Gjest Gjest Skrevet 6. februar 2009 #1 Skrevet 6. februar 2009 Har en sønn som er sløv med renhold av tennene. Det fikk vi beskjed om hos tannpleier nylig også, selv om han utrolig nok ikke hadde hull. Han er vel heldig og har fått sterke tenner... Mannen min og jeg pusset tennene hans hver kveld fram til han var nesten 10 år. Men nå burde han vel være stor nok til å gjøre det selv? Han er ellers en normal 11- åring, gjør det bra på skolen og fungerer fint sosialt. Stort sett hver morgen og hver kveld må jeg spørre om han har pusset tenner. Alt for ofte er svaret nei. Han har også en slik "tanntråd på pinne", hvis dere skjønner hva jeg mener, så mitt tilleggspørsmål er om han har brukt tanntråd. (Åhhh nei, det glemte jeg). Så sjekker jeg innimellom om han har pusset bra nok, men da finner jeg alltid matrester, spesielt ned mot tannkjøttet. De pleier jeg å pusse bort selv. Hva bør jeg gjøre? Må jeg begynne å pusse hver kveld for ham igjen, evt skjekke skikkelig hver eneste kveld? Eller maser jeg for mye, slik at han rett og slett er blitt lei hele greia? Har også prøvd med trekk i ukelønn hvis han ikke har pusset tenner, men da har jeg tatt ham i å lyve om det... Tenker noen ganger at han nesten fortjener å få et skikkelig hull, kanskje han ville lært da...
Heart7086 Skrevet 6. februar 2009 #2 Skrevet 6. februar 2009 Min mor gjorde det veldig enkelt da en av hennes sønner var på samme viset.. Neivel, la vær å pusse tennene, det er du selv som får svi for det.. Etter en stund så sa faktisk klassekameratene ifra til han at han hadde verdens styggeste ånde! Ja, det gjorde nok "vondt" for han da, men du hva han pusset tenner etter det! Han var vel rundt 11-13 år da dette skjedde.
Gjest Gjest Skrevet 6. februar 2009 #3 Skrevet 6. februar 2009 hva med å kjøpe inn en elektrisk tannbørste til han?kanskje det blir morsommere å pusse tennene. Ellers hadde jeg nok ikke servert han brus eller søtsaker før han ble flinkere.
Veronica88 Skrevet 6. februar 2009 #4 Skrevet 6. februar 2009 Da jeg så overskriften så tenkte jeg at "send ham til tannlegen og se om det ikke er noen hull der, eller at tannlegen ihvertfall kan si ifra HVORFOR man bør pusse ofte", men det har du jo gjort? Noen må bare ha displin. Han synes tydeligvis ikke at du har nok av det, kan dere gå til en annen tann-person (at han tar en mannlig tannlege mer alvorlig enn en yngre, kvinnelig tannpleier kanskje?) som kan forklare dette her EN GANG TIL, at tannpuss er viktig? Mas fra mor blir man fort lei. Hvor er far hen? Kanskje han bare trenger å høre det derfra også. På en mer "gutteaktig" måte? Og ikke straff når han glemmer det, belønn heller om han faktisk husker det selv. Neste gang han gjør det, så gjør noe litt ekstra. Si at gutter som har rene tenner og god ånde godt kan være med ut og spise, mens de som har skitne tenner og vond ånde ikke får komme inn. Du kan bruke historien over. Kanskje bare at han må se for seg å bli mobbet for dårlig ånde er nok?
Tryllepiken Skrevet 6. februar 2009 #5 Skrevet 6. februar 2009 Da jeg så overskriften så tenkte jeg at "send ham til tannlegen og se om det ikke er noen hull der, eller at tannlegen ihvertfall kan si ifra HVORFOR man bør pusse ofte", men det har du jo gjort? Noen må bare ha displin. Han synes tydeligvis ikke at du har nok av det, kan dere gå til en annen tann-person (at han tar en mannlig tannlege mer alvorlig enn en yngre, kvinnelig tannpleier kanskje?) som kan forklare dette her EN GANG TIL, at tannpuss er viktig? Mas fra mor blir man fort lei. Hvor er far hen? Kanskje han bare trenger å høre det derfra også. På en mer "gutteaktig" måte? Og ikke straff når han glemmer det, belønn heller om han faktisk husker det selv. Neste gang han gjør det, så gjør noe litt ekstra. Si at gutter som har rene tenner og god ånde godt kan være med ut og spise, mens de som har skitne tenner og vond ånde ikke får komme inn. Du kan bruke historien over. Kanskje bare at han må se for seg å bli mobbet for dårlig ånde er nok? ENIG.
Gjest ndyj Skrevet 6. februar 2009 #6 Skrevet 6. februar 2009 tannhygiene er utrolig viktig, fordi konsekvensene av en dårlig tannhygiene kan være uopprettelig for tannkjøttet. så jeg ville nok ha vært nådeløs på dette. krev å både kikke inn i munnen og få kjenne frist pust to ganger om dagen, så skal du nok se at han tilslutt velger å gjøre det selv. (når han oppdager jenter vil han helt sikkert begynne å både pusse tenner og dusje flere ganger om dagen hehe.....)
Gjest Wind Skrevet 6. februar 2009 #7 Skrevet 6. februar 2009 Hva med å bruke bilder som skrekkeksempel (ikke de aller verste, da..)? Mulig det er litt vel drøyt. Evt. får du bare spørre hver morgen og kveld om han har husket det. Eller bruk historien ovenfor, som Veronica88 sa.
Omega Skrevet 6. februar 2009 #8 Skrevet 6. februar 2009 Hva med å bruke bilder som skrekkeksempel (ikke de aller verste, da..)? Mulig det er litt vel drøyt. Skremselspropaganda tror jeg er veien å gå. http://goodhealth.freeservers.com/smokless_tobacco_teeth.jpg Si at det er slik tennene hans vil se ut om ett år om han gir blaffen i tannstellet.
Gjest Gjest Skrevet 6. februar 2009 #9 Skrevet 6. februar 2009 11-åringer pleier å være mottakelig for skremselspropaganda, så det kan være verdt et forsøk. Det finnes mange verre bilder enn det som ble linket til her også. I tillegg kan dere prøve belønning istedet for straff. Lag retningslinjer for hvordan tennene skal pusses. Krev å få se i munnen hans hver gang han har pusset. Hvis han har gjort en skikkelig jobb og fått bort alle matrester etc så får han et poeng. Når han har f.eks. 10 poeng så får han belønning av noe slag. Etter hvert vil forhåpentligvis tannstellet være en naturlig del av hverdagen. Selv sliter jeg litt med at det er voksne folk som ikke forstår at tannstell er viktig... Stesønnen min på 10 ble forbauset da jeg første gang spurte om han hadde husket å pusse tennene på morgenen. "Det gjør jeg jo på kvelden" svarte han. Jeg forklarte at det var viktig å pusse både morgen og kveld, særlig nå som han var stor og hadde fått voksentenner som helst skulle vare hele livet. Jeg spurte samboeren min om han virkelig ikke krever at sønnen pusser tenner på morgenen, men det hadde han ikke tenkt over. Og antakelig sier ikke guttens mor at han må det heller, tror jeg, siden han ble så overrasket over at jeg ba han pusse på morgenen. Huff...
Gjest Marillia Skrevet 6. februar 2009 #10 Skrevet 6. februar 2009 Vi har en sønn på 11 år som vi har slitt litt med. Det har vi løst ved å kjøpe disse røde tyggetablettene som viser om man har pusset dårlig. Han slurver nok litt enda, men det er nok med å "true" med å hente en tablett, så stikker han lynraskt inn på badet og pusser tenna enda en gang
Paibunn Skrevet 6. februar 2009 #11 Skrevet 6. februar 2009 Får man kjøpt slike røde tabletter på apoteket?
Elle Melle Skrevet 7. februar 2009 #13 Skrevet 7. februar 2009 Tar han eneansvar for morgen og kveldsstellet alene da? Går på badet, finner klær, vasker og ordner seg skikkelig? Da tror jeg jeg bare ville vært kjapp med en gang han var ute fra badet og spurt om han hadde pusset skikkelig. Gjerne med instruksjon om hvor lenge som er skikkelig.(Kunne et slikt minuttimeglass fra et spill funke? Snu to ganger?) Hvis han svarer nei, er det rett inn på badet igjen for å pusse en gang til mens du står i døren. Da blir det ingen gevinst i å fuske.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå