Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min mann og jeg har en leililighet som vi skal selge da den er for liten for tre (den har bare et soverom). Men jeg er fortiden arbeidsledig, søker jobber og får arbeidsledighetstrygd på totalt 220 000 i året, min mann har ca 325000 i året, noe jeg kan regne med også når jeg får jobb.

Vi regner med å tjene ca 250 000 på salget av leiligheten etter at megleren har fått sitt. Vi har studielån på ca 220 000 men ikke noe annen gjeld. (f.eks to nedbetalte biler, en 03 og en 98 mod)

Vi har sett på et lite rekkehus, som står til 1.190 000. med litt under 100 000 i fellesgjeld (3000 i mnd med kommunale avgifter, renter og avdrag på lån, fellesstrøm, skatter og avgifter, forsikring, kabel tv).

Regner med å kunne legge 200'

Har vi noe sjans til å få lån mens jeg er arbeidsledig? Vi vil få lavere boutgifter nå.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er mulig å få lån mens du er arbeidsledig, men banken vil se på hva du er utdannet til og hvor sannsynligheten er for å få jobb. Du må da gjøre regning med at banken går ut fra den lønnen (arbeidsledighetstrygden) du har nå og ikke det du forventer å få når du kommer i jobb igjen.

Hvis det bare kan legges til grunn en inntekt på deg på 220.000,-, er det ikke sikkert at dere får det lånet dere ønsker. Banken vil se på at dere har et barn (betyr utgifer + inntekt i form av barnetrygd) og to biler. Bruker banken Sifo modellen vil hver bil utgjøre ca 2000,- i mnd. i utgifter (4000,- for to biler). Med fast jobb og høyere lønn vil dere ha bedre muligheter.

Har dere lagt bolligen ut for salg enda? I disse tider er det mellomfinansieringen som kan skape størst problemer for dere.

Kontakt banken din for å se hva slags muligheter dere har.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...