Gå til innhold

Levere ut bursdagsinvitasjoner på skolen?

Anbefalte innlegg

Gjest Chrizzy
Skrevet (endret)

Hva synes dere om det? En gutt på skolen her opplevde at alle de andre guttene i klassen fikk bursdagsinvitasjon og ikke han. Skolen har egentlig en regel om at det ikke skal leveres ut invitasjoner på skolen om ikke alle blir invitert. Det har seg sånn at i den her klassen så er det også en gutt som foreldrene har gitt beskjed om at de ikke har råd til gaver, derfor ville de ikke at han skal inviteres og selv om han blir invitert så kommer han ikke, så på en måte kan man si at det var 2 av guttene som ikke var invitert, men i praksis så var det bare han ene stakkaren som faktisk ble holdt utenfor. Lærerne var klar over at invitasjonene ble delt ut.

Jeg synes det er helt hjerterått :tristbla:

Jeg har lyst å si til den læreren det gjelder at hun burde sørge for at denne gutten også blir invitert, særlig når det er gjort en sånn tabbe på skolen. De her to guttene (han som inviterte og han som ikke ble invitert) er venner, men det hender at de krangler, jeg regner med at de har kranglet i forkant av dette.

Endret av Chrizzy
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hva synes dere om det? En gutt på skolen her opplevde at alle de andre guttene i klassen fikk bursdagsinvitasjon og ikke han. Skolen har egentlig en regel om at det ikke skal leveres ut invitasjoner på skolen om ikke alle blir invitert. Det har seg sånn at i den her klassen så er det også en gutt som aldri blir invitert for foreldrene har gitt beskjed om at de ikke har råd til gaver, så på en måte kan man si at det var 2 av guttene som ikke var invitert, men i praksis så var det bare han ene stakkaren som faktisk ble holdt utenfor. Lærerne var klar over at invitasjonene ble delt ut.

Jeg har lyst å si til den læreren det gjelder at hun burde sørge for at denne gutten også blir invitert, særlig når det er gjort en sånn tabbe på skolen.

Jeg var utsatt for det samme da jeg gikk på barneskolen, flere ganger. Noen år etter at jeg sluttet der kom det en regel om at man måtte be alle dersom man inviterte via skolen. Noe jeg synes er en grei regel. Synes du kan ta det opp med læreren og si hva du mener om det. Veldig synd på de som ikke blir invitert.

Skrevet

Synes aldri at bare en person skal utelates uansett jeg. Uavhengig av om invitasjonene blir delt ut på skolen eller ikke, for den som ikke er invitert for alltids vite om bursdagen uansett. Jeg må si jeg lurer veldig på foreldre som synes det er greit at barna inviterer alle med unntak av en?

Skrevet

Er helt enig!!! Læreren bør varsles.

Men det jeg ikke skjønner, er at foreldrene til han som har bursdag ikke skjønner hva det gjør med et barn å være den eneste som ikke bli bedt i bursdagen!!! Hadde aldri hatt hjerte til å la en bli utenfor!!

Jeg er for å lære barna at en skal inkludere alle og ikke holde noen utenfor. Og derfor må en være et godt forbilde, en må og forklare barna hvordan det andre barnet føler det inni seg når vi gjør dette. Spørre hvordan de hadde følt seg om det var de?

Gjest Gjest_Linn_*
Skrevet
Hva synes dere om det? En gutt på skolen her opplevde at alle de andre guttene i klassen fikk bursdagsinvitasjon og ikke han. Skolen har egentlig en regel om at det ikke skal leveres ut invitasjoner på skolen om ikke alle blir invitert. Det har seg sånn at i den her klassen så er det også en gutt som aldri blir invitert for foreldrene har gitt beskjed om at de ikke har råd til gaver, så på en måte kan man si at det var 2 av guttene som ikke var invitert, men i praksis så var det bare han ene stakkaren som faktisk ble holdt utenfor. Lærerne var klar over at invitasjonene ble delt ut.

Jeg har lyst å si til den læreren det gjelder at hun burde sørge for at denne gutten også blir invitert, særlig når det er gjort en sånn tabbe på skolen. De her to guttene (han som inviterte og han som ikke ble invitert) er venner, men det hender at de krangler, jeg regner med at de har kranglet i forkant av dette.

Jeg synes også det hørtes hjerterått ut :(

Stakkars, lurer på hva de tenker nå.

Og personlig: så synes jeg foreldrene ikke burde gå ut å si at han ikke har råd til å feire andres bursdager. Det setter en demper... Og barn er barn; de kan finne på å mobbe for slikt...

Hadde jeg vært moren(vet det er offtopic, men kan ikke dy meg...) Så hadde jeg klart å spare littegrann for min egen sønn, hadde spist brød en uke for at han kunne delta på noe så "viktig". Eller så hadde jeg brukt fantasien og laget noe hjemmelaget...

Gjest Gjest_minni_*
Skrevet

Jeg synes heller det er rart om det er sånn at den gutten hvor foreldrene ikke har råd til gaver aldri blir invitert pga det. Stakkars gutt..er jo ikke hans feil..og kanskje moren allerede lever på brød uker av gangen for å få råd til andre ting...ting som er mye viktigere enn gaver til klassekameratene til sønnen. Det er helt utrolig hvis ingen inviterer han bare pga han ikke kan gi gave!

Når det gjelder den utelatte gutten, så synes jeg også du bør si fra hva du mener til læreren. Hvis ingen gjør det skjer det jo bare igjen..

Gjest Chrizzy
Skrevet
Jeg synes heller det er rart om det er sånn at den gutten hvor foreldrene ikke har råd til gaver aldri blir invitert pga det. Stakkars gutt..er jo ikke hans feil..og kanskje moren allerede lever på brød uker av gangen for å få råd til andre ting...ting som er mye viktigere enn gaver til klassekameratene til sønnen. Det er helt utrolig hvis ingen inviterer han bare pga han ikke kan gi gave!

Når det gjelder den utelatte gutten, så synes jeg også du bør si fra hva du mener til læreren. Hvis ingen gjør det skjer det jo bare igjen..

Ja, klart. Men det ble slik at foreldrene insisterte på at han ikke skulle inviteres. Han har ofte vært invitert, men han kommer ikke.

Gjest Gjest_Maria_*
Skrevet
Ja, klart. Men det ble slik at foreldrene insisterte på at han ikke skulle inviteres. Han har ofte vært invitert, men han kommer ikke.

Blir trist av sånt jeg... :tristbla:

Gjest Chrizzy
Skrevet
Blir trist av sånt jeg... :tristbla:

Ja, klart det er fælt!!!

Skrevet

Hm, kanskje de er Jehovas vitne eller noe? Dårlig økonomi tror jeg nesten ikke på. Har selv lite penger, men det har aldri vært i mine tanker å droppe bursdager. 50 kr klarer alle å avse. OT, I know.

Forøvrig synes jeg at både lærer og foreldrene til bursdagsbarnet bør minnes på regelen. Men det har jo vært lignende diskusjoner her inne, og ikke sjeldent leser man at "det viktigste er barnet MITT og hvem H*N vil invitere, resten driter jeg i". :roll:

Gjest Gjest_Mor_*
Skrevet
Skolen har egentlig en regel om at det ikke skal leveres ut invitasjoner på skolen om ikke alle blir invitert.

(...)

Jeg har lyst å si til den læreren det gjelder at hun burde sørge for at denne gutten også blir invitert, særlig når det er gjort en sånn tabbe på skolen.

Ehhh.... Når skolen har en slik regel så er den laget for at foreldrene ikke skal levere/sende med invitasjoner på skolen. Det er foreldrene som her begår et regelbrudd og ikke læreren.

Her skal du ikke si det til læreren "der gjelder" men til foreldrene som inviterer! Eller mener du at læreren har ansvar for invitasjoner som blir laget i hjemmet og som foreldrene så sender med til skolen?

Det er jo foreldrene som har begått en "tabbe" her og ikke skolen! Foreldrene har ikke overholdt skolens regler!

Her er det foreldre som må skjærpe seg og dette bør tas opp på neste foreldremøte!!! Evnt. innkall til foreldremøte nå eller send informasjon om denne regelen til alle foreldre i klassen!

Gjest Gjest_Bente_*
Skrevet

Hvorfor må man levere ut invitasjoner på skolen?

Hvorfor ikke ta seg en tur i nabolaget og gi invitasjonene direkte eller legge i postkassa?

De fleste skoler synes dette er en uting fordi det ofte er slik at en og annen ikke blir invitert og det kan føre til problemer og mobbing. Det er derfor de har regeln om at alle skal inviteres om invitasjonene blir levert på skolen.

Hvis foreldre da er så ufine at de ikke inviterer alle så bryter de reglen som skolen har satt.

Foreldrene kan fint la være å invitere noen når de everer ut invitasjon utenom skolen: men problemet er der likevel for den det gjelder. Man kan jo ikke skylde på skolen og be læreren ta ansvar da.

SKolen har tatt det ansvaret de kan ved å ha en regel om at hvis man leverer bursdagsinvitasjon på skolen så skal ALLE inviteres. Respekterer ikke foreldrene den regelen så får de gjøre dette utenom skolen. Og utover det så er ikke dette skolens ansvar.

Skrevet

Huff, så fælt... :(

Kan lure på hva de foreldrene tenker.

Og når det gjelder han hvis foreldre som ikke hadde råd til gaver, så hadde jeg som mor til en av de andre ungene invitert ham likevel... Er foreldrene virkelig så opptatt av gaver til ungene? :klø:

Gjest Chrizzy
Skrevet
Ehhh.... Når skolen har en slik regel så er den laget for at foreldrene ikke skal levere/sende med invitasjoner på skolen. Det er foreldrene som her begår et regelbrudd og ikke læreren.

Her skal du ikke si det til læreren "der gjelder" men til foreldrene som inviterer! Eller mener du at læreren har ansvar for invitasjoner som blir laget i hjemmet og som foreldrene så sender med til skolen?

Det er jo foreldrene som har begått en "tabbe" her og ikke skolen! Foreldrene har ikke overholdt skolens regler!

Her er det foreldre som må skjærpe seg og dette bør tas opp på neste foreldremøte!!! Evnt. innkall til foreldremøte nå eller send informasjon om denne regelen til alle foreldre i klassen!

Læreren lot eleven få lov å levere ut invitasjonene?

Men egentlig så er det ikke akkurat det jeg vil diskutere her, klart jeg ser selv at læreren ikke er ansvarlig for å ordne opp, men hun kunne godt ha gjort noe slik jeg ser det.

Takk for forslag, kanskje jeg skal gjøre det. Har vurdert å ringe foreldrene til denne gutten å spørre om de er klar over hva de gjorde, men tenker jeg skal snakke med læreren først, hun skal ringe meg utpå formiddagen.

Gjest sår mamma
Skrevet

Jeg er mor til en gutt som alltid er den eneste som ikke blir invitert i bursdag. Det er utrolig sårt for oss begge. Grunnen her er at han er aldri har vært en del av klassen. De vil ikke ha noe med ham å gjøre. ( han er en normal gutt)Han ba inn alle gutta i sin klasse for et par år siden og da var det en som rev i stykker innbydelsen rett foran min sønn. Skulle ønske jeg var så tøff at jeg kunne tatt dette opp med foredrene. En av gutta i klassa skrøt av at faren hadde sagt at han måtte dele ut innbydelsene så ikke læreren så det, fordi det kom til å bli bråk om læreren oppdagen at en ikke var bedt. Så det er mange typer foredre.

Gjest Chrizzy
Skrevet
Jeg er mor til en gutt som alltid er den eneste som ikke blir invitert i bursdag. Det er utrolig sårt for oss begge. Grunnen her er at han er aldri har vært en del av klassen. De vil ikke ha noe med ham å gjøre. ( han er en normal gutt)Han ba inn alle gutta i sin klasse for et par år siden og da var det en som rev i stykker innbydelsen rett foran min sønn. Skulle ønske jeg var så tøff at jeg kunne tatt dette opp med foredrene. En av gutta i klassa skrøt av at faren hadde sagt at han måtte dele ut innbydelsene så ikke læreren så det, fordi det kom til å bli bråk om læreren oppdagen at en ikke var bedt. Så det er mange typer foredre.

Uff!!! Har du tatt det opp med læreren?

Gjest Gjest_lise_*
Skrevet

Broren min ble mobbet og ikke invitert i bursdager... nå er han 30 år og sliter psykisk... Dette er for alvorlig til å la være å være tøff og si ifra, moren min angrere noe helt forferdelig på at hun ikke sa direkte i fra på et foreldremøte for over 20 år siden.

Skrevet

Her er det jo foreldrene til barnet med invitasjonene som er fullstendig hjerteløse! Enten inviterer man alle guttene eller kun de aller nærmeste klassevennene. Jeg vokste selv opp i en familie med lite penger og jeg fikk invitere 1-2 venninner på dagen min. I dag virker det som om barna feirer dagen sin over flere dager. En dag med klassevenner, en med familie , en dag med søskenbarn ++. Har ingen ønsker om at mine barn skal feire på denne måten.

Gjest Mor til gutt
Skrevet

Dette er ikke lett...

For oss var det litt anderledes. Bare to gutter fra klassen ble invitert i min sønns bursdag (det er 15 gutter i klassen) – dette fordi vi ikke inviterer til klasse-bursdag med har bursdag med fettere og gutter fra speideren og fotballen. Altså de han er mest sammen med på fritiden. Vi leverte disse invitasjonene privat og blandet ikke inn skolen. En gutt i klassen (som ikke ble invitert – han var da en av 12 som ikke ble invitert) fortalte at han ikke var invitert til sine foreldre som igjen kontaktet skolen og klagde på at sønnen ikke var invitert til oss. Skolen misforsto så hele settingen og ringte meg for å fortelle at jeg måtte overholde regelen med å invitere alle i klassen. Det var faktisk rektor som ringte meg om dette. Heldigvis forsto han når jeg forklarte at vi ikke inviterte til klassebursdag og at han som hadde klaget var en av 12 som ikke ble invitert og at vi ikke på noe tidspunkt hadde levert invitasjoner på skolen.

Det er da måte på hvor mye skolen skal involveres også da. For øvrig så forstår jeg det når det bare er en som ikke blir invitert og dette skjer gang på gang. DA må man gjøre noe. Men da må man ta det opp direkte med foreldrene som jo er de som lager invitasjonene og som er med på å ekskluderer det ene barnet. Samtidig må man respektere at ikke alle arrangerer klasse-bursdager.

Gjest Chrizzy
Skrevet
Dette er ikke lett...

For oss var det litt anderledes. Bare to gutter fra klassen ble invitert i min sønns bursdag (det er 15 gutter i klassen) – dette fordi vi ikke inviterer til klasse-bursdag med har bursdag med fettere og gutter fra speideren og fotballen. Altså de han er mest sammen med på fritiden. Vi leverte disse invitasjonene privat og blandet ikke inn skolen. En gutt i klassen (som ikke ble invitert – han var da en av 12 som ikke ble invitert) fortalte at han ikke var invitert til sine foreldre som igjen kontaktet skolen og klagde på at sønnen ikke var invitert til oss. Skolen misforsto så hele settingen og ringte meg for å fortelle at jeg måtte overholde regelen med å invitere alle i klassen. Det var faktisk rektor som ringte meg om dette. Heldigvis forsto han når jeg forklarte at vi ikke inviterte til klassebursdag og at han som hadde klaget var en av 12 som ikke ble invitert og at vi ikke på noe tidspunkt hadde levert invitasjoner på skolen.

Det er da måte på hvor mye skolen skal involveres også da. For øvrig så forstår jeg det når det bare er en som ikke blir invitert og dette skjer gang på gang. DA må man gjøre noe. Men da må man ta det opp direkte med foreldrene som jo er de som lager invitasjonene og som er med på å ekskluderer det ene barnet. Samtidig må man respektere at ikke alle arrangerer klasse-bursdager.

Ja, men det er jo helt klart. Selvfølgelig kan det ikke forventes at alle skal inviteres selv om noen blir det. Det blir jo helt feil og jeg kunne godt gjort akkurat det samme som deg :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...