Gå til innhold

Når avlyser man avtaler pga sykt barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

En venninne av meg har to barn på 3 1/2 og 2 år. Den største ligger nå fredag morgen og spyr, toåringen er frisk og rask. Far skal i utgangspunktet på hyttetur i helgen, og så er diskusjonen: Skal han dra?

En ting er jo at dette blir fryktelig slitsomt for mor å være hjemme alene en hel helg med sykt barn. En annen ting er jo at toåringen, forutsatt at hun holder seg frisk, kommer til å kjede vettet av seg. De kan jo ikke akkurat gå ut eller dra noe sted når mor er alene og den eldste er syk. Og de kan jo ikke ha særlig besøk heller; ingen vil bli smittet.

Gubben skal visstnok dra på hyttetur, og venninnen min synes det er greit, for om 2 uker skal hun på hyttetur. Personlig synes jeg det er tull, mest på vegne at det yngste barnet burde han bli hjemme, sånn at en av dem kan gå ut og ake osv. med henne.

Jeg misliker at det i vår generasjon har blitt så viktig med "egentid" at det går foran alt annet til tider, og at det aldri er snakk om å avlyse hvis noe skjer.

Hva hadde du gjort?

Endret av Imax
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva har du med det, egentlig? Og nei, jeg ser ikke at han skal måtte avlyse bare fordi det ene barnet er sykt, så lenge hun syns det er greit å være alene med barna.

Alenetid er for øvrig viktig.

Gjest Gjest_Marte_*
Skrevet

Hverken jeg eller min mann hadde reist avgårde hvis en av ungene var syke. Såpass respekt bør man vise familien.

Skrevet

Jeg synes ikke du har noe med det. Foreldrene synes begge det er helt ok.

De kjenner barna bedre enn deg. Kanskje toåringen er en sånn som ikke har problemer med å leke inne en dag. Og selv om far reiser vekk, så kan jo besteforeldre/tanter/venner også stikke innom en tur og ake litt med toåringen. Du VET ikke at toåringen kommer til å kjede vettet av seg og ha en miserabel helg. Det syke barnet tar ikke 100% av tiden til mor, hun har tid til toåringen også. Aleneforeldre og foreldre med partnere som jobber mye/skift klarer dette fint.

Skrevet

Vel, dersom både moren og faren til barna, synes det er helt greit at hun er alene hjemme med ungene, så synes jeg igrunnen det er helt greit jeg.

Tviler på at moren ikke har tenkt over at det kan bli slitsomt, og regner med hun kjenner 2-åringen sin godt nok til å vite å ta vare på denne, til tross for at den eldste er syk.

En ting er at vi idag vil ha litt egentid, men en annen ting er også at vi idag må huske på å la barn aktivisere seg selv innimellom.

Dersom mor mener at 2åringen klarer å komme seg fint igjennom helga, så vet kanskje moren at 2-åringen ikke trenger å bli aktivisert av andre/voksne for å ha en fin helg? Hvorfor skal far da være hjemme?

nei, i slike situasjoner, når begge foreldrene, som kjenner både seg selv og begge barna, mener det er helt fint at den ene blir hjemme mens den andre drar bort, hadde jeg ikke reagert på det i det hele tatt. La nå mannen dra og kose seg, moren klarer dette fint.

Skrevet

Jeg hadde latt ham dra.

Men jeg er også heldig og har folk rundt meg som jeg kunne bedt om å ta med 2- åringen ut et par timer hvis jeg skulle bli "fanget" innendørs med den syke 3,5- åringen hele helga.

Er det omgangssyke er jo dessuten 3,5 åringen mest sannsynlig på beina innen søndag (og så ligger vel 2- åringen og spyr i stedet ;) ).

Vi har tre barn, og ønsker samtidig å ha litt sosialt liv. Da må vi være innstilt på at slike kjipe situasjoner kan oppstå.

Skrevet

Personlig så hadde jeg aldri funnet på å dra med meg spysjukebasselusker til en hyttetur. Selv om far ikke blir syk selv, så drar han med seg smitte hjemmenfra.

Utenom det, så synes jeg det er opp til foreldre selv hvordan de skal løse det. Vi bruker å se an på situasjonen. Av og til avlyser vi planlaget fritidsaktiviteter for at hele familien skal komme på overskudd igjen, men av og til så kjører vi på som normalt, så fremt at vi to foreldre får det til å gå rundt.

Skrevet

Dersom også far var syk eller mor var alenemor til to, tror jeg ingen ville satt spørsmålstegn ved om helga kom til å gå greit.

Skrevet

Dette har du ingenting med å stikke nesen din i.

Jeg har tre barn, og en mann som jobber i Nordsjøen. Vi takler det helt fint om barna blir syke når han er på jobb og jeg er alene med dem. Det er ikke som det er verdens undergang for en toåring å ikke få ake. Og det er ikke som om mor må sitte og holde den syke i hånden 24/7. Når den syke sover, kan man leke med de andre barna. Og om den syke er våken og frisk nok, kan vi leke noe alle sammen som den syke orker å være med på.

Og er vi heldige, stikker noen andre voksne innom også, og tar de friske barna med ut - om de vil ut, og det er ikke alltid. Når det er noen som er syk, er det lettere for at de får boller/kakao inne, nemlig ;)

Hva med å tilby deg å ta toåringen med ut for å leke, i stedet for å fordømme valgene din venninnes familie tar? De kjenner barnet sitt bedre enn hva du gjør. Om du er så redd for at toåringen skal lide nød, så kan du prøve å hjelpe til i stedet for å sladre om hvor egoistiske de er som reiser på hyttetur.

Om barnet hadde vært alvorlig sykt, hadde nok far holdt seg hjemme. Men når det eneste problemet er at toåringen MULIGENS kommer til å kjede seg litt, da synes jeg ikke det er mye å hyle opp for.

Skrevet

Foreldrene synes det er ok, og du synes det er galt? Javel...

Jeg synes det er litt viktig med egentid, jeg altså, og det har jeg rett og slett ikke dårlig samvittighet for. Men siden jeg hater hytteturer hadde jeg sikkert brukt sykt barn som en utmerket unnskyldning for å slippe unna! ;)

Skrevet

Egentid er viktig, og så lenge mor føler hun fikser det greit så kan jeg ikke se noe problem i at far drar på tur.

Vi har massevis av aleneforeldre her i landet som fint takler å ta vare på barna selv om den ene er syk. TS synes det er ille at vi er så opptatt av alenetid selv etter at vi har blitt foreldre. Jeg vil snu litt på det og si at mange er for opptatt av å tilrettelegge tida for barna sine 100 % sånn. Hva så om en toåring ikke får dra på aketur ei helg? Barn har ikke vondt av å kjede seg litt innimellom. Tvert imot. Det er faktisk sunt å kjede seg litt iblant!

Skrevet

Dette har du ingen ting med nei. Men jeg hadde latt ham dra HVIS mor sa at det var i orden. :jepp:

Skrevet

Som en prinsipiell sak hadde jeg nok ønsket at mannen min var hjemme i dette tilfellet.

Vi hadde nettopp en runde hjemme av samme sorten, først ble det ene barnet sykt, så det andre, og til slutt meg.

Slitsomt å hjelpe spybarn om natten og være oppmerksom mor om dagen, pluss at man ender opp i sengen selv.

Hadde ikke klart meg alene.

Synes det er tull at jeg da måtte dra familien min inn i huset og evt smitte de, mens mannen var på hyttetur.

Passer det ikke med hyttetur nå, så tar vi den en annen gang. Livet går videre utansett.

Skrevet
Dette har du ingenting med å stikke nesen din i.

Jeg har tre barn, og en mann som jobber i Nordsjøen. Vi takler det helt fint om barna blir syke når han er på jobb og jeg er alene med dem. Det er ikke som det er verdens undergang for en toåring å ikke få ake. Og det er ikke som om mor må sitte og holde den syke i hånden 24/7. Når den syke sover, kan man leke med de andre barna. Og om den syke er våken og frisk nok, kan vi leke noe alle sammen som den syke orker å være med på.

Og er vi heldige, stikker noen andre voksne innom også, og tar de friske barna med ut - om de vil ut, og det er ikke alltid. Når det er noen som er syk, er det lettere for at de får boller/kakao inne, nemlig ;)

Hva med å tilby deg å ta toåringen med ut for å leke, i stedet for å fordømme valgene din venninnes familie tar? De kjenner barnet sitt bedre enn hva du gjør. Om du er så redd for at toåringen skal lide nød, så kan du prøve å hjelpe til i stedet for å sladre om hvor egoistiske de er som reiser på hyttetur.

Om barnet hadde vært alvorlig sykt, hadde nok far holdt seg hjemme. Men når det eneste problemet er at toåringen MULIGENS kommer til å kjede seg litt, da synes jeg ikke det er mye å hyle opp for.

Dette er jeg helt enig i... Vi har selv 3 barn, og mannen min er mye - og i perioder lenge på jobben. Har da aldri hatt problemer med syke unger jeg, hvis ikke JEG SELV blir dritsyk... (og det kan jo selvsagt din venninne også bli, men det er en annen problemstilling)

Må si jeg sperrer opp øynene ved uttalelsen: " en 2 åring som kjeder vettet av seg ei helg inne???" Hvordan er disse barna oppdratt og dullet med da? En 2 åring pleier ikke å kjede seg akkurat.. Har de leker og en trygg voksenperson rundt seg, pleier de da å holde på å leke... (jeg har vært dagmamma for mange 2 åringer itillegg til erfaring med egne barn)De er lette å avlede, hvis de maser og det går ann å sette på en tegnefilm, som en nødløsning også...

Nei, jeg ser ingen problemer (unntatt at moren selv begynner å kaste opp) med å være alene hjemme en helg med ungene uten mannen.. Det syke barnet vil garantert sove mye, de krever ikke mye oppmerksomhet heller - når de er så syke....(da orker de rett og slett ikke å mase).. Jeg pleier å legge en madrass på stuegolvet, hvis den syke ikke vil ligge alene på rommet... De andre leker rundt, og jeg rydder, lager mat, svarer på spørsmål, leker litt osv... Går da helt fint det....

Gjest Gjest_Mia_*
Skrevet
Personlig så hadde jeg aldri funnet på å dra med meg spysjukebasselusker til en hyttetur. Selv om far ikke blir syk selv, så drar han med seg smitte hjemmenfra.

:roser: YES! Endelig en som har forstått det :)

Gjest Gjest_Mami_*
Skrevet
Jeg misliker at det i vår generasjon har blitt så viktig med "egentid" at det går foran alt annet til tider, og at det aldri er snakk om å avlyse hvis noe skjer.

Hva hadde du gjort?

TULL OG TØYS!

Det finnes folk som unner sin bedre halvdel å finne på hyggelige ting med vennene sine. Mannen til venninnen din har sikket gledet seg til hyttetur (kanskje dette er den årlige gutteturen?) og det forstår venninnen din. Og om hun ikke har noe problem med å være hjemme med et sykt barn så forstår jeg ikke hvorfor akkurat du skal lage et problem ut av det?

Her er det jo heller ikke mannen som skal dra på tur som lar alt annet gå foran! Men hun som er hjemme alene som sier at det er greit! Hva er så problemet? Er man liksom egoistisk som vil ha det du kaller "egentid" bare fordi man har gledet seg til en hyttetur?

Er det kanskje misunnelse ute og går her? Fordi dette er et par som få det til?

Gjest Alenemor til to
Skrevet
Som en prinsipiell sak hadde jeg nok ønsket at mannen min var hjemme i dette tilfellet.

Vi hadde nettopp en runde hjemme av samme sorten, først ble det ene barnet sykt, så det andre, og til slutt meg.

Slitsomt å hjelpe spybarn om natten og være oppmerksom mor om dagen, pluss at man ender opp i sengen selv.

Hadde ikke klart meg alene.

Synes det er tull at jeg da måtte dra familien min inn i huset og evt smitte de, mens mannen var på hyttetur.

Passer det ikke med hyttetur nå, så tar vi den en annen gang. Livet går videre utansett.

Tenk på alle alenemødrene som klarer dette hele tiden!!!

:jepp:

Gjest Wrangler
Skrevet

Når familien synes det er OK, så er det heldigvis de som bestemmer. Synes virkelig ikke at TS har noen rett i "å synes det er galt".

Som flere påpeker, aleneforeldre gjør dette hele tiden, de som har ektefelle på jobb langt borte, etc. Ike noe spesielt eller unikt.

Det hadde derimot vært en en annen problemstilling om MOR var veldig syk selv. Men igjen; dette klarer aleneforeldre også å håntere!

Gjest Gjest_mor_*
Skrevet

Etter å ha vært alenemor i flere år er jeg nå samboer. Sambo har også barn fra før. Han sier det rett ut at han synes det er anderledes å bo sammen med meg enn sin eks. Han merker at jeg er vant til å hanskes med ting på egen hånd! Det er sikkert noe som hans eks også klarer nå som hun har blitt alenemor (slik var det jo for meg en gang i tiden også). Hun var veldig på det at hun måtte ha hans støtte og hjelp bestandig da de bodde sammen. Han var derfor litt sånn mot meg i begynnelsen. Ville avlyse ting for å hjelpe meg og alt mulig. Mens jeg ikke forsto hvorfor han skulle gjøre alt det. Selvfølgelig deilig med en mann som virkelig bryr seg. Men man skal da ikke bli så stakkarslig for det!!!

Vi som har bodd alene med små barn har vært nødt til å klare sånne ting som syke barn selv. Jeg har selv vært syk og hatt et sykt barn og et som var friskt. Det gikk da det også!!

Skrevet
Tenk på alle alenemødrene som klarer dette hele tiden!!!

:jepp:

Godt poeng.

Når de synes det er greit, så ser jeg ikke problemet. Hadde moren hatt et sterkt ønske om at faren ble hjemme fordi denne situasjonen var mer enn hun følte hun kunne takle, og faren nektet, da hadde vi hatt noe å diskutere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...