Gå til innhold

Hva slags bolig burde vi kjøpe?

Anbefalte innlegg

Gjest mr.shoppy
Skrevet

Vi er et par som bor i en leilighet i dag og ønsker bedre plass men også for å investere.

Vi har i dag en leilighet vi kjøpte for snart 4år siden for 800.000kr, taksten på den i dag er ca 1.200.000kr. Vi skal kjøpe nytt, men er usikker på hva vi skal kjøpe.

Vi vurderte først en ny større leilighet gjerne i en tomannsbolig, som er seksjonerte. En ulempe her er at du er veldig avhengig å ha en nabo som er å stole på i forhold til om det skulle skje noe med selve huset, altså skader på tak, vegger osv. Er jo ikke alle som er så interessert å hjelpe toppleiligheten om taket lekker feks. Noen erfaringer rundt det?

I det siste har vi lurt litt på å kjøpe en tomannsbolig med utleie mulighet under. Slik at vi står for hele huset og leier ut leiligheten under. Da får man i tillegg skattfri inntekt og har mulighet til å bruke leiligheten selv senere ved familieforøkelse.

Vi har ikke lyst til å kjøpe enebolig, da vi ikke trenger store plassen.

Eller burde man bare kjøpe seg en større leilighet og investere i fond/aksjer?

Kom gjerne med egne erfaringer fra hva dere har gjort om dere har vært oppi lignende situasjoner.

Vi har i dag en samlet inntekt på rett over 800.000kr

Videoannonse
Annonse
Skrevet

vel, hvis du vil investere penger så er ikke bolig anbefalt nå for tiden på gruinn av den økonomiske situasjonen, og fordi det nok ikke kommer til å bli politisk stemning for å la investeringsspekulasjonene gå så langt som de gjorde før krisen.

så jeg hadde heller kjøpt en bolig dere ønsker å bo i lenge/som dere anser som grei å selge igjen på markedet - men ikke regn med å tjen penger.

akkurat nå risikerer man faktisk å tape litt om man selger raskt, fordi krisen nok vil vare rundt et par år til(regner man iallefall).

bolig for å bo i er alltid en god investering spør du meg, og utleieløsning er alltid bra med tanke på et eventuelt videresalg om noen år.

men om dere bor i by så skal det jo et "greit" lån til for å ha råd til å kunne kjøpe en større bolig, og jeg tviler på noen banker kommer til å gi dere et så stort lån selv om dere har 400 000 i egenkapital.

med lønnen deres, som du sikkert vet - så vil en bank under normale forhold gi rundt 2, 4 mill hvis de bruker x 3 regelen som mange gjør.

plusser du på egenkapital blir det 2,8(hvis banken skulle gå med på det, noe de kanskje ikke gjør) mill.

men dette har du sikkert regnet på selv, uansett - her hvor jeg bor(ikke en av de aller største byene), så ville det holdt til en del av en liten tomannsbolig, eventuelt rekkehus.

gå til banken før du legger for store drømmer/planer akkurat nå:=)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...