Gå til innhold

Tv2-serien Tid for hjem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet ikke helt hvor jeg skal legge denne tråden, her eller under Tv og film, men siden det er meninger om interiøret jeg er interessert i så legger jeg tråden hit.

Jeg har sett dette programmet kun 2-3- ganger i løpet av de to siste sesongene og har i så måte ingen stor uttalelsesrett, men etter programmet i går så klarer jeg ikke å holde meg. Nå må jeg bare høre hva dere andre mener om interiøret i de husene de har vært innom.

Hva i alle dager er det de folka driver på med!? Hvem i huleste er det som direkte ødelegger et så nydelig hus og et så spennende utgangspunkt med å henge speil i taket og på peisen, lime opp totalt tidsutypiske tapeter, sette inn møbler som som verken er fisk eller fugl og i tillegg legge et helt fremmendt tregulv som er skrua ned i (det orginale?) tregulvet under slik at man er sikker på å ødelegge mest mulig?! Aaarg, den stua med de nydelige karmene og detaljene og de nydelige fargene kunne man jo ha pusset opp til et virkelig standsmessig rom!

Forrige gang jeg så dette programmet reagerte jeg dessverre også på samme måte; det var en episode fra i fjor eller noe i et hus med en kjempestor stue og høyt oppunder taket. Mye furu, men med potensiale. Ale ble selvsagt malt hvitt, unntatt peisen som ble malt i en gyselig skrikende lillafarge. Møblementet var salvsagt deretter også, semiminimalistisk og ikke i stil med huset eller folka i det hele tatt.

Resultatet, den gang som nå, var en stue som virka lite gjennomtenkt, forhasta og upraktisk, farger som man får i vrangstrupen etter to døgn, romløsninger som ikke fungerer fordi det er unger i huset eller man kanskje vil ha plass til gjester og ingen plass å rydde bort fjernkontrollene eller gårsdagens aviser fordi ting skal være så minimalistisk. Totalt misforstått minimalisme.

Puh, da har jeg fått renset meg! :gjeiper: Hva mener dere?

Skrevet

Jeg er ganske så enig. Har ikke sett alle programmene jeg heller, men ganske mange - og det er bare unntaksvis jeg syntes det de gjør er ok. Ofte syntes jeg de velger sære løsninger, spesielt de gangene de har inne "gærne" designere som liksom skal være så utrolig kreative og kule. Det blir bare feil.

BA, bergensavisen, hadde en reportasje med noen av beboerne som har vært med i tidligere programmer, der fremkom det at TV2-teamet aldri hadde mottatt noen klager. Beboerne som var intervjuet var godt fornøyd med håndtverket som var gjort, men gjorde om endel ting ganske raskt etter at opptaket var ferdig.

Tid for hjem, dvs Kjersti Bergesen, svarte at programmet lages for å være egnet som tv-underholdning, og at enkelte etterpå vil endre litt er forståelig.

Selve programkoneptet syntes jeg er ok, fint med et program som viser endel handy-tips, men jeg er altså ikke overvettes begeistret for designerene de samarbeider med.

Skrevet

nå er sikkert jeg påvirket av alle itnerriørbladene jeg har lest oppigjennom - men jeg har vært forskrekket enkelte ganger:P

det begynner gøy - så når jeg ser sluttresultatet tenker jeg bare: hva????

akkurat det med bruk av farger kan jo være så individuelt, men de overdriver det så utrolig mye.......knall-lysende rødt i begge stuene? og alt annet hvitt? blir litt polkagris for meg, men ok.

har sett flere rålekre gamle hus som har hatt en rød stue, men det har vært så utrolig mye mer smakfullt.

så også på en gang hvor de la fargelinjer på veggene rundt i en svææær stue - ogs så selvsagt episoden med den lilla peisen- og det ødela virkelig alt synes nå jeg.

men speilene tok kaka for meg. det er jo faktisk virkelig kun noe man gjorde på 80-tallet, og kommer nok aldri til å komme tilbake igjen........

det begynner så bra og ender så fælt...........

Skrevet

Knæsje farger og dramatiske løsninger gjør seg bra på TV. Det samme gjør homoseksuelle (ikke at legning har noe med saken å gjøre, eller tja, hvem vet) designere med litt for løpsk kreativitet. Også i neste program blir det knæsje farger. Gressgrønt og oransje, om jeg ikke husker feil fra reklameklippet.

Gjest Gjest_Bambi_*
Skrevet

Enig i mye av det som dere skriver. Slik oppussing er for ekstrem for de fleste av oss. Jeg hadde freaket helt ut om noen hadde pusset opp slik i min stue! Luerer på om de utvalgte boligeiere har noe å si i prosessen eller om alt skal være en overraskelse?!

Det jeg lurer mest på, er håndverkskvaliteten på oppussinga, da det foregår så raskt i løpet av 24-48 timer. Er nysjerrig å vite hvordan det ser ut etter f eks 6 månder eller 1 år.

Leste et sted at (engelsk tv har slike oppussingsprogrammer og artikkelen refererte til denne kjente tv-programmet) at mange av beboerne etter kort tid klaget over dårlig håndverk av disse "oppussings ekspertene".

