aside; get rid of. Har bodd i England i 10-20 år, og kan bekrefte at ordet shuffle ikke brukes om fjerning av snø. Shuffle brukes om å stokke en kortstokk, en måte å gå/bevege seg på og dansetrinn. For å måke snø, blir det rett å si "I've been shovelling snow" eller "I've been clearing snow". Trøst mi. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 9. februar 2009 #19 Del Skrevet 9. februar 2009 Har bodd i England i 10-20 år, og kan bekrefte at ordet shuffle ikke brukes om fjerning av snø. Shuffle brukes om å stokke en kortstokk, en måte å gå/bevege seg på og dansetrinn. For å måke snø, blir det rett å si "I've been shovelling snow" eller "I've been clearing snow". Trøst mi. OK. Har selv bodd nærmere 10 år i et engelsktalende land og vi sa shuffle, men da var vel det feil, da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cilja Skrevet 9. februar 2009 #20 Del Skrevet 9. februar 2009 OK. Har selv bodd nærmere 10 år i et engelsktalende land og vi sa shuffle, men da var vel det feil, da. Kommer an på hva de sier i det landet du bor/bodde i. Kanskje riktig der, men ikke i England. Høres merkelig ut, men man skal aldri si aldri. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå