Gå til innhold

Kjære brillebrukere!

Gjest Gjest_Mona_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Mona_*

Jeg har et aldri så lite problem. Etter å ha pløyd gjennom de fleste brilleforretningene i byen både to og tre ganger på jakt etter den perfekte brille, fant jeg den og fikk den i går til odel og eie! Kjempefornøyd, endelig en brille jeg kler! Men en ting oppdaget jeg i dag, brillene lager stygge merker på nesen etter jeg har brukt de en stund. Dette er utrolig irriterende, og jeg er plutselig ikke like fornøyd lenger. Er det noe å gjøre med dette problemet!? Er det fordi de sitter feil? Eller må jeg rett og slett venne meg til å gå med røde merker på nesen når jeg ikke har brillene på? Er dette et vanlig problem? De nye brillene har neseputer og er tyngre enn de forrige jeg hadde i plast. Etter å ha betalt i dyre dommer for de nye tilsynelatende perfekte brillene jeg har lett etter i en evighet, er dette UTROLIG frustrerende.. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har et aldri så lite problem. Etter å ha pløyd gjennom de fleste brilleforretningene i byen både to og tre ganger på jakt etter den perfekte brille, fant jeg den og fikk den i går til odel og eie! Kjempefornøyd, endelig en brille jeg kler! Men en ting oppdaget jeg i dag, brillene lager stygge merker på nesen etter jeg har brukt de en stund. Dette er utrolig irriterende, og jeg er plutselig ikke like fornøyd lenger. Er det noe å gjøre med dette problemet!? Er det fordi de sitter feil? Eller må jeg rett og slett venne meg til å gå med røde merker på nesen når jeg ikke har brillene på? Er dette et vanlig problem? De nye brillene har neseputer og er tyngre enn de forrige jeg hadde i plast. Etter å ha betalt i dyre dommer for de nye tilsynelatende perfekte brillene jeg har lett etter i en evighet, er dette UTROLIG frustrerende.. :(

Hei.

Jeg jobber i optikerforetning, og vil tro at problemet ditt kan være pga at neseputene sitter feil/for stramt etc.

Kan også hende at materialet i neseputen er for hardt for deg, finnes endel mye silikon nesputer og spesialputer med en liten "væskefylt pose" som er mer myk og skånsom for nesen din :)

Gå innom optikeren og få de til å se på hvordan brillen din sitter igjen, eller nevn disse væskefylte putene.

En annen mulighet er rett og slett tilvenningstid :)

Lykke til :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så da er det noe som muligens kan fikses! Rett til optiker i morgen! Tusen takk!:)

Det kan fikses, ja. Enten ved å stille på neseputene, vri dem så de sitter rett, eller ved å sette på mykere puter under dem. Ikke noe problem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En problem er jo at sånne neseputer vider seg litt ut. Gamle briller sitter ofte veldig dårlig. Så jeg har blitt anbefalt å heller vide dem ut litt selv, enn å stille dem veldig løst med engang. Er de så trange som du beskriver så løsner de jo litt etterhvert. Men så klart, du kan jo høre med optikeren, om den er enig eller om du får noe fikset der og da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Mona_*

Optikeren videt de litt ut i dag, de lager fortsatt merker, men ikke like dype merker som før. Får prøve å la de vide seg litt ut selv, hvis de ikke gjør det må jeg vel tilbake igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er bedre at han tar dem for lite ut enn for mye ut. Taes de for mye ut, sklir de ned hele tiden, og du må trykke dem på plass to-tre ganger i minuttet. