Gå til innhold

Takk for genialt tips!


Imax

Anbefalte innlegg

Fikk tips her inne om at arbeidsmiljøloven gir rett til en dag fri i forbindelse med bryllup. Tok en titt i personalhåndboka, fyllte ut skjema, og var litt beskjemmet da jeg la det i postkassa til sjefen...

Men 2 dager etterpå lå det i min postkasse med "godkjent" + en kommentar som sa "takk for at du minnet meg på det".

EN fridag til på denne frøkna i år! Permisjonsdagen bytter jeg ut med en av de tre fridagene jeg tar før bryllupet, så tar jeg en langhelg på hytta til høsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dæven! Det viste jeg ikke, og jeg som trodde jeg kunne arbeidsmiljøloven nesten ut og inn......

:ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er ikke det kontraktsbundet da?

I min kontrakt står det at jeg har rett på fri den dagen ekteskap inngås, og jeg har fri på lørdager, jeg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Sånn uten at det må være selve bryllupsdagen?? Det var nytt for meg! Kan jeg ta fri dagen før da? Så kjekt! Er dette betalt permisjon altså?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gifter meg også på en lørdag, men det er en fridag I FORBINDELSE MED. Man har nok å gjøre på fredagen ihvertfall! Her er klipp fra vår personalhåndbok, hvis det gjør noen klokere:

Vi følger Arbeidsmiljølovens bestemmelser når det gjelder permisjoner. Med korte velferdspermisjoner menes permisjoner for nødvendig tid, inntil 1 dags varighet, betalt med ordinær lønn. Skriftlig søknad/avklaring leveres din nærmeste leder før permisjonen skal tas ut.

Vi refererer de viktigste bestemmelsene i Landsoverenskomsten. For fullstendig tekst konferer med din leder.

Dødsfall og begravelse/bisettelse når det gjelder den nærmeste familie. Inntil 3 dagers permisjon betalt med ordinær lønn.

Permisjon for undersøkelse, behandling og kontroll hos tannlege og lege, og viderebehandling som disse anviser. Dette gjelder kun hvor det ikke er mulig å få time utenfor arbeidstiden.

Permisjon ved akutte sykdomstilfeller i hjemmet, og arbeidstakerens tilstedeværelse i hjemmet er ubetinget nødvendig.

Permisjon for ektefelle/registrert partner eller samboer når det er nødvendig i forbindelse med nedkomst.

Permisjon ved flytting til ny bolig i forbindelse med skifte av stilling i bedriften.

Permisjon ved spesiell tilkalling i arbeidstiden i forbindelse med blodgivning.

Permisjon ved eget bryllup/inngåelse av partnerskap.

Permisjon ved sesjon.

Når det er påkrevet å følge barn første gang det begynner i barnehage og/eller grunnskole, har arbeidstakeren rett på inntil 2 dagers permisjon med lønn.

Videre gis det rett til permisjon med lønn 1 dag pr. barn pr. år, selv om arbeidstaker allerede samme år har benyttet retten til permisjon med lønn i 2 dager etter ovennevnte regel i følgende tilfelle:

Når det p.g.a. spesielle forhold og etter henstilling fra barnehage eller skole er nødvendig med ytterligere oppfølgning fra foresatt, samt når et barn bytter barnehage/skole.

Permisjon for resten av arbeidsdagen i de tilfeller arbeidstakeren p.g.a. sydom må

forlate arbeidsstedet.

Utenom disse tilfeller gjelder velferdspermisjonen for nødvendig tid inntil èn dags varighet med/uten lønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det står jo bare permisjon ved eget bryllup, ikke "i forbindelse med". Tror jeg skal sjekke hvordan dette er hos oss, er ganske strenge her. Får ikke permisjon for legebesøk eller tannlege utenom den årlige sjekken hos bedriftslegen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja det sjekket jeg opp også. Fikk intrykk av at det kun var den dagen bryllupet fant sted, ikke dagen før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Engel, ikke pålogget

Finner ikke et ord om dette i arbeidsmiljøloven, og kan heller ikke huske å ha sett det i kontraktspapirene mine. Hvor i loven står dette? Eller er dette bare noe som er opp til hvert enkelt firma?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er opp til hvert firma. Hos oss innførte de det etter at jeg spurte :D

Fortalte dem at der mannen min jobber, så fikk dem 2 lønnede dager fri, og da innførte de 1 dag med lønn i forbindelse med bryllup i vårt firma også!

Mannen jobber i staten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke lovfestet, men er en del av arbeidsavtalen mange steder. Sjekk med personalsjef/-håndbok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her står det mer om det:

Arbeidsrett

Verken Arbeidsmiljøloven eller Folketrygdloven har regler som omhandler velferdspermisjoner. Følgelig har man ikke krav på slike permisjoner etter lovverket, verken med eller uten lønn. Mange virksomheter har imidlertid avtaler på dette området, enten i form av tariffavtaler eller andre avtaler. I Avtale om korte velferdspermisjoner inngått mellom LO og NHO er det oppregnet hvilke korte velferdspermisjoner med lønn som organiserte virksomheter skal gi. Lignende avtaler er inngått med virkning for ansatte i stat og kommune.

Det kan være aktuelt å gi ansatte velferdspermisjon i følgende tilfeller:

- dødsfall, begravelse

- husbygging

- flytting

- giftemål

- legebesøk

- tannlegebesøk

- besøk hos fysioterapeut

- tilvenning i barnehage

- egne barns skolestart

- egne barns konfirmasjon.

Når det gjelder dødsfall i nær familie og eget bryllup har vi inntrykk av at de aller fleste virksomheter i dag gir ansatte fri med lønn. Ved andre "velferdstilfeller" er praksis svært forskjellig. Noen gir permisjon uten lønn, mens andre gir permisjon med lønn, alt avhengig av hvilke avtaler virksomheten har eller hvilken personalpolitikk man har lagt opp til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...