Gå til innhold

Forhøyet S-ALAT

Devana

Anbefalte innlegg

Hva er det egentlig som kan forårsake forhøyet s-alat? Jeg vet at leversykdommer kan føre til dette, men jeg har hatt forhøyet s-alat i flere år nå uten at noen av legene har brydd seg noe særlig med det.

Referanseområdet er jo opptil 45, men jeg har rundt 105.

Noen tanker? Synes det er så rart at ingen leger stusser. Fant det tilfeldig ut da jeg fikk tilsendt prøvesvar fra siste blodprøvene jeg tok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva er det egentlig som kan forårsake forhøyet s-alat? Jeg vet at leversykdommer kan føre til dette, men jeg har hatt forhøyet s-alat i flere år nå uten at noen av legene har brydd seg noe særlig med det.

Noen tanker? Synes det er så rart at ingen leger stusser. Fant det tilfeldig ut da jeg fikk tilsendt prøvesvar fra siste blodprøvene jeg tok.

Overvekt kan være en årsak. Regner med at inntak av alkohol eller medikamenter av noe slag kan være med å gjøre verdiene noe høyere.

Hva med å spør legen din neste gang? Han/hun har sikkert gode svar på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overvekt kan være en årsak. Regner med at inntak av alkohol eller medikamenter av noe slag kan være med å gjøre verdiene noe høyere.

Hva med å spør legen din neste gang? Han/hun har sikkert gode svar på det.

Hvordan kan overvekt være årsak? Har du litt mer info? Det hørtes jo sannsynlig ut for meg muligens.

Jeg skal høre med han neste gang jeg skal dit, evt ringe og høre imorgen, men jeg ble jo litt nysgjerrig nå som du nevnte dette med overvekt. Kan jo være derfor han ikke har gravd noe mer i det.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_silje_*

Bruker du medisiner av noe slag? Er det andre leverenzymer som er forhøyet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker du medisiner av noe slag? Er det andre leverenzymer som er forhøyet?

Nei, ingen medisiner.

Det er ingen andre leverenzymer som er fohøyet. Nå er det ikke blitt masse blodprøver med fokus på dette, så ASAT og alle de er ikke tatt. Kun GT og noen andre og de var normale.

Ellers så var også CRP'n forhøyet, og det har den vært en GOD stund, men bare svakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan overvekt være årsak? Har du litt mer info? Det hørtes jo sannsynlig ut for meg muligens.

Jeg skal høre med han neste gang jeg skal dit, evt ringe og høre imorgen, men jeg ble jo litt nysgjerrig nå som du nevnte dette med overvekt. Kan jo være derfor han ikke har gravd noe mer i det.

:)

P-piller kan også være en årsak.

Det med overvekten vet jeg ikke helt hvorfor gir høyere verdi.

Ta det opp med legen du:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Bulle_*

Grunnen til at overvekt kan gi lett forhøyet alat tror jeg er fordi fett lagres i leveren og stresser denne litt. En mild form for fettlever.

Hvis det kun er alat og ingen andre levermarkører som er forhøyet så er det ikke noe å bekymre seg for. Hvis alat verdien stiger mye d.v.s mer enn 10xreferanseverdien så er det fare på fære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...