Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Uff, jeg gremmes nesten for å høre om dette...

Men ei venninne har ekstremt lite peilig på økonomi og er i tillegg litt naiv... I tillegg til dette jobbet hun i mesteparten av 2007 for et lite firma hvor hun som drev det også ordnet regnskapet til tross for at hun ikke har økonomisk bakgrunn.

Min venninne har levert skattekort og antar at hun har blitt trukket i skatt. Lønnen hun har fått utbetalt tyder på det, men hun har heller aldri fått noen lønnsslipp.

Problemet nå er at hun står med 0 i inntekt i 2007. Dette stemmer jo ikke, men sannsynligvis har vel ikke arbeidsgiver levert inn lønns og trekkoppgave.

Jeg har tilbudt meg å hjelpe henne med å se på papirene og ta kontakt med skatte etaten for å ordne opp i dette, men etter flere påminnelser tar hun ikke noe iniativ til å se på det selv. Problemet er jo også at de har veldig dårlig råd og en saftig restskatt er det de trenger minst.

Hvordan regner man ut restskatt hvis alt av papirer mangler?

Lønner det seg å innrømme feil selv, selv etter at selvangivelsen er underskrevet for lenge siden?

Hva ville dere gjort?

PS! Jeg trenger ikke en masse pepper i denne saken. Som sagt er det utrolig dumt av henne, og jeg fatter egentlig ikke at det går an å akseptere en sånn selvangivelse. Som sagt har jeg ikke sett papirene, så det er en liten mulighet for at den offentlige lista er feil.

Men jeg vil gjerne høre erfaringer om andre har vært i samme situasjon.

På forhånd takk

Skrevet

Det beste må vel være å ta kontakt med ligningskontoret og forklare situasjonen.

Gjest Gjeste Blondie65
Skrevet

Det første den ansatte må gjøre er å kontakte tidligere arbeidsgiver og etterlyse lønns og trekkoppgaven. Hvis denne ikke kan leveres omgående ville jeg kontaktet revisor i selskapet for å finne ut om det faktisk er trukket noe skatt og om dette er betalt inn til skattemyndighetene. Dernest ville jeg bedt revisor fremskaffe en oversikt over de månedlige lønnsutbetalingene.

Det er ikke lov å ikke rapportere inn lønn og man SKAL ha en lønnslipp hver måned som viser lønn og trekk.

Etter å ha forsøkt å få tak i papirene i firmaet ville jeg kontaktet skattemyndighetene.

Hun skal selvsagt ikke betale skatt to ganger - det er derfor det er så viktig å sjekke først om det er blitt trukket skatt og om denne er blitt betalt videre.

Skrevet
Det beste må vel være å ta kontakt med ligningskontoret og forklare situasjonen.

Ja, det har vært min tanke også. Dessverre er hun jeg skal hjelpe utrolig treig med å skaffe den dokumentasjonen hun har.

Jeg får vel prøve å mase litt på henne.

Det første den ansatte må gjøre er å kontakte tidligere arbeidsgiver og etterlyse lønns og trekkoppgaven. Hvis denne ikke kan leveres omgående ville jeg kontaktet revisor i selskapet for å finne ut om det faktisk er trukket noe skatt og om dette er betalt inn til skattemyndighetene. Dernest ville jeg bedt revisor fremskaffe en oversikt over de månedlige lønnsutbetalingene.

Det er ikke lov å ikke rapportere inn lønn og man SKAL ha en lønnslipp hver måned som viser lønn og trekk.

Etter å ha forsøkt å få tak i papirene i firmaet ville jeg kontaktet skattemyndighetene.

Hun skal selvsagt ikke betale skatt to ganger - det er derfor det er så viktig å sjekke først om det er blitt trukket skatt og om denne er blitt betalt videre.

Revisor ja, selvfølgelig. Det tenkte jeg ikke på. Det må de jo ha.

Dessverre er hun jeg snakker om litt naiv, og så på sin tidligere sjef som en venninne. Dermed har hun ikke stått på kravene.

Men skal mase litt på henne igjen jeg.

Tusen takk for konstruktivt og nyttig svar :biggrin:

Skrevet

Hvis hun som drev firmaet også ordnet regnskapet er det vel kanskje ikke et AS, men et EPM? Da har ikke selskapet revisor.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...