Gå til innhold

Splittet lån i Dnb?

Vibi

Anbefalte innlegg

Kundebehandleren min i dnb ringte meg her om dagen for å høre om jeg var interessert i å dele boliglånet mitt i to.

Poenget var at dnb boligkreditt skulle ta over noe av det, mens resten (ca 25%) blir stående i Dnb bank.

Det jeg skulle merke var at vi nå har to lånenumre, og får to trekk i nettbanken istedet for ett. I tillegg satte de ned renta vår med 0,15 prosent som takk for at vi signerte papirene og sendte dem tilbake igjen.

Ifølge kundebehandleren skulle alle med boliglån i dnb få tilbud om dette. Er det flere som har hørt noe?

Og hva har dere isåfall gjort. Syns egentlig dette virker som noe lureri, men jeg kan liksom ikke sette fingeren på noe heller.

Kan det være at de praktiserer forskjellig rente, etterhvert som bankene setter dem ned.. Særlig siden det er størstedelen av lånet som blir flyttet over til dnb boligkreditt..

Vet jo at dnb har vært litt ute å kjøre for tiden, derfor er jeg litt skeptisk, og vil ikke signere noe før jeg er helt sikker på at det er "trygt"..

Setter pris på alle former for tilbakemelding:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har fått tilbudet, og takket ja. Rentene skulle hele tiden følge hverandre, så det er ikke det som er aberet heller i tilfelle.

Vi kjenner til vår kundebehandler fra privat av, så jeg stoler på henne. Derfor vi signerte etter at vi ikke kunne se noen bakdeler med dette.

Men jeg skal selvsagt ikke garantere at det ikke er noen bakdeler ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bankansatt
Kundebehandleren min i dnb ringte meg her om dagen for å høre om jeg var interessert i å dele boliglånet mitt i to.

Poenget var at dnb boligkreditt skulle ta over noe av det, mens resten (ca 25%) blir stående i Dnb bank.

Det jeg skulle merke var at vi nå har to lånenumre, og får to trekk i nettbanken istedet for ett. I tillegg satte de ned renta vår med 0,15 prosent som takk for at vi signerte papirene og sendte dem tilbake igjen.

Ifølge kundebehandleren skulle alle med boliglån i dnb få tilbud om dette. Er det flere som har hørt noe?

Og hva har dere isåfall gjort. Syns egentlig dette virker som noe lureri, men jeg kan liksom ikke sette fingeren på noe heller.

Kan det være at de praktiserer forskjellig rente, etterhvert som bankene setter dem ned.. Særlig siden det er størstedelen av lånet som blir flyttet over til dnb boligkreditt..

Vet jo at dnb har vært litt ute å kjøre for tiden, derfor er jeg litt skeptisk, og vil ikke signere noe før jeg er helt sikker på at det er "trygt"..

Setter pris på alle former for tilbakemelding:)

Det er ikke noe lureri. Enkelt forklart så har de samlet de lånene med best sikkerhet (innenfor 75%) i en egen portefølje som heter DnB NOR boligkreditt. Denne porteføljen kan brukes til å stille sikkerhet når de låner inn penger til banken (som videre skal lånes ut). Siden sikkerheten for disse lånene er veldig god (innenfor 75%) får banken lånt penger til en bra rente. Dette vil igjen gjøre at kundene får bedre vilkår på lånet sitt i form av lavere rente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 100% lån og hele lånet mitt ble overført til DnB NOR Boligkreditt automatisk uten noen endringer.

Har forresten laveste rente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev under på refinansieringspapirer for to uker siden og da var lånet splittet. 25% av lånet med nedbetalingstid på 10 år + 75% av lånet med avdragsfrihet i 10 år. Fikk gode betingelser, må betale nesten 1000,- mindre pr mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har 100% lån og hele lånet mitt ble overført til DnB NOR Boligkreditt automatisk uten noen endringer.

Har forresten laveste rente.

Da tror jeg du skal sjekke en gang til. Det er kun lån innenfor 75% av sikkerheten det er mulig å ha der. Banken kan f.eks. ha gjort en ny verdivurdering av boligen og funnet ut at den er innenfor 75% nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også 100% lån på min leilighet og fikk automatisk DnB NOR boligkreditt med laveste rente. Leiligheten er mindre verdt i dag enn det jeg kjøpte den for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også 100% lån på min leilighet og fikk automatisk DnB NOR boligkreditt med laveste rente. Leiligheten er mindre verdt i dag enn det jeg kjøpte den for.

Som skrevet tidligere er det ikke mulig å få 100% av verdien på boligen inn i boligkreditt. Sjekk med banken så får du forklaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som skrevet tidligere er det ikke mulig å få 100% av verdien på boligen inn i boligkreditt. Sjekk med banken så får du forklaring.

Jeg vet vel selv hva jeg har, jeg fikk brev om dette i posten.

Noen forklaring på det har jeg ikke behov for siden det ikke har noen innvirkning på mitt lån.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet vel selv hva jeg har, jeg fikk brev om dette i posten.

Noen forklaring på det har jeg ikke behov for siden det ikke har noen innvirkning på mitt lån.

Du tar feil. Det er rett og slett ikke praktisk mulig å legge et lån som er på 100% av dagens verdi på boligen inn i boligkreditt. En verdivurdering av boligen kan heller ikke være eldre enn en måned gammel. Du kan gjerne ha tatt opp et 100% lån opprinnelig og at det nå kommer innenfor 75% eller du kan ha et todelt lån der den delen som er innenfor 75% blir lagt i boligkreditt, men ikke den delen som går ut over 75%. En telefon til banken din vil også kunne bekrefte dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lån på 1.225.000 hvilket er samme summen som jeg ga for boligen min inkl omkostninger. I dag vil jeg neppe få noe særlig over 1 mill for den basert på salg av tilsvarende leiligheter i samme borettslag, og det har ikke vært foretatt noen ny verdivurdering av min leilighet.

Jeg fikk som sagt et brev fra banken om at lånet mitt har blirr overført DnB NOR Boligkreditt. Mulig det er en feil fra banken sin side, men jeg har ikke noe behov for å ringe banken for å få en forklaring på hvorfor siden det ikke har noen praktisk betydning for meg. Avdrag, betaling og rentevilkår er like.

Du kan mene at jeg tar feil så mye du vil - og det kan også være en feil fra banken sin side, men slik er altså tingenes tilstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lån på 1.225.000 hvilket er samme summen som jeg ga for boligen min inkl omkostninger. I dag vil jeg neppe få noe særlig over 1 mill for den basert på salg av tilsvarende leiligheter i samme borettslag, og det har ikke vært foretatt noen ny verdivurdering av min leilighet.

Jeg fikk som sagt et brev fra banken om at lånet mitt har blirr overført DnB NOR Boligkreditt. Mulig det er en feil fra banken sin side, men jeg har ikke noe behov for å ringe banken for å få en forklaring på hvorfor siden det ikke har noen praktisk betydning for meg. Avdrag, betaling og rentevilkår er like.

Du kan mene at jeg tar feil så mye du vil - og det kan også være en feil fra banken sin side, men slik er altså tingenes tilstand.

Selv om du ikke har foretatt noen ny verdivurdering av boligen har nok banken gjort det via eiendomsverdi. Som skrevet tidligere må det foreligge en verdivurdering som er maks en måned gammel.

I steden for å påstå at du har rett i en sak som du faktisk ikke har annen innsikt i enn det brevet du har fått, bør du sjekke med banken. Det er tydelig at du ikke har kjennskap til hva boligkreditt er og hvordan det fungerer. Som kunde trenger du heller ikke å ha noe kjennskap om dette da du vil oppnå gode vilkår ved å ha lånet ditt i bolligkreditt, men ikke påberop deg å ha mer kunnskap om dette enn du faktisk har. (Jeg vet godt at jeg ikke skal la meg provosere av påståelige kunder, men det irriterer meg når noen som ikke har kunnskap nok om en ting påstar at de har rett, og i tillegg ikke er interessert i å sjekke om påstandene faktisk stemmer).

Edit. Har du tatt opp et 100% lån i utgangspunktet er lånet enten delt i to, eller det er stilt tilleggssikkerhet i form av en realkausjonist.

Endret av Alison
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_nita_*
Selv om du ikke har foretatt noen ny verdivurdering av boligen har nok banken gjort det via eiendomsverdi. Som skrevet tidligere må det foreligge en verdivurdering som er maks en måned gammel.

I steden for å påstå at du har rett i en sak som du faktisk ikke har annen innsikt i enn det brevet du har fått, bør du sjekke med banken. Det er tydelig at du ikke har kjennskap til hva boligkreditt er og hvordan det fungerer. Som kunde trenger du heller ikke å ha noe kjennskap om dette da du vil oppnå gode vilkår ved å ha lånet ditt i bolligkreditt, men ikke påberop deg å ha mer kunnskap om dette enn du faktisk har. (Jeg vet godt at jeg ikke skal la meg provosere av påståelige kunder, men det irriterer meg når noen som ikke har kunnskap nok om en ting påstar at de har rett, og i tillegg ikke er interessert i å sjekke om påstandene faktisk stemmer).

Edit. Har du tatt opp et 100% lån i utgangspunktet er lånet enten delt i to, eller det er stilt tilleggssikkerhet i form av en realkausjonist.

Jeg har også 100 % lån og fikk brev om at lånet var overført til DnB Boligkreditt. Lånet er ikke delt i 2, jeg tok det opp for ca. ett år siden og det har ikke blitt gjennomført noen ny verdivurdering. Det har heller ikke blitt stilt tilleggssikkerhet i form av realkausjonist. Siden jeg har førstehjemslån har jeg bankens beste rente på dette lånet. Jeg fikk beskjed om at det eneste som ville endre seg ved at lånet ble overført til Boligkreditt, var lånenummeret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også 100 % lån og fikk brev om at lånet var overført til DnB Boligkreditt. Lånet er ikke delt i 2, jeg tok det opp for ca. ett år siden og det har ikke blitt gjennomført noen ny verdivurdering. Det har heller ikke blitt stilt tilleggssikkerhet i form av realkausjonist. Siden jeg har førstehjemslån har jeg bankens beste rente på dette lånet. Jeg fikk beskjed om at det eneste som ville endre seg ved at lånet ble overført til Boligkreditt, var lånenummeret.

Akkurat samme vilkår og samme brev som jeg fikk, men som jeg tydeligvis ikke kan ha fått iht Alison.

Alison: Jeg påberoper meg ikke noe kunnskap om hva som helst, men jeg opplyser om det fakta at jeg har 100% lån og Boligkreditt.

Hvorfor mener du at jeg skal sjekke dette med banken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg har også fått overført mitt boliglån, som forøvrig er innenfor 60%, til DNBNOR Boligkreditt AS.

Det er et heleid boliglånsselskap i DNBNOR og det er ikke slik å forstå at lånet er konvertert til et boligkreditt lån.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Dnb NORs nye superkunder

- Vi har foreløpig lagt ut obligasjoner for 17 milliarder kroner med sikkerhet i våre beste boliglån. Disse boliglånene har i snitt en sikkerhet på i underkant av 40 prosent av boligverdien. Vi vil ta inn flere boliglån, men ikke lån med mer enn 75 prosents belåningsgrad. Hva slags betingelser de utvalgte lånekundene blir tilbudt vet jeg ikke, men det er åpenbart at den lavere innlånsrenten vi nå oppnår gjør oss i stand til å ha meget konkurransedyktige betingelser, spesielt overfor de beste kundene, sier administrerende direktør Øyvind Birkeland i DnB NOR Boligkreditt.

Hentet herfra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alison: Jeg påberoper meg ikke noe kunnskap om hva som helst, men jeg opplyser om det fakta at jeg har 100% lån og Boligkreditt.

Hvorfor mener du at jeg skal sjekke dette med banken?

Du sier at du har hele lånet (innenfor 100% av verdien på boligen) ditt i boligkreditt, noe jeg mener er feil. Hvordan lånet ditt faktisk er lagt opp får du ved å kontakte banken din hvis du mener jeg tar feil. Linken til Gitte forteller også litt om boligkreditt i DnB NOR.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest linken til Gitte før, så jeg er inneforstått med 75% grensen, men det er godt mulig at banken eventuelt har gjort en feil i mitt tilfelle da jeg so sagt har 100%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest linken til Gitte før, så jeg er inneforstått med 75% grensen, men det er godt mulig at banken eventuelt har gjort en feil i mitt tilfelle da jeg so sagt har 100%.

Eller du kan ha misforstått noe, men siden du heller ikke er interessert i å sjekke det med banken din er det ikke noe mer å diskutere her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...