Gå til innhold

Gullfisk med..

Gjest Gjest_Gulli_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Gulli_*
Skrevet

Akvariefiskene mine ble syke og døde en etter en. De ville ikke spise og det kom lange tynne tråder ut av rumpa på dem. Gullfisken hadde en tråd som var mellom 15 og 20 cm lang. Men det verste var at den krabbet inn igjen etter en stund..! Var på dyrebutikken og spurte hva det kunne være, men de visste ikke. Er det noen av dere som vet hva det var?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei :-)

Vil anbefale at du søker symptomene opp på www.akvaforum.no :-)

Skrevet

Har du med sevsyn sett denne tråden krype inn igjen??

Jeg ville trodd det rett og slett var en bæsj......

Gjest Gjest_Gulli_*
Skrevet
Har du med sevsyn sett denne tråden krype inn igjen??

Jeg ville trodd det rett og slett var en bæsj......

En bæsj på 20 cm?? Den var delvis hvit og blank... Etter å ha karret seg ut begynte den gradvis og bli mindre, enden ble ikke borte så regner med at den fant veien tilbake igjen..den hang jo hele tiden fast i rumpa på fisken..

Skrevet

Høres veldig rart ut. Har aldri hørt om så lange mark på akvariefisk, men jeg skal ikke sverge på noe.

Det er jo ikke uvanlig at litt av bæsjen ramler av, mens resten henger med en stund osv.

Avføringen kan ha forskjellig farge/konsistens etter hva/hvor mye fisken har spist.

Gjest gjest_fisk
Skrevet

Dette er mark ja. Kanksje flatorm eller analorm.

Jeg foreslår at du avliver alle fiskene som er igjen, vask hendene godt etter at du har handert dem. Marken slipper egg som ligger i grusen, så du må ikke skaffe nye fisk nå.

Det finnes behandlinger som virker også i akvariefisk, det er det samme stoffet som gis til hunder men det er ikke lett å behandle fisk så bare de dyreste fiskene blir behandlet.

Mitt råd er å tømme ut alt vannet, ta hele karret og sette det ut i kulden til hele karret er frosset, da er du sikker på at allt er dødt. Så kan du starte opp på nytt igjen.

PS: Det er fantastisk å lese en person som nøyaktig beskriver symptomene på alvorlig markinfeksjon hoss fiskene sine, etterfulgt av alle disse hjelpfulle rådene basert på at personen har tatt feil av bæsj og dødelig sykdom.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...