Gå til innhold

Menn og deres tilpasningsproblemer i det moderne samfunn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fant en interessant artikkel som omhandler menn og deres manglende endringskompetanse til verden vi lever i idag, hvor de (noen av dem) sitter fast i gamle kjønnsrollemønstre og faller utenfor [url=http://www.ntnu.no/gemini/2003-03/7-10.htm]Gemini

Feedback?

Videoannonse
Annonse
Gjest Polarlyset
Skrevet

Meget intressant artikkel !!

Som mann i frustrasjonsalderen (35-40) traff denne meget godt. Den er allerede printet ut og vil leses nøye. Setter igrunnen rett fokus på en rekke presist formulerte forhold. Noe ensidig fokus på den unge bygdemannen, selv treffer meg minst like mange frustrerte herresjeler i byen.

Skal bli morsomt å se om noen tar opp tråden her. Betegnende nok er det på et kvinneforum dette diskuteres. Kanskje fordi vi menn i vår åndelige fattigdom ikke har klart å etablere et tilsvarende forum i dettet landet ?

Polarlyset

mann.

Skrevet

Det er nedstemmende lesning. Men ikke rart i det hele tatt, egentlig. Jeg har ofte tenkt på hvordan ungdom i Oslo skal greie å etablere seg - de må enten belåne over evne, eller leie. En vanlig arbeiderlønn strekker ikke til, da kan de like gjerne gå på sosialkontoret - og det finner de raskt ut.

Menn taper kanskje mer ansikt ved å være fattig. Jeg vet ikke. Men det er en fattigklasse i Norge - og s.k. mamboes er en av gruppene.

Cirka 2 % av den totale boligmassen her til lands er kommunale utleieboliger. I Sverige og Danmark - som er naturlige å sammenligne seg med - er tilsvarende 30-40 %.

Nå tok jeg bare opp en side av saken. Men å bo er en viktig del av tilhørigheten...

Skrevet

Har lest og høyrt om dette fleire gongar dei siste åra. Ein ting det vert peika på er at samfunnet er lagt meir til rette for kvinner og følgjer opp kvinner, men ikkje menn. (It's a man's world - så me treng ikkje ta spesielle omsyn og leggja til rette for menn...)

Menn/gutar kan òg bli straffa for å oppføra seg som akkurat det: Menn/gutar. Særleg i skulen. Og dermed sakkar dei akterut, òg. Det har vore vist til forsøk i USA der det har vorte oppretta reine guteklassar, der denne "mannlege" oppførselen vert utnytta positivt i staden - og dei har greidd seg mykje betre.

Og så har me oppdeling i mannlege og kvinnelege eigenskapar - ei namngjeving av verdiane som øydelegg ein del; menn skal jo vera mannfolk, og skal ikkje ha særleg med kvinnelege eigenskapar. Dessverre har ein ikkje alltid teke omsyn til at desse kvinnelege eigenskapane er like naturlege for menn, noko som har skapt ein del frustrasjonar. Motstridande signal har det vore nok av, òg: Det er jo ein del år sidan me først høyrte at kvinner krevde mjuke menn med fotformsko - og stakk av med den macho typen...

I mange situasjonar der kvinner treng hjelp og støtte, finst det eit (offentleg) apparat som kan ta seg av dei. Menn i tilsvarande situasjon har ingen tilbod, dei er gløymt - og problemet har ikkje blitt teke på alvor, så det blir ikkje gjort noko.

Sjølvsagt ken me finna døme på dem omvendte situasjonen, der menn har fordelar i forhold til kvinner - men me er klar over det, det vert gjort undersøkelsar på det, det vert teke på alvor - korleis går det andre vegen?

Det er mange interesseorganisasjonar som kjempar for kvinner på ulike felt - kor mange er det som kjempar for menn, og korleis vert dei mottekne?

Berre nokre spredte tankar ut i frå inntrykk eg har fått.

Forresten, når det gjeld "manneforum": Som oftast når det gjeld forum der menn ferdest (så vidt eg har sett) så er det forum med avgrensa, spesifikke tema. Det som står igjen då, er reint sosialt snakk (som me kan finna på ulike fora/usenet i større eller mindre grad) og "kjensler" - som jo er definert som ein "kvinneting". Men er det det? Alt som blir diskutert her på KG er jo ting som er like naturleg for menn å diskutere (og som menn diskuterer) - vel, med unnatak av bind, BH-storleik og sånt - der dett nok flesteparten av mannfolka av lasset ;-) Einaste forskjellen er at der menn diskuterer slikt - der er det mange kvinner til stade òg. (Og kvifor ikkje?)

Sånn. Vêr så god neste.

Skrevet

Artikkelen var ikke ment spottende (Takk vega og crazee som skjønte det) . Men det har vært en del diskusjoner relatert til feminisme, mannens og kvinnens plass i samfunnet før og nå, kjønnsrollemønstre osv.

Den satte ord på ting jeg har lest litt om histen og pisten på en mer komplett måte.

Hittil har det vært stort fokus på at jenter skal få være seg selv og samtidig få oppmerksomhet i klasserommet (jmfr Fittstim etc). Men må guttene tape for at jentene ikke skal være tilsidesatte og undertrykte? Er det ikke plass til begge da? Jeg har aldri ment at guttene skal ta over plassen som tilsidesatte i samfunnet, men det er mulig at det har skjedd. Ettersom så mange av dem ikke har fått med seg kvinnerevolusjonen de siste 30 åra. Eller er det mødrene som oppdrar sønnene sine til gamle kjønnsrollemønstre?

Synes spesielt det var et godt poeng med andre generasjons innvandrere; hvor sønnene ikke finner seg til rette da de er oppdratt til gammeldags maskulinitet, mens døtrene opplever friheten og tar seg skikkelig utdannelse. Må hele kulturer forkastes ettersom ingen vil vike og tilpasse seg?

Og, som jeg sa innledningsvis, dette gjelder ikke alle menn. Mange menn fungerer veldig bra og har tilpasset seg det nye kjønnsrollemønstret. Og så er det mange som ikke har det.

Gjest Polarlyset
Skrevet

Hvordan i all verden kan du tolke innlegget mitt som spottende ??

-det er utover min begripelse. Jeg var jo tvertimot rosende, skulle jeg mene !!

Polarlyset

Skrevet

Bra artikkel.

På tide at dette blir satt på dagsorden - men jeg tror nok at de menn dette gjelder ikke ville skjønt problemet.

At en god del menn ikke har hengt med i svingene, kan man jo se av antall kvinner som blir "importert", også kalt kjøpekoner.- Disse mennene støtter opp om sin egen hjelpeløshet ved å ta avstand fra "iskalde,storforlangende karrieredamer" - dvs.norske kvinner - (jeg er ikke enig)- og skaffer seg heller en eksotisk og umælende hushjelp og selskapsdame. -Hvordan en norsk mann og en thaidame kan konversere sammen på en ordentlig måte, er meg stadig en gåte.(Det er da fillern meg vanskelig nok om man snakker samme språk!)

Men det er vel greitt for disse mennene hvis de slipper å snakke så mye.

For noen menn har antakelig en iboende redsel for å komme i kontakt med sine femine sider. Og alt som smaker av diskusjon og samtale om følelser og tanker, blir sett på som anti-maskulint og "kjerring-greier"....

Et stort og viktig poeng mener jeg er at :-alle sidene vi har, må brukes og være i balanse, hvis vi skal kunne være HELE mennesker og kunne omgåes andre på en fornuftig måte!!!!

Gjest Anonymous
Skrevet
Hvordan i all verden kan du tolke innlegget mitt som spottende ??

-det er utover min begripelse. Jeg var jo tvertimot rosende, skulle jeg mene !!

Polarlyset

Du har jo tilkjennegitt deg som mann, det er nok til å bli behandlet annderledes (negativt) på dette forumet.

Skrevet

Polarlyset:

Jeg tok ikke ditt svar som spottende, når jeg leste ditt svar første gangen fikk jeg inntrykk av at du trodde jeg var spottende og hetsende til menn; og tok på meg Ottar-masken. Jeg misforsto, beklager.

Artikkelen er informativ, forskningen er gjort av menn, og er interessant for begge kjønn.

Og Gjest, det å være mann betyr slett ikke at man blir behandlet negativt på dette forumet. Kanskje du i din defensive verden skal lese artikkelen, ettersom den kanskje omhandler akkurat slike som deg? "Kvinner er alltid ute etter meg, buhu".

Skrevet
Bra artikkel.

På tide at dette blir satt på dagsorden - men jeg tror nok at de menn dette gjelder ikke ville skjønt problemet.

Det gjeld mange menn, og mange er klar over og skjønar problemet - men kor er forståelsen for at det er eit problem? Menn har i lang tid blitt fortalt at det er ikkje noko problem; it's a man's world - det er kvinnene som treng hjelp.

Det skal noko til å stå på då, særleg sidan berre det å peika på dette kan bli oppfatta som eit svakhetsteikn. (Slutt å sutra!)

For noen menn har antakelig en iboende redsel for å komme i kontakt med sine femine sider. Og alt som smaker av diskusjon og samtale om følelser og tanker' date=' blir sett på som anti-maskulint og "kjerring-greier"....[/quote']

Er einig med deg der. Men kvifor har dei denne redsla for sine feminine sider? (Og kvifor er det absolutt feminine sider?) Her er det nok mange svar - men det er ikkje eit reint manneproblem. Tenk berre tilbake på diverse trådar her på KG, der det har kome fram at det er ein del jenter som ikkje taklar at menn faktisk har kontakt med desse "feminine" sidene; ein mann skal vera tøff og maskulin, ikkje gråta, ikkje visa kjensler (bortsett frå å visa at han elskar henne)...

Litt motstridande signal. Ein mann vil jo gjerne vera mann, men kva er no det då? Når ingen ser ut til å vera einige om kva signal ein skal senda ut, det er ingen stad å snakka om dette, inga støtte å få nokon plass - då er det lett å hamna i det trygge, garantert maskuline; eit felt som krympar meir og meir inn på alle felt...

(Høyrde eit hjartesukk frå ein mann ein gong, om kva som var akseptable herreklede: "Om utviklinga fortset slik, så vil det einaste akseptable for menn vera å gå nakne.")

Gjest Polarlyset
Skrevet

Ok, unnskyldning og beklagelse mottatt og akseptert. Men fikk samme følelsen som avogtil hjemme når jeg var samboer: bare man åpner kjeften blir man arrestert som kvinnefientlig... (ok, det var en spissformulering, men gyldig nok)

Men tror nok "gjest" har litt rett i at når vi menn ytrer oss på dette forumet, står vi lagelig til for hugg. Greit nok, det er deres forum og da får vi tåle det. Har ellers pådratt meg mest kjeft når jeg har spissformulert meg enkelte ganger under temaet "sex". Som jeg også sa tidligere; er jo symptomatisk at vi menn ikke har skaffet oss et lignende fora her i landet.

Men veslebråka skal som jeg sa i mitt første innlegg ha godord for å ha bragt en meget dyptgripende og aktuell problemstilling inn her. Men ærlig talt; jeg er fra en småby selv, og opplevde nok kvinnene der som like tafatte som de menn artikkelen omhandler. Men kvinnene derhjemme visste råd; finn en mann, bli gravid, flytt til hans hjemby. Obs at dette faktisk ikke er like greit for oss gutta.

Selv var faktisk mangelen på oppegående kvinner nok hovedgrunnen til at jeg flytta fra min hjemby i en alder av 25. Av min grunnskoleklasse var det 2-to kvinner som tok artium, av min gymnasklasse var det 4 som gjennomførte høgskolestudium/univ. Etter å ha labba rundt i hjembyen min en sommer etter fullført utdanning, så jeg teksten på veggen og flytta til en større by. Og takker gud for det enda...

Keep up the good work, veslebråka

God natt.

Polarlyset

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...