simba80 Skrevet 6. februar 2009 #1 Skrevet 6. februar 2009 Har mamma og pappa på besøk fire dager. Mamma har alzheimers og pappa må ta vare på henne, det er således han som bestemmer tannpuss, dusjing etc. Nå har de vært her i tre dager, og jeg la fram håndklær til dem slik at de kunne dusje. Men de er på badet i fem minutter og kommer ut igjen, ferdig "stelt" for dagen, med de samme klærne for 3. dag på rad. Hvordan kan jeg få dem til å vaske seg? Synes det er flaut å må si det til dem? er det normalt å "slutte" å vaske seg når man blir eldre? De er 65 år og pensjonister. Kjempetakknelig for erfaringer og tips til hvordan håndtere dette.
Strix Skrevet 6. februar 2009 #2 Skrevet 6. februar 2009 Det er vel en kjent sak at mange eldre har en lavere dusjrate enn den yngre generasjonen? Det finnes helt sikkert unntak, men de fleste eldre jeg kjenner er sjokkert over hvor mye ungdommen i dag dusjer(og da mener jeg ikke bare de som er i 20-årene). Selv syns jeg 1 gang for dagen for min del er et must for at jeg skal føle meg fresh. Men de syns gjerne at en omgang med vaskekluten er nok.
Gjest Gjest Skrevet 6. februar 2009 #3 Skrevet 6. februar 2009 Det er vel ikke uvanlig at eldre folk ikke har dusjet på 3 dager. Ofte er vaskeklut og såpe greit nok for de. Om klærne er rene er det ikke noe problem at de ikke er skiftet. Du får huske på at det er stort sett den yngre garde som er vant med å dusje daglig. Lukter de vondt eller er flekkete kan du kanskje prøve å gi dem noen hint. Det kan også være at siden din mor har alzheimer, kan det være vanskeligere å ta en dusj på fremmede steder.
Gjest dattra Skrevet 6. februar 2009 #4 Skrevet 6. februar 2009 Det er vel en kjent sak at mange eldre har en lavere dusjrate enn den yngre generasjonen? Det finnes helt sikkert unntak, men de fleste eldre jeg kjenner er sjokkert over hvor mye ungdommen i dag dusjer(og da mener jeg ikke bare de som er i 20-årene). Selv syns jeg 1 gang for dagen for min del er et must for at jeg skal føle meg fresh. Men de syns gjerne at en omgang med vaskekluten er nok. Mange av dem fikk jo ikke dusj hjemme før ungene var ganske store, og de er så vant til å spare på vannet og strømmen også. Mine foreldre få hetta når min mann dusjer hos dem, for han må dusje hver dag og jeg ser taksameteret rulle i blikket deres. Min far stinker, og han blir bare fornærmet hvis vi prøver å ta det opp med han. Min mor lar han være, en kone av den gamle skole kritiserer ikke sin mann. Jeg har også hatt et strev med å få dem til å forstå at de håndklærne jeg legger ut er de som de skal bruke. For de vil jo ikke være til bry da og klarer fint å bruke de samme håndklærne som oss, men vi vil jo ha våre håndklær i fred - det er derfor knaggene er merket med navn?! Og de syns det er sløsing med vann å skifte sengeklær etter dem siden de kun har ligget i dem i to netter!? Hallo, dere dusjer kun i helgene! Vi er ikke helt på nett der.
Gjest Hjelpepleier Skrevet 6. februar 2009 #5 Skrevet 6. februar 2009 De eldre dusjer, men ikke så ofte som dagens unge. Den generasjonen dine foreldre tilhører er ikke vant til å dusje hver dag. De har aldri gjort det, så hvorfor skal vi presse på de våre vaner? Selv jobber jeg på et bo- og pleiesenter, å der har alle beboere dusjedag 1 gang i uken. Du må også tenke på at det er din far som tar ansvaret for din mor. Det er sikkert ingen enkel oppgave med tanke på hennes diagnose. Kan hende at han egentlig har nok med seg selv, også har han det store ansvaret for din mor i tillegg. Kanskje du heller skulle foreslå at din far får hjelp med det daglige stellet av din mor. Han kunne sikkert trenge avlastning også, få tid til å tenke litt på og ta hensyn til seg selv. Ikke kritiser de for at de ikke har de samme vanene som deg. Å forresten, hvem bytter vel sengtøy etter 2 dager?
ViljaH Skrevet 6. februar 2009 #6 Skrevet 6. februar 2009 Som andre sier, det er ganske vanlig for den generasjonen å dusje en gang i uka, maks 2. Lørdag er dusjedag vet du Når de blir enda eldre må man passe bedre på, mine besteforeldre ble ganske ille når de kom oppi åttiåra, da kunne det gå 2mnd mellom hver dusj.. selv om de hadde dusjeperson fra hjemmehjelpen som kom hver uke. De måtte presses hardt for å dusje etter hvert
ViljaH Skrevet 6. februar 2009 #7 Skrevet 6. februar 2009 Å forresten, hvem bytter vel sengtøy etter 2 dager? JEG gjør, hvis jeg har hatt gjester som har vært i 2 dager!! Spiller ingen rolle hvor mange dager de har vært, jeg vasker alltid opp sengetøy etter gjester. Synes selv det er heslig om jeg kommer på besøk til noen, og får seng hvor andre har brukt sengetøyet uten at det er vasket imellom. Det er faktisk ikke en så enorm oppgave å vaske ut noe sengetøy.
Veronica88 Skrevet 6. februar 2009 #8 Skrevet 6. februar 2009 JEG gjør, hvis jeg har hatt gjester som har vært i 2 dager!! Spiller ingen rolle hvor mange dager de har vært, jeg vasker alltid opp sengetøy etter gjester. Synes selv det er heslig om jeg kommer på besøk til noen, og får seng hvor andre har brukt sengetøyet uten at det er vasket imellom. Det er faktisk ikke en så enorm oppgave å vaske ut noe sengetøy. Jeg og vasker det som venner bruker når de sover over, om det så bare er et laken på sofaen og et putetrekk. Man vet ALDRI hva folk har i seg, det finnes jo tross alt lus idag. Jeg tviler jo på at vennene mine har lus, men som sagt, man vet jo aldri. Det går jo stadig rundt på skoler, så tar en av ungene der med seg hjem, smitter eldre søsken, som igjen møter mine venner liksom.. Og noen bruker jo også sånne mengder parfyme at det stinker på alt, og har man dårlig kroppslukt (les: aldri dusjer), så vil det jo også lukte litt svett og dårlig av ting. Det er også ren høflighet å tilby rene håndkler og rent sengetøy til gjester! Kan jo ikke bare dra fram "her, dette brukte X sist hun var her, så det er bare brukt 3 netter, du kan vel bare ta dette?". Og er ting vasket, så kan det også gå tilbake i skapet! Slipper å ligge rundt og "vente" på neste gjest.
Gjest AnneShirley Skrevet 6. februar 2009 #9 Skrevet 6. februar 2009 Man tilbyr selvfølgelig ikke gjester brukt sengetøy. Men at eldre mennesker ikke dusjer og skifter klær fult så ofte som vi i vår generasjon gjør er vel ingen hemmelighet. Så lenge de ikke virker ustelte eller lukter vondt, synes jeg ikke du skal si noe som helst. Din far har sikkert mer enn nok å bekymre seg for rundt din mor fra før.
Gjest dattra Skrevet 6. februar 2009 #10 Skrevet 6. februar 2009 De eldre dusjer, men ikke så ofte som dagens unge. Den generasjonen dine foreldre tilhører er ikke vant til å dusje hver dag. De har aldri gjort det, så hvorfor skal vi presse på de våre vaner? Selv jobber jeg på et bo- og pleiesenter, å der har alle beboere dusjedag 1 gang i uken. Du må også tenke på at det er din far som tar ansvaret for din mor. Det er sikkert ingen enkel oppgave med tanke på hennes diagnose. Kan hende at han egentlig har nok med seg selv, også har han det store ansvaret for din mor i tillegg. Kanskje du heller skulle foreslå at din far får hjelp med det daglige stellet av din mor. Han kunne sikkert trenge avlastning også, få tid til å tenke litt på og ta hensyn til seg selv. Ikke kritiser de for at de ikke har de samme vanene som deg. Å forresten, hvem bytter vel sengtøy etter 2 dager? Når du har hatt gjester som har ligget i det, da er det i hvert fall i mine kretser vanlig at gjester får rent sengetøy når de kommer på besøk og så vaskes sengetøyet når de har dratt slik at det er rent til neste sengeskift - uansett hvor mange dager de har ligget i det. Noen ganger er det greit å lese alt. "
Gjest Gjest Skrevet 6. februar 2009 #11 Skrevet 6. februar 2009 Det er anbefalt å dusje bare to ganger i uken. Slik sett så er den eldre generasjon mye sunnere mht til vasking enn de som dusjer hver dag. Jeg har jobbet mye med eldre og jobbet sammen med eldre. Så fremt man ikke har spesielle problemer med svettekjertlene eller utsatt seg for store fysiske anstrengelser så er man ikke skitten og lukter ikke hvis man tar kun kortstell i tre dager. TS: Lukter de egentlig, eller mener du at de "lukter" fordi det må de jo, siden de ikke har dusjet på tre dager? Psyken spiller mye mer enn realiteten etter min erfaring.
Gjest Gjest Skrevet 6. februar 2009 #12 Skrevet 6. februar 2009 Mange over 60-70 dusjer/bader bare en gang i uka. Tre dager uten dusj er ikke uvanlig.
Tryllepiken Skrevet 6. februar 2009 #13 Skrevet 6. februar 2009 Mange over 60-70 dusjer/bader bare en gang i uka. Tre dager uten dusj er ikke uvanlig. Signerer. Sånn var det med mine besteforeldre
Gjest Gjest Skrevet 6. februar 2009 #14 Skrevet 6. februar 2009 De fleste eldre har jo også en langt mer bedagelig hverdag enn yngre, så de trenger strengt tatt ikke dusje oftere. Og så er det litt morsomt å se at så mange ser på eldres dusjevaner med lett himmlende øyne - spesielt tatt i betraktning av at det er oss i den yngre generasjonen som har lagt oss til luksusvaner som dusjing flere ganger om dagen(i verste fall). Det er luksusvaner som både er skadelig for hud og hår, og er med på en utarming av miljøet. (vannforbruk og energi til oppvarming).
Strix Skrevet 6. februar 2009 #15 Skrevet 6. februar 2009 Jeg er faktisk litt glad for at jeg har foreldre med dusjevaner tislvarende mine egne Å skulle prøve å si til sine enge foreldre at de lukter dersom de gjør det kan ikke være noe særlig. Jeg vasker også alltid sengetøyet etter gjestene med en gang uansett om det er 1-2 netter eller 1-2 uker.
la Flaca Skrevet 6. februar 2009 #16 Skrevet 6. februar 2009 Jeg dusjer ikke ungene mine hver dag, og jeg dusjer ikke selv hver dag heller. Ikke bare for å gjøre det liksom. Ikke rart omfanget av allergier har eksplodert sånn som folk skrubber seg med såpe og vann om dagen. Her dusjes det maks 4 dager i uka, fordi det ikke er behov for mer. Skulle jeg dusja hver dag hadde både hår og hud blitt knusktørt, seriøst. Jeg syns foreldrene dine skal få bestemme dusjefrekvensen selv, så lenge de ikke lukter vondt.
simba80 Skrevet 6. februar 2009 Forfatter #17 Skrevet 6. februar 2009 Det er anbefalt å dusje bare to ganger i uken. Slik sett så er den eldre generasjon mye sunnere mht til vasking enn de som dusjer hver dag. Jeg har jobbet mye med eldre og jobbet sammen med eldre. Så fremt man ikke har spesielle problemer med svettekjertlene eller utsatt seg for store fysiske anstrengelser så er man ikke skitten og lukter ikke hvis man tar kun kortstell i tre dager. TS: Lukter de egentlig, eller mener du at de "lukter" fordi det må de jo, siden de ikke har dusjet på tre dager? Psyken spiller mye mer enn realiteten etter min erfaring. må jeg vel si fra? Vi skal på besøk til min svigerfamilie i kveld og jeg vil at mamma og pappa skal presentere seg bra...
Gjest Gjest Skrevet 6. februar 2009 #18 Skrevet 6. februar 2009 må jeg vel si fra? Vi skal på besøk til min svigerfamilie i kveld og jeg vil at mamma og pappa skal presentere seg bra... Bruker de ellers å være rene og pene på bortebesøk? Altså, bruker de vanligvis å stelle seg litt ekstra når de skal besøke fremmede? Du kan vel regne med at de gjør det de vanligvis gjør. Så fremt at klærne er rene og at de ikke lukter så bør de få gå med det de vil. De er voksne mennesker, og bør få bestemme selv hva de går i og når de skal dusje. Men kan en fremmed mann på gata som ikke vet når de dusjet seg sist og som ikke vet at de har brukt klærne i flere dager kjenne lukt og legge merke til skitne klær, så skal du for all del lov til å si din mening. Som f.eks. kan du si at du skulle ønske at de pyntet og stelte seg litt ekstra fordi du er litt nervøs for møtet med svigerforeldre. Men jeg synes du bør trå litt forsiktig, for jeg synes ikke noe om å pålegge andre voksne mennesker noe som helst. Går det an at du gir dem et indirekte hint? Som f.eks. at du spør dem om hva de skal ha på seg til sviger, fordi du lurer på hva du skal ha på deg (selv om du vet). Så får du vite noe om de har tenkt å småpynte seg eller gå i de samme klærne. Har de tenkt å gå i samme klærne, så kan du si på en forsiktig måte at du synes dere alle kan pynte dere littegrann. Kan hende du bør ta en samtale med faren din om at du skal hjelpe til å stelle og kle på moren din? Jeg tror han hadde blitt veldig glad for litt avlastning. Men du må for all del avklare dette med moren din også. Selv om hun har Alzheimer (nå vet jeg ikke hvor fremskredet den er) så skal hun få bestemme hvem som hjelper henne med kroppen sin.
Gjest Gjest Skrevet 6. februar 2009 #19 Skrevet 6. februar 2009 Jeg synes det er mange sider av en slik sak. Om de har "sluttet" å vaske seg og du synes hygienen til begge er merkbart dårligere enn før, ville jeg faktisk blitt litt bekymret; kanskje faren din ikke vet helt hvordan han skal håndtere moren din (endel med pleiebehov, og endel med demens, kan være uvillige til å bli vasket grundig nok, ser ikke egne behov osv, og det kan hende han gir etter litt for mye ovenfor henne) og at han er sliten av å skulle ha ansvar for henne og dermed ikke greier å se sine egne behov like klart heller. Har han fått noe hjelp og veiledning fra legen eller hjemmetjenesten? Hvis du vet at det har vært moren din som har ordnet med klesvask, lagt fram skift osv kan det hende han ikke har noe bevisst forhold til dette og slurver mer selv. Samtidig synes jeg ikke det er særlig galt å bruke samme klær i tre dager, det kan jeg gjøre selv (men jeg gjør jo en vurdering, bruker ikke undertøy/tskjorter i dagesvis, vasker klær med flekker, lukt etc), og jeg tror ganske mange eldre gjør det samme. Foreldrene mine er friske og litt yngre enn dine, men dusjer ikke særlig ofte, og synes det er helt greit å gå med klær som ikke er helt reine hjemme. De "bør" pynte seg litt (les: i hvert fall ha noe rene klær) når de skal på besøk, det er jo vanlig for de aller fleste å tenke sånn, men i den store sammenhengen er det kanskje en bagatell. Jeg ville i hvert fall flyttet fokus fra at du vil at de skal presentere seg bra, til å tenke over hvorfor de evt ikke klarer å gjøre den vurderingen.
Frysepulver Skrevet 6. februar 2009 #20 Skrevet 6. februar 2009 Man tilbyr selvfølgelig ikke gjester brukt sengetøy. Men at eldre mennesker ikke dusjer og skifter klær fult så ofte som vi i vår generasjon gjør er vel ingen hemmelighet. Så lenge de ikke virker ustelte eller lukter vondt, synes jeg ikke du skal si noe som helst. Din far har sikkert mer enn nok å bekymre seg for rundt din mor fra før.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå