Gjest Gjest Skrevet 6. februar 2009 #1 Skrevet 6. februar 2009 Noen som har noen tips til hvordan jeg kan sparke høyere? Er det bare å sparke hver dag? I såfall, hvor lenge og ca hvor lang tid vil det da ta før jeg kan sparke sånn at beinet står i 90 graders vinkel eller enda lenger opp, og også holde foten sånn ei stund?
øyenstikker Skrevet 6. februar 2009 #2 Skrevet 6. februar 2009 Noen som har noen tips til hvordan jeg kan sparke høyere? Er det bare å sparke hver dag? I såfall, hvor lenge og ca hvor lang tid vil det da ta før jeg kan sparke sånn at beinet står i 90 graders vinkel eller enda lenger opp, og også holde foten sånn ei stund? tror du må forklare hvilket spark du mener. Det er forskjellig styrketrening etter hvilke spark du trener på. Og utstrekking for å bli mykere. Men du må utdype hvilket spark du mener for at du skal kunne få goderåd:-)
Gjest Gjest Skrevet 6. februar 2009 #3 Skrevet 6. februar 2009 Ok. Jeg mener vel egentlig typiske karatespark. Vet ikke helt hvordan jeg skal beskrive det. Jeg har heller ikke trent på mange år så er ganske stiv i kroppen også.
Gjest Gjest Skrevet 6. februar 2009 #4 Skrevet 6. februar 2009 Jeg kan i allefall sparke mye høyere etter at jeg ble mykere etter utøying, så kanskje det er noe å tenke på?
Gjest Gjest Skrevet 7. februar 2009 #5 Skrevet 7. februar 2009 Uttøyning hjelper absolutt og det tar nok ikke lang tid før du blir mykere. Så går det også litt på teknikk, dersom du klarer å lene ryggen bakover mens du sparker kan du sparke høyere.
Gjest O-Ren Ishii Skrevet 7. februar 2009 #6 Skrevet 7. februar 2009 Ok. Jeg mener vel egentlig typiske karatespark. Vet ikke helt hvordan jeg skal beskrive det. Jeg har heller ikke trent på mange år så er ganske stiv i kroppen også. Mae geri, mawashi geri, yoko geri f.eks? Uttøyning hjelper absolutt og det tar nok ikke lang tid før du blir mykere. Så går det også litt på teknikk, dersom du klarer å lene ryggen bakover mens du sparker kan du sparke høyere. Det er ikke spesielt lurt vil jeg si. Legger man seg for mye bakover vil man ikke få nok kraft inn i sparket. Jeg ville tøyd mye, og tøye i sett.
Gjest Gjest Skrevet 7. februar 2009 #7 Skrevet 7. februar 2009 Det er ikke spesielt lurt vil jeg si. Legger man seg for mye bakover vil man ikke få nok kraft inn i sparket. Du kan jo mene hva du vil selvsagt, men det er et tips jeg har fått på taekwon-do trening. Og det er et faktum at foten kommer høyere. Om TS ønsker å sparke veldig hardt vet jeg jo ingenting om, da det ikke er nevnt.
øyenstikker Skrevet 8. februar 2009 #8 Skrevet 8. februar 2009 Du kan jo mene hva du vil selvsagt, men det er et tips jeg har fått på taekwon-do trening. Og det er et faktum at foten kommer høyere. Om TS ønsker å sparke veldig hardt vet jeg jo ingenting om, da det ikke er nevnt. Er selv tae kwon-do instruktør, og man skal aldri lene seg bakover for å få høyere spark! Da ser man ikke hvor man treffer og har mindre kontrol, en mister kraften og man har feil tyngdepunkt og vil ha dårligere balanse. Du må tøye masse. Så må du presse spark. Det vil si: Stå så du kan støtte deg til en vegg el lign. Løft opp benet og hold det ute i den posisjonen benet er i når sparket treffer. Der skal du holde benet og presse så mye du klarer oppover. Ta benet inn igjen til oppteksposisjon, og hold ute igjen. Dette gjøres 15 rep*3 Kan gjøres med fotvekter når du begynner å bli sterk i bena. en må både være myk, men også sterk i bena for å sparke høyt. En må jo ha muskler til å kunne holde sparket sitt.-)
babord Skrevet 8. februar 2009 #9 Skrevet 8. februar 2009 (endret) Styrketrening av: Forside lår, utside lår og hofte, hoftebøyermuskelen på forsiden av hoften, korsrygg, rumpe, bakside lår, kjernemuskler i overkroppen for balansens skyld. Tøying av: korsrygg, bakside ben, hofter alle veier Og masse sparking, hver dag som du selv sier:) Balanse og en smidig kropp gjør at musklene dine får sjans til å legge skikkelig kraft i sparket.. For å klare å sparke høyere rett forover på kortest mulig tid tror jeg det viktigste er styrke i korsryggen og forsiden av låret og hoften, samt tøying av baksiden av benet dersom du trenger det. Bare legg benet oppå noe passe høyt og legg deg fremover det:) Øv på det sparket du vil forbedre hele tiden, og ta foten så langt opp som du klarer foran deg og hold så lenge du klarer, mange ganger på rad. Gjerne 'bounce' litt opp og ned når du holder, det gjør det tyngre synes jeg:) Endret 8. februar 2009 av babord
Pialill Skrevet 8. februar 2009 #10 Skrevet 8. februar 2009 strekke ut leeenge etter hver trening, da blir du mykere og kan sparke høyere, hjelper ikke å sparke mer for å sparke høyere for å si det sånn, hvis du prøver kommer du til å strekke noe før eller siden... prøv å strekke ut 15 min hver dag når du ser tv eller noe, i teorien skal en 20åring klare å komme i spagaten etter en måneds tid hvis hun/han strekekr ut 15 min hver dag... men gjelder nok ikke alle, kommer ann på hvor myk en er fra før...
Gjest Gjest Skrevet 8. februar 2009 #11 Skrevet 8. februar 2009 Den absolutt beste måten er ved dynamisk uttøyning. Eksempler: http://www.youtube.com/watch?v=MmfU8X7uDuo&e http://www.youtube.com/watch?v=-vbQXUPFWJQ...feature=related Litt og litt mer for hver gang. Se også her for den ultimate guiden: http://www.stadion.com/column.html
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå