Gjest a Skrevet 6. februar 2009 #1 Skrevet 6. februar 2009 Vi har en fellesgjeld i borettslaget på 100.000kr som er fordelt slik: Leilighet 1 og 2 er kausjonister på 20.000kr hver. Leilighet 3-6 er kausjonister på 15.000kr hver. Vi betaler alle like mye ned på fellesgjelden hver mnd. Men, jeg vet at renten % på det lånet er ca 10%, kan vi skrive noe av dette av på skatten?
Østlandet Skrevet 6. februar 2009 #2 Skrevet 6. februar 2009 (endret) Vi har en fellesgjeld i borettslaget på 100.000kr som er fordelt slik: Leilighet 1 og 2 er kausjonister på 20.000kr hver. Leilighet 3-6 er kausjonister på 15.000kr hver. Vi betaler alle like mye ned på fellesgjelden hver mnd. Men, jeg vet at renten % på det lånet er ca 10%, kan vi skrive noe av dette av på skatten? Jeg skjønte ikke dette. Du sier at den og den leiligheten er kausjonist for deler av lånet. Men en kausjonist er jo ikke en låntager. En kausjonist er en "garantist". Altså en som bare stiller garanti, for et lån en annen har. Ellers.... Man får ikke fradrag sor nedbetaling av lån. Man får bare fradrag for rentekostnader. Men blir det totalt betalt 10.000,- i rente (10%) på lånet i året, så er det fradrag (i inntekten) på 10.000,- Altså 2800,- mindre i skatt. (28%) Disse 2800,- blir da fordelt på borettslagets andelshavere. Normalt etter en viss brøk, avhengig av størrelse på leilighet etc. Dette blir altså ikke store skattefordelen pr enhet. Men alt over var så ullent skrevet at jeg vet ikke om det blir slik hos Dere. Spørs hva slags borettslag dette er. Er det regnskapsfører i borettslaget, etc.....? Må nok ha en bedre beskrivelse, for å si noe konkret. Endret 6. februar 2009 av Østlandet
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå