Fru Fomle Skrevet 30. juni 2003 #1 Del Skrevet 30. juni 2003 Hjelp!! Har på mine siste joggeturer fått vondt på utsiden av kneet. Det begynner etter noen kilometer og gjør såpass vondt at jeg må stoppe. Kneet er gjerne litt ømt og stivt dagen etter, har litt problemer med å gå ned trapper, ellers ok. Har prøvd å sykle, men også dette gjør vondt etter en stund. Har søkt på nettet og funnet ut at det ligner på noe som heter Iliotibial Band Syndrome. Her er en link: http://www.coolrunning.com/engine/2/2_5/19...html#iliotibial Blir deppa av og lese her fordi det tyder på at det vil ta sin tid å bli kvitt problemet. Hadde tenkt å være flink i ferien og løpe mange lange turer, men det kan jeg bare glemme nå! Er det noen som har hatt en slik skade og som har noen gode råd på veien så tas det imot med stor takk! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dr Zoidberg Skrevet 30. juni 2003 #2 Del Skrevet 30. juni 2003 Mulig du sliter med menisken, kan hende den har for lite veske eller at den er ute av stilling. Røntgen finner i de fleste tilfeller fort ut av det. (Riktignok gjorde de ikke det hos meg, de konstaterte bare at noe ikke stemte) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusenfryd Skrevet 1. juli 2003 #3 Del Skrevet 1. juli 2003 Det beste du kan gjøre er å ta kontakt med en idrettslege eller en fysioterapeut som har peilign på idrettskader. Da vil du få veiledning om riktig trening, behandling etc. Jeg vet ikke hvor huset med den stygge postkassa ligger hen, men er du i nærheten av Oslo, anbefaler jeg NIMI på det sterkeste. http://www.nimi.no/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Fomle Skrevet 1. juli 2003 Forfatter #4 Del Skrevet 1. juli 2003 Takk for svar! Jeg bor i Stavanger, derfor er nok NIMI utelukket. De har fysioterapaut på treningsenteret der jeg er medlem, så i første omgang får jeg få meg en avtale med henne. Bør vel også vurdere å kjøpe nye joggesko, de jeg har er 1 1/2 år gamle. Kommer til å vente noen uker siden jeg snart skal ha ferie. Får ta det med ro og gjøre ting som ikke gjør vondt. Ofte sklir det ut med trening i ferien likevel, nå har jeg en god unnskyldning! :blunke: Men det er kjedelig å slippe seg FOR mye ned også, blir så vanskelig å komme igang igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusenfryd Skrevet 1. juli 2003 #5 Del Skrevet 1. juli 2003 Jeg bor i Stavanger, derfor er nok NIMI utelukket. De har fysioterapaut på treningsenteret der jeg er medlem, så i første omgang får jeg få meg en avtale med henne. Det høres ut som en god idé. Bør vel også vurdere å kjøpe nye joggesko, de jeg har er 1 1/2 år gamle. Det med bytte av sko er ofte nødvendig. Gummi er ferskvare, og selv om man ikke bruker skoene ofte, så forringes kvaliteten. Bruker du dem du ofte er et og et halvt år mye. Har du fått skikkelige sko, jeg mener ikke bare dyre og flotte, men som du vet passer din fot med alle dens særegenheter? Løplabbet har bra service på sånne ting, med tredemøller for å se hva slags benstilling etc. da har. Så har du ikke vært der, anbefales det. http://www.loplabbet.no/ De har butikk i Stavanger. Lykke til og god bedring med kneet ditt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Fomle Skrevet 1. juli 2003 Forfatter #6 Del Skrevet 1. juli 2003 Skoene jeg bruker er kjøpt på Løplabbet i Stavanger. De tok en grundig analyse av løpesett og fant et par som skulle passe min løpestil (som ekspeditøren sa var litt vanskelig fordi jeg løper veldig forskjellig fra bein til bein..). I begynnelsen var jeg ikke helt fornøyd med dem, fikk litt småvondter i hofter etc. Men etter en "tilvenning" har jeg vært kjempefornøyd, og kommer nok til å dit igjen! Har vel lagt ned ca. 700 km i skoa, så de er nok modne for utskiftning! Det rare er at det er nå når jeg har kjøpt skikkelig dyre sko og fått veiledning at de blir utslitt (hvis det nå er det som gjør at jeg har vondt), har aldri opplevd det før. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Joey Skrevet 1. juli 2003 #7 Del Skrevet 1. juli 2003 Hei på deg! Det du beskriver er nesten "rett ut av boken" en beskrivelse av löperkne, eller runner's knee (som man sier på fagspråket i USA) Det er det samme som beskrives på websiden du har funnet også, bra gjort! Hvorfor gjör det vondt, og hva kan vi gjöre? Vel: lårbenet, som er överste delen av kneleddet, har to store klumper (kondyler på latin) i kne-enden. Det ser ut sånn som et kjöttbein i en tegneserie! På utsiden av den ytterste kondylen löper en sene som fester på underbenet. Hver gang du tar et steg glir den over kondylen og tilbake. Folk som löper mye risikerer å få en irritasjon mellom senen og kondylen. Det gjör ikke vondt med en gang en starter å löpe, men etter en kilometer har senen irritert seg så mye at det gjör drittvondt (ikke sant?) Hva gjör vi? Senen fester i en liten muskel (m. tensor facia latae) som sitter omtrent i hoften. Om du kan strekke den muskelen blir senen litt slakkere og irriterer kneet mindre. Det er vanskelig å forklare hvordan, men spör en instruktör på gymet. Jeg skal fölge denne tråden og kanskje se om jeg finner noe på nettet til deg. IKKE LÖP om det gjör vondt! Da risikerer du å få en betennelse i kneet som kan ta lang tid å bli kvitt. Motstå fristelsen å ta noen smertestillende og löpe i alle fall, da lurer du bare deg selv. Det er ikke vanskelig å bli kvitt dette problemet så lenge det ikke har blitt betennelse i kneet. Lykke til, jeg skal holde et öye på tråden din! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Joey Skrevet 1. juli 2003 #8 Del Skrevet 1. juli 2003 Hei på deg igjen! Jeg lette litt og fant denne: http://www.ryggochmuskelakuten.se/hoft.asp Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Fomle Skrevet 1. juli 2003 Forfatter #9 Del Skrevet 1. juli 2003 Tusen takk for godt faglig svar, Fysio - og for fin link! :D Har lest om den strekkøvelsen tidligere, men ikke skjønt helt hvordan den funket. Her var det også bilde, da er det lettere og se hvordan det skal gjøres (riktig). Tror jeg skal ta meg noen uker helt fri for jogging, ikke engang løpe korte turer til det begynner å gjøre vondt (som jeg hadde planer om..). Får satse på styrketrening og gå små turer. Kjedelig med pause, men hvis jeg kan risikere og få betennelse så er det bedre og ta det med ro og vente litt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Fomle Skrevet 31. juli 2003 Forfatter #10 Del Skrevet 31. juli 2003 Her kommer et nytt lite hjertesukk om mitt kne-problem. Har hatt ferie i 3 uker og ikke jogget noenting. Har gått endel i skog og mark, og det har blitt endel timer i bil. Og kneet føles faktisk verre enn noen gang!! :cry: Nå kan jeg ikke gå mer enn noen hundre meter før jeg kjenner det begynner å gjøre vondt og bøye det. I ulendt terreng sliter jeg skikkelig, plutselig gjør det usannsynlig vondt og kneet stivner helt. De dagene jeg har vært helt i ro har ikke gjort det bedre, spesielt etter lange bilturer har det vært stivt og vondt. Nå er jeg LEI! Kan ikke ha det sånn, men vet ikke om jeg skal gå til lege eller direkte til fysioterapaut. Noen som vet?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå