Katja81 Skrevet 6. februar 2009 #1 Skrevet 6. februar 2009 er det noen som kan gi meg oppskrift på sunne god brød som man kan bake hjemme.. UTEN eltemaskin og som trenger å eltes så alt for lenge... dette er kanskje umulig? he he
Gjest Gjest Skrevet 7. februar 2009 #2 Skrevet 7. februar 2009 Hei! Her kommer en oppskrift på et superenkelt og sånn passelig grovt speltbrød som er utrolig enkelt å bake. Det smaker også helt fortreffelig! Grovt speltbrød med solsikkekjerner 1 brød Ingredienser100 g siktet speltmel350 g sammalt spelt grov50 g solsikkekjerner + litt til garnering5 – 10 g gjær (avhengig av hvor lang tid deigen får heve/hvile)10 g havsalt10 g maltekstrakt5 dl kaldt vann Slik gjør du Sett en bolle på kjøkkenvekten og vei opp mel og solsikkekjerner. Smuldre i gjæren og bland det hele lett sammen. Ha i saltet og maltekstrakten og bland litt igjen. Hell over vannet og rør deigen godt sammen – uten å røre for mye eller for lenge, bare til alt er godt blandet. Kle en 2 liters brødform med bakepapir (jeg gjør det ved å legge bakepapiret mellom to like brødformer og presse dem sammen – det gjør ingen ting om papiret rives litt opp i hjørnene). Hell deigen i formen, strø over litt solsikkekjerner og pakk deigen inn i en bærepose. Sett brødformen til heving natten over på kjøkkenbenken. Snitt overflaten på langs med en skarp kniv før brødet stekes på nederste rille i 1 time på 200° uten varmluft.
Markjordbær Skrevet 7. februar 2009 #3 Skrevet 7. februar 2009 Ingers rugbrød er kjempesunt og godt! http://www.matoppskrift.no/sider/oppskrift15589.asp
Katja81 Skrevet 7. februar 2009 Forfatter #4 Skrevet 7. februar 2009 Hei! Her kommer en oppskrift på et superenkelt og sånn passelig grovt speltbrød som er utrolig enkelt å bake. Det smaker også helt fortreffelig! Grovt speltbrød med solsikkekjerner 1 brød Ingredienser100 g siktet speltmel350 g sammalt spelt grov50 g solsikkekjerner + litt til garnering5 – 10 g gjær (avhengig av hvor lang tid deigen får heve/hvile)10 g havsalt10 g maltekstrakt5 dl kaldt vannSlik gjør du Sett en bolle på kjøkkenvekten og vei opp mel og solsikkekjerner. Smuldre i gjæren og bland det hele lett sammen. Ha i saltet og maltekstrakten og bland litt igjen. Hell over vannet og rør deigen godt sammen – uten å røre for mye eller for lenge, bare til alt er godt blandet. Kle en 2 liters brødform med bakepapir (jeg gjør det ved å legge bakepapiret mellom to like brødformer og presse dem sammen – det gjør ingen ting om papiret rives litt opp i hjørnene). Hell deigen i formen, strø over litt solsikkekjerner og pakk deigen inn i en bærepose. Sett brødformen til heving natten over på kjøkkenbenken. Snitt overflaten på langs med en skarp kniv før brødet stekes på nederste rille i 1 time på 200° uten varmluft. supert dette skal jeg prøve så den behøver altså ikke å eltes? blir det veldig tungt da? uansett...takk for tipset
Katja81 Skrevet 7. februar 2009 Forfatter #5 Skrevet 7. februar 2009 supert dette skal jeg prøve så den behøver altså ikke å eltes? blir det veldig tungt da? uansett...takk for tipset og en ting til.. hva er malteekstrakt, får man kjøpt dettte i vanlig butikk? blir det to brød av dette? MÅ det heves til over natten, eller holder det noen timer? mange spørsmål... men håper du gidder å svare,hi hi... jeg er som du skjønner.... ingen husmor!
Gjest Gjest Skrevet 8. februar 2009 #6 Skrevet 8. februar 2009 Bare gjør akkurat som jeg har forklart i oppskriften, så skal du nok lykkes Ingen elting og ingen forming av brød. Rør det kun sammen og hell det i formen. Brødet blir hverken spesielt tungt eller kompakt, bare kjempe godt og saftig! Du kan bruke temperert vann, da går hevingen på ca 5 timer, men jeg syns det er så hærlig med nystekt brød til frokost. Oppskriften er til et brød. Maltekstrakt er en sirup laget på maltsukker og brukes i brødbakning som et søtningsmiddel og hjelpemiddel til gjæren. Du får kjøpt det i helt vanlige matbutikker. Glasset ser litt gammeldags ut og selve sirupen lukter litt stramt, men det gir brødet en god smak og dessuten en fin farge. Og forresten, jeg er ingen husmor jeg heller. Snarere en mann på 20 år som liker å bake
Katja81 Skrevet 8. februar 2009 Forfatter #7 Skrevet 8. februar 2009 Bare gjør akkurat som jeg har forklart i oppskriften, så skal du nok lykkes Ingen elting og ingen forming av brød. Rør det kun sammen og hell det i formen. Brødet blir hverken spesielt tungt eller kompakt, bare kjempe godt og saftig! Du kan bruke temperert vann, da går hevingen på ca 5 timer, men jeg syns det er så hærlig med nystekt brød til frokost. Oppskriften er til et brød. Maltekstrakt er en sirup laget på maltsukker og brukes i brødbakning som et søtningsmiddel og hjelpemiddel til gjæren. Du får kjøpt det i helt vanlige matbutikker. Glasset ser litt gammeldags ut og selve sirupen lukter litt stramt, men det gir brødet en god smak og dessuten en fin farge. Og forresten, jeg er ingen husmor jeg heller. Snarere en mann på 20 år som liker å bake he he,så utrolig bra i morgen blir det hjemmebakt brød
Gjest Gjest Skrevet 8. februar 2009 #8 Skrevet 8. februar 2009 Flott å høre. Ser frem til å høre om resultatet
Katja81 Skrevet 8. februar 2009 Forfatter #9 Skrevet 8. februar 2009 en ting til... hvor kjøper du sammalt spelt grov? hvis jeg ikke finner det, kan man bruke vanlig grovt mel da, eller blir ikke det det samme?
Gjest Gjest Skrevet 8. februar 2009 #10 Skrevet 8. februar 2009 Hei, jeg kjøper melet på Meny. Har ikke prøvd med vanlig sammalt mel, men ser ingen grunn til at det ikke skal fungere. Spelt er visstnok oppskrytt
tgirl Skrevet 8. februar 2009 #11 Skrevet 8. februar 2009 takk for gode oppskrifter, nå skal eg lage brød så barna får feskt brød t frokost!!
Katja81 Skrevet 9. februar 2009 Forfatter #12 Skrevet 9. februar 2009 Flott å høre. Ser frem til å høre om resultatet hjelp!!... driver å baker brødet ditt nå,men når jeg er ferdig med å blande alt sammen, så er den jo veeeldig bløt. skal den være det? jeg kunne jo helle den i brødformen.. hmm. trodde ikke den ville kunne heve når den ikke er fast, eller hvordan er dette her egentlig? håper du svarer så fort du ser medlingen min, for jeg er midt i bakingen,he he..
Gjest Gjest Skrevet 9. februar 2009 #13 Skrevet 9. februar 2009 Den skal være ganske så bløt. Står jo i oppskriften at du skal helle røren over i brødformen
Katja81 Skrevet 10. februar 2009 Forfatter #14 Skrevet 10. februar 2009 Den skal være ganske så bløt. Står jo i oppskriften at du skal helle røren over i brødformen blind jeg brødet ble faktisk veldig godt hi hi! men det kunne kanskje vært litt mer smak på det. hva kan man tilføre da?
Gjest Gjest Skrevet 10. februar 2009 #15 Skrevet 10. februar 2009 Hva med oregano eller noe lignende krydder??
Gjest *smak* Skrevet 10. februar 2009 #16 Skrevet 10. februar 2009 Bare gjør akkurat som jeg har forklart i oppskriften, så skal du nok lykkes Ingen elting og ingen forming av brød. Rør det kun sammen og hell det i formen. Brødet blir hverken spesielt tungt eller kompakt, bare kjempe godt og saftig! Du kan bruke temperert vann, da går hevingen på ca 5 timer, men jeg syns det er så hærlig med nystekt brød til frokost. Oppskriften er til et brød. Maltekstrakt er en sirup laget på maltsukker og brukes i brødbakning som et søtningsmiddel og hjelpemiddel til gjæren. Du får kjøpt det i helt vanlige matbutikker. Glasset ser litt gammeldags ut og selve sirupen lukter litt stramt, men det gir brødet en god smak og dessuten en fin farge. Og forresten, jeg er ingen husmor jeg heller. Snarere en mann på 20 år som liker å bake Så koselig med unge menn som er litt huslige av seg.. Det er en mangelvare i dag, tror jeg. Skal forresten prøve å bake brødet jeg også, og det var fint å få greie på hva maltekstrakt er!
Katja81 Skrevet 10. februar 2009 Forfatter #17 Skrevet 10. februar 2009 Maltekstrakt er en sirup laget på maltsukker og brukes i brødbakning som et søtningsmiddel og hjelpemiddel til gjæren. Du får kjøpt det i helt vanlige matbutikker. Glasset ser litt gammeldags ut og selve sirupen lukter litt stramt, men det gir brødet en god smak og dessuten en fin farge.
Gjest Gjest Skrevet 10. februar 2009 #18 Skrevet 10. februar 2009 Når det gjelder smakstilsetninger, er det bare å prøve seg frem med ulike typer krydder eller f.eks. garnere brødet med sesamfrø. Blir litt nøttete i smaken av det. Kjempe godt!
Katja81 Skrevet 10. februar 2009 Forfatter #19 Skrevet 10. februar 2009 Når det gjelder smakstilsetninger, er det bare å prøve seg frem med ulike typer krydder eller f.eks. garnere brødet med sesamfrø. Blir litt nøttete i smaken av det. Kjempe godt! ja det skal jeg gjøre går det forresten ann å erstatte vannet med litt melk/surmelk? eller skal man være fordiktig med hva man blandet inn siden den er laget på spelt? vet ikke i forhold ti heving og sånne ting.... hvis du har oppskrift på andre brød som man slipper å elte, så kom gjerne med de
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå