Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen av dere som er i et forholdt der den ene alltid har ting på stell, mens den andre ikke vet hvor den har lagt brillene sine engang, selv om de er på hodet?:P

Har dere som er rotete klart å lære av den andre parten, eller blir det bare oppgitte stønn?

Det har seg nemlig slik at jeg har en voldsom kjemi med en mann som har den reneste og mest ryddige leiligheten som finnes. Selv fjernkontrollene ligger perfekt på bordet fra størst til minst.. og han rydder selv, har ikke hushjelp. Det han ikke vet er hvor rotete jeg er (har prøvd å hinte litt da..). Kommer nesten ikke fram på mitt eget rom og alle klærne i skapet ligger i en haug på en stol! Skjønner jo at jeg må skjerpe meg endel selvfølgelig:)

Vil gjerne høre hva slags ordninger dere har inngått og hvordan dere har klart å "leve med problemet":)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi er vel igrunn like store rotehuer begge to, men jeg husker aldri hvor jeg legger ting. "Åja var det der mobilen lå idag.. hvorfor det?"... Så akkurat ditt problem har jeg jo ikke.

Det jeg har lært meg å gjøre for å prøve å ha litt orden, er å lage enkle systemer, og huskelister når jeg tar en storopprydning en gang iblant. Du kan jo ihvertfall venne deg til å gjøre det samme, så ser han jo ihvertfall at du PRØVER å ha et system? Om han ikke er HELT perfeksjonist og alt HAN gjør er best? For DET blir garantert krasj i lengden. For meg "er det ikke så nøye", bare ting ser bra ut, ting er på noenlunde rett plass og det ikke er synlig skitt og støv. Men å skrubbe det kjemisk rent, og ha alt sortert etter noe, det går ikke i lengden for meg.. Men for perfeksjonister så skal alt være perfekt til en hver tid.

F eks klær har jeg sortert etter type i sånne kurver i skapet, gensere/topper, bukser/skjørt, og nå har jeg også delt inn undertøyskurven med papp, sånn at jeg har sokker/bher/truser hver for seg, så jeg slipper å grave gjennom hele skuffen bare for å finne den bhen som ligger helt bakerst! Sånne ting hjelper veldig. Da kan jeg bare "slenge" ting i rett kurv, og jeg vet hvor det er til neste gang. Nå har jeg 2 kurver med overdeler, så det blir litt stress i blant, men om du har plass til å sortere i f eks vinteroverdeler og sommeroverdeler, så gjør det.

Ta for deg hele huset med jevne mellomrom (tror jeg gjør det hmm hver nye årstid ca? når jeg trenger andre typer klær framme, store kåper og jakker ligger lengst inne i gangen i skapet for å spare plass i hyllene vi bruker, så vi skifter plass på ting).

Jeg liker f eks å ha god orden på kjøkkenet, for jeg bruker det mest og lager helt klart mest mat fra bunnen av. Så da går jeg over skaper og skuffer, og sjekker datoer på ting som står i år og dag innerst i skapet. Jeg har greid å ha pasta liggende så lenge at den har gått ut på dato! Ikke at datoen på tørrvarer teller, men jeg tenker at om jeg likte den typen så dårlig at jeg ikke rakk datoen engang, da blir den ikke spist heller! Ut, og inn med ting jeg spiser heller.

Jeg går over huset først og skriver ned alt som må gjøres. Feks hylla er full av støv, tørke støv i hylla skrives på lista. Det er veldig mange tegneserier i den hylla som er "framme", så da legger jeg et par år bort i den hylla som ikke synes så godt. (slik at jeg kun har 1-2 år i hylla vi legger nye blader i, for da blir det ikke svære hauger som bare velter!). Sånne ting. Se over alt og se etter hva du kan forbedre.

Så skriver du standardting som støvsuge og vaske gulv og vinduer på alle rom, del gjerne listene inn etter rom. Så husker du alt. Ta et rom hver dag, det går raskere enn du tror!

Så når du har laget et sånt system i skapet som jeg har, vel da vet du til neste gang hvor alt skal. Prøv å holde ting der. Det jeg gjør, er å prøve klær og se over, er det noe jeg er virkelig lei, som ikke passer lengre, vel da går det ut av skapet! Gi det bort eller kast. Kjøper du noe nytt, rett i rett hylle med engang. Ikke la det ligge og slenge til du bare stapper det inne sted.

Sånen småting kan ihvertfall vise at du har mer orden enn det ser ut. Prøv å finn ut om han er ordensmenneske fordi han bare er sånn, eller om han er perfeksjonist.

Da jeg bodde hos min far, så holdt jeg på å bli gal. Der kan ikke ting ligge framme et par dager til man har tid/gidder å se nærmere på det. Verste eksempelt var 2-3 brente cder, i hver sine cover, lagt oppå hverandre. Hvor mye plass tar dette?! Jeg la det under pcskjermen min, slik at jeg SÅ dem, uten at de tok noe mer bordplass enn utstyret mit gjorde uansett. Men nei, vi kan ikke ha ting liggende sånt, for det er så rotete! Legg det i skapet!!!!! Gjett hvem som glemte cdene for 3 uker? Til jeg skulle i skapet for noe annet? Skjønner? Man må kunne inngå kompromiss skal man bo sammen. Jeg kan få ha ting liggende framme som ikke tar mye plass, til jeg gidder å se på det. Og han får bare godta det, hvor mye plass tar det uansett?

Perfeksjonister er vanskelige mennesker på mange områder, vi som er litt mer "jaja det duger jo!!" er slappfisker og ubrukelige i deres øyne, og vi synes de stresser fælt. Kan vi begge justere oss litt, så går det så mye bedre!

Skrevet

Det er viktig at dere snakker om dette, og at det ikke blir sånn at du må rette deg etter ham 100 %. Jeg er et hakk mer rotete enn min samboer, og etter at vi flyttet sammen har jeg blitt mye flinkere til å holde orden. Han er flink til å sette i gang med prosjekter, og da blir jeg revet med. Og så rydder og vasker vi ofte sammen, det hjelper. Du er ikke en dårlig person fordi du roter, du er bare uorganisert. Han kan sikkert hjelpe deg til å bli mer organisert. :-)

Skrevet

Tusen takk for gode og utfyllende svar, begge to:)

Nei, det er ingenting som er vanskelig, om man bare kan det!

Må nok finne meg egne systemer ja.

Nå bor jo jeg fortsatt hjemme da, mens han har sin leilighet og bare sitt rot. Han er endel eldre enn meg..

Vi har snakket litt om det, og han sier det er en "yrkesskade" etter at han var i militæret en stund og at det nå bare er en vane han ikke tenker over. Men han sa at når han er på jobben (på sjøen) og ser andres lugarer så får han lyst til å rydde de:P Heldigvis trøstet han meg med at da han bodde hjemme, så det ikke ut i måneskinn der han oppholdt seg:P Det kommer med alderen, sier han:) Vet jo at når jeg er hjemme alene rydder jeg etter meg, så det er kanskje håp?:) Og moren min er veldig ryddig og flink!

Rydder nå faktisk, men det går litt tregt:P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...