Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Methuselah
Skrevet
Ja, det er utrolig hva ateistene får seg til å skrive.

Hvordan vet du at det var en ateist som skrev det..?

Skrevet
Hvordan vet du at det var en ateist som skrev det..?

Fordi jeg er kristen.

Skrevet (endret)

KR-øst, dersom du tror at du forsvarer kristentroen eller får folk lyst til å bli nærmere kjent med Jesus ved å lire av deg dårlige svar her inne må du tro om igjen. :roll: At journalisten Astrid Meland i flere tilfeller har hatt en høy og noe skarp profil når det gjelder å røre diverse eksotiske utgaver av religøse fenomener, er en ting - men det betyr ikke det samme som at det hun skriver er crap.

Artikkelen kaster lys over et velkjent fenomen for de fleste som har studert kristendom eller teologi. Det fenomenet artikkelen omtaler, gjelder ikke kristne generelt, men som det påpekes i artikkelen en nokså liten gruppe kristne. Sånn sett er også overskriften til Metusalah misvisende.

Endret av eilan
Gjest Methuselah
Skrevet
Fordi jeg er kristen.

Jeg viste ikke at du talte for verdens kristne. Si meg hvordan føles det og ha makt over 2.1 milliarder mennesker som følger den kristne tro ?

Gjest Lommerusk
Skrevet (endret)

.

Endret av Lommerusk
Skrevet (endret)

Wow. Jeg har nå lest nøye gjennom denne artikkelen og prøvd å få det til å henge på greip. Men uansett hvor nøye jeg leser og tenker får jeg det IKKE til å stemme. Hvorfor? Fordi det hun skriver overhodet ikke er representativt for hva kristne tror, i hvert fall ikke her i landet. Det er så grunnleggende feil at jeg vet ikke engang hvor jeg skal begynne.

Jeg er selv kristen, og tror at jødene er et spesielt folk, men jeg klarer overhodet ikke å se hvordan denne artikkelen gjenspeiler meg eller et eneste kristent menneske jeg kjenner. Og jeg kjenner hundrevis fra statskirka, baptistsamfunnet, pinsemenigheter, karismatiske kristne, fra sørlandet, vestlandet, østlandet og opp til nord, you name it. Jeg har vokst opp med dette, er omringet av dette, har reist til israel for å få mer innsikt, og har aldri, ikke før jeg leste denne artikkelen opplevd noe i nærheten av den holdningen som det skrives om i denne artikkelen.

Jeg kan så klart ikke snakke for hver eneste kristne person i landet, men jeg ville virkelig trodd at dersom dette i artikkelen var representativt hadde dette i hvert fall ikke vært første gangen i mine 22 leveår at jeg fikk vite at, jasså, det er dette vi tror?

Så kjære dere, ikke tro at dette representerer oss kristne generelt. Ja, det er helt sikkert noen der ute som kjenner seg igjen i den artikkelen, men Astrid Meland har vinklet dette på en måte som gjør at jeg grøsser ved tanken på hvor mange dagbladet-lesere som nå tror at jeg og mine har denne holdningen om Israel og krigen, "fordi det stod jo i avisa".

Når det er sagt, vil jeg også påpeke noe som absolutt, overhodet ikke henger på greip i denne artikkelen:

"De støtter ulovlige bosettere fordi de ikke kan bli frelst før Israel har samme grenser som i Bibelen. "

"DET HAR TATT LENGER TID enn endetidskristne har håpet. Endetidskrigen er inne i sitt 61. år - Israel ble opprettet i 1948 - og fortsatt har ikke Jesus kommet tilbake. Ingen er frelst og den store krigen på Harmageddon-sletten i Nord-Israel uteblir."

"Tempelet i Jerusalem skal ifølge de bibeltro kristne bygges opp igjen før Jesus kommer tilbake og frelser dem."

....HVA?

Det hun skriver strider jo 110% mot det helt grunnleggende i den kristne tro. Hun mener at vi tror vi er avhengige av landegrenser og profetier for at Jesus skal kunne frelse?

Edit: Journalisten nevner "de som tar bibelen bokstavelig" et par ganger, så jeg er klar over at hun noen få ganger ikke drar alle under en kam. Men den er også tydelig rettet mot blant annet pinsevenner og baptister generelt. Selv er jeg forresten baptist.

Og jeg ser en del kommentarer under artikkelen hvor mange har tatt det nettopp som at dette gjelder kristne generelt. Det er derfor jeg ble bekymret.

Endret av Haris Pilton
Skrevet

Vet ikke helt om dette er verdt en kommentar, men tar sjansen. Artikkelen peker jo på noen holdninger som ikke virker helt sunne. Endetiden har vært gjenstand for utallige spekulasjoner, og mange er knyttet til opprettelsen av staten Israel.

Jeg synes det virker veldig spekulativt å påstå at en gruppe mennesker prøver å motarbeide fredsarbeid i midtøsten. Når det er sagt, kommer man heller ikke unna det profetiske budskapet i Jesu egne ord i Luk.21:20-25

Det samme finner du i Matt.24 og Mark.13

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...