Gjest Gjest_Petra_*
Skrevet

Jeg så ikke programmet i går - men jeg så det den gangen de bygde et grillhus for beboerne. Det var bare SÅÅÅ stilig - jeg ble rent misunnelig - GID jeg kunne hatt råd til det i hagen min.

Men jeg er enig i mye av det dere skriver - spesielt oppussing av gamle hus har vært ille. Og jeg synes (unnskyld meg) at de bergenserne som er med i programmet er det mest slitsomme jeg hører på .. Hjelpe meg - har mest lyst til å skru av lyden.

Gjest Gjest_sussa_*
Skrevet

Hvis noen av dere i det hele tatt følger med i tiden, så er mørke stormønstrete tapeter, knæsjefarger og slike ting veeeeeeeldig inn i tiden. Det kommer for fullt nå. Hvitt, lyst og upersonlig er i grunn litt ut.

Jeg syntes den stuen i går var veldig riktig jeg. Hadde de malt veggene hvite og satt inn lette og lyse ikea-møbler (som de aller fleste velger), og ikke minst lakket grangulvet, så hadde de i hvert fall ødelagt hele huset. det skal være herskapelig og stort. Og ikke minst hjemmekoselig. noe jeg syntes de klarer veldig bra med det de gjør. Man må tenke litt på når huset er bygget.

så det så... nå fikk jeg tømt meg litt også...

Skrevet

Synest det er et knall program jeg. Stuen i går ble skikkelig lekker. De intervjuer beboerene nøye før de designer ang. farge og stil, så det er ganske planlagd. Liker at det endelig er noen som våger litt, og ikke bare har det som andre har.

Ang. de engelske programmene kan jeg godt forstå at det er dårlig arbeid. Hvem i all verden kan pusse opp 4 rom på en time? Malingen er jo ikke tørr på veggene før de henger opp hyller og bilder jo. Har ofte reagert på at arbeidet ser fælt ut.

Men de norske er flinke. Skikkelige folk som gjør skikkelig arbeid. Falt spesielt for det "takterassevinduet" i et tidligere program. Får mange idéer jeg.

Skrevet

Det jeg tenker de gangene jeg ser det er at. Det rommet må skille seg fryktelig ut fra de andre. Må bli litt merkelig!

Skrevet

Akkurat det med at de skal følge trendene er vel kanskje programmets største problem. De har sett ett eller annet i et interiørmagasin som inspirerer dem, men glemmer å tilpasse stilen til det huset og menneskene de skal pusse opp hos. Dessuten virker det som om de misforstår trendene i mange tilfeller; et viktig moment for å få en minimalistisk stil til å fungere er muligheten til å gjemme bort dagligdagse ting, man slutter ikke å lese avisen eller å bruke pcen selv om man har en minimalistisk stue.

I tilfellet med den røde stuen i siste program så kunne det vært en bra idé hvis de hadde brukt en rødfarge og en annen type mønstret tapet som var litt mer tidtypisk for huset. Mindre mønsterrapporter og dusere farger kunne blitt kjempeflott! Det er jo typisk for hus fra denne perioden å ha flere stuer og at alle stuene er i forskjellige farger og det er en stil og en hustype jeg bare kan drømme om foreløpig. *håper det blir noe lignende en vakker dag* Problemet oppstår når de kommer inn i stuen og akke og oier seg over forrige oppussing på 60-tallet som forandra stilen totalt og så kommer de selv inn og forandrer det nok en gang uten å tilpasse det allerede eksisterende uttrykket. Dermed endte de opp med en stue med tre ulike og ganske fremtredende stilarter som krasjer.

Håndarbeidet skal jeg derimot ikke si noe på. Ihvertfall ikke så mye. Det virker forsåvidt greit nok i forhold til f.eks. det britiske 60 minutes med sine boblete tapeter og løse lister, men måten de festet tregulvet på sist nå, skar meg gjennom marg og ben. Hadde de hatt bedre tid til å vise tips og triks kunne det kanskje vært en enda bedre konsept, dog, i stedet for å henvise folk til Tv2 sine sider.

Skrevet

Jeg har sett de aller fleste programmene, og gud bedre, så mye stilige løsninger de klarer å lage! De er hjertelig velkommen til å pusse opp hos meg når som helst! :jepp:

Skrevet

Men de pusser jo bare opp hus og hager i Bergensområdet. Det synes jeg er teit.

Skrevet

Jeg har sett omtent alle episodene, og syns de ender opp med samme resultat hver gang. De elsker knallfarger og harry belysning. Så interiørmessig sett syns jeg programmet er elendig.

Programlederen har jeg heller ikke noe til overs for.

Det som jeg derimot syns er fantastisk, er å se håndlaget til de to gutta som er med hver gang. Det er fascinerende å se hvordan de legger tapet, legger papir i tak osv. Det er så tydelig at dette kan de, og det er kult å se på. Synd at de har så dårlig tid hver gang.

Skrevet

Jeg har veldig sansen for programmet, prøver så godt jeg kan å få det med meg :) Flinke folk, kule idéer og overraskende fine resultater, moro å se på!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...