Gå til innhold

fisker

Anbefalte innlegg

Skrevet

OK. jeg har lyst på fisker i små glassboller under festen, men aner fatisk ikke hva jeg skal gjøre med de etterpå. Om man kjøper 10 fisker så trenger disse 10 et GANSKE stort akvarium ...noe som liksom ikke ligger på budsjett, eller er aktuelt å ha i stua. Kan liksom ikke kaste de i do heller!

Her kommer det er dumt spm:

Går det ann å låne fisk? Går det ann å levere tilbake fisk på angrerett i dyreforretninger?

Jeg tenker rett og slett det nesten blir litt dyreplageri, og vurderr bare å droppe ideen, men tenkte jeg skulle se hva dere synes/hvilke ideer dere har.

Videoannonse
Annonse
Gjest Mea Culpa
Skrevet

Fisk har det ikke saerlig bra i smaa glassboller og jeg tviler paa at det finnes dyrebutikker som "leier" ut fisk.

Skrevet

Dyreplageri.

Dropp det. Levende vesener er ikke bordpynt.

Skrevet
Fisk har det ikke saerlig bra i smaa glassboller og jeg tviler paa at det finnes dyrebutikker som "leier" ut fisk.

nei, tenker nesten at dette med leie er umulig....men man vet jo aldri...deter jo tjenester for alt annet :laugh:

Lurer på hva folk som faktisk kjøper fiskene gjør med de etterpå...hmmm

Skrevet (endret)

De som har hatt fisker i små boller har som oftest hatt akvarium selv, eller hatt venner o.l. som har store akvarium hvor de er sikret et liv etterpå.

Men jeg har aldri skjønt disse fiskebollepyntene. Du kan jo ikke ha noe i vannet bortsett fra stein, og de må jo være rene og ikke med farlige stoffer noe mange pyntestener er. Ikke kan man ha lys eller pynt oppå vannet heller.

For ikke å glemme at du kan ikke bare putte de oppi, vannet må ha en spesiell PH og en spesiel tempratur ellers kan du regne med at du har døde fisker i bollene dine etter kort tid.

Endret av Gjest
Skrevet

en fisk skal gjerne ha minst 60 liter vann, pumpe med filter som er innkjørt i over en måned og en varmekolbe som holder rundt 24 grader :) det blir store bordpynter det! da kan du heller sette et akvarium i et hjørne ;)

nei.. ikke særlig dyrevennlig idé. og til de som fortsatt tror at gullfisk passer i bolle: gullfisk skal ha minimum 100 liter og boltre seg i. så da vet dere det :)

Skrevet
Slørhale kan du ha i glassbolle

nei. jeg skjønner ikke hvor denne myten kommer fra! må være fordi de kan klare seg med veldig lave temperaturer og dermed ikke trenger varmekolbe. slørhale er det samme som gullfisk og skal ha et stort akvarium! det samme gjelder for kampfisk for den som prøver å foreslå det neste ;)

Skrevet

Ja, nei da har jeg egentlig slått fra meg den ideen.

Orker ikke noen 100 liters bolle med gullfisk på bordet ;)

Jeg får kline til med lys, blomster og noe søt pynt! :D

Skrevet
Ja, nei da har jeg egentlig slått fra meg den ideen.

Orker ikke noen 100 liters bolle med gullfisk på bordet ;)

Jeg får kline til med lys, blomster og noe søt pynt! :D

ja det er jo ikke noe ille med blomster og lys akkurat :) en fin dag får du nok uansett :)

Skrevet

Er det virkelig noen som seriøst vurderer å låne seg fisker/skaffe seg fisker for å pynte bordet med?

Skrevet

Dyreplageri, ja!

Du kan ikke bare fylle en bolle med vann og hive noen fisk oppi sånn uten videre. Som det blir beskrevet her må miljøet i akvariet være riktig, og dette får du ikke uten riktig tilbehør - i tillegg kan man faktisk ikke ha fisk i vannet før etter 10 dager til to uker fordi nettopp miljøet skal ha utviklet seg. Da må man ta ulike prøver av vannet for å se om fisken faktisk kan leve der. Altså noe du ikke bare kan sette opp på én dag... Og en liten glassbolle blir også feil! Altfor lite plass.

Dropp det! Ser for meg en viss fare for negative kommentarer/ytringer fra gjester også, noe som kanskje ikke er hyggelig på en slik dag...

Skrevet
Er det virkelig noen som seriøst vurderer å låne seg fisker/skaffe seg fisker for å pynte bordet med?

Nei, det tror jeg ikke. Kan ikke tenke meg at noen i det hele tatt har den tanken.

Skrevet

oi fisk! det hørtes faktisk dødskult ut!! er det ikke noen som har akvarium da, som du kan låne av en dag??

Skrevet
Nei, det tror jeg ikke. Kan ikke tenke meg at noen i det hele tatt har den tanken.

Godt svart

Skrevet

Nei det var det jeg trodde. For i såfall - hvorfor stoppe der lizzm? Hva med å dandere noen søte kattunger i en kurv midt på bordet? Eller små kyllinger hvis det er et vårbryllup?

Skrevet
Nei det var det jeg trodde. For i såfall - hvorfor stoppe der lizzm? Hva med å dandere noen søte kattunger i en kurv midt på bordet? Eller små kyllinger hvis det er et vårbryllup?

Kyllinger kunne faktisk vært litt søtt....kattunger må sikkert på do og sånn så da blir det mer søl enn fornøyelse ;)

Merk at jeg selv var i tvil om ideen da jeg tenkte det samme som deg...jeg har jo nå også slått fra meg ideen! :jepp:

:opplyser:

Skrevet
Kyllinger kunne faktisk vært litt søtt....kattunger må sikkert på do og sånn så da blir det mer søl enn fornøyelse ;)

hehe, du ser ikke for deg 20 kyllinger løpe rundt og gå på do også da? :P

Skrevet
hehe, du ser ikke for deg 20 kyllinger løpe rundt og gå på do også da? :P

hihi, du har et poeng der! :fnise: ...kan kanskje bli slitsomt det og!

Lys og blomster gjør nok minst ut av seg kan jeg tenke meg! Også trives de kanskje litt bedre på bordet i motsetning til 20 kyllinger!

Skrevet

Har hørt om noen som hadde fisk som bordpynt, de tenkte ikke på miljø o.s.v. og halveis utti middagen var det flere av fiskene som hadde tatt kvelden.

Sikkert koselig med døde fisk som pynt hehe..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...