Gå til innhold

Kan man smelte 10% fett ost?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eller vil det bare bli en svett og ekkel skive?

På forhånd takk :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det altså det som heter "lett-ost"? Jeg vet at Synnøve Finden gulost (før) ble bare svett og ekkel, mens Norvegia ikke blir det. Er/var det mindre fett i Synnøve enn i Norvegia så kan det jo virke sånt.

Er jo ikke verre enn å prøve på ei brødskive i mikroen/stekepanna før du eventuelt bruker det i matlaging om du skal det.

Skrevet

Ja, det er den, synneøve lett-ost. Ja, det er jo bare å prøve seg frem, hadde bare vært så greit hvis noen hadde tråkket opp stien fra før og hadde erfaring å dele ;)

Skrevet

Ja greit å få et svar, det skjønner jeg. Eneste jeg vet er at den ikke blir noe god varm ihvertfall! Og dette var nok sikkert vanlig gulost, ikke lett.. Har ikke turt å spise Synnøve etter det, for varm ost er det beste jeg vet.

Skrevet

Jeg har ingen problemer med å spise smeltet Synnøve lett, har brukt det både på lasagne og på ostesmørbrød.

Skrevet

Lettost egner seg dårlig til smelting. Bruk vanlig ost, men bruk heller litt mindre, smaken av smeltet lettost kan ikke måle seg med smaken av vanlig ost. En ting jeg har erfart når det gjelder mange lettprodukter er at de smaker så lite at man gjerne bruker dobbel så mye som orginal varianten. Da går vinninga opp i spinninga. Så kos deg heller med ekte vare, gjerne i litt mindre mengder-med god samvittighet :jepp:

Skrevet

Jeg har laget pizza med den flere ganger, og man merker ikke forskjell på den og vanlig fet ost.

Skrevet

Takk for all tilbakemelding :)

Jeg er ikke noe glad i hverken norvegia eller jarlsberg, eller egentlig ikke gulost på brødskiven i det hele tatt, og det til tross for at jeg er veldig glad i ordentlig ost, men synes ikke den lettosten er så verst, og da er det praktisk enklest dersom jeg kan bruke den samme osten både kald og varm.

Virker som det fungerer bra, så da gjør jeg et forsøk! :)

Skrevet

Nå har jeg prøvd og det fungerte helt fint :)

Takk for hjelpen :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...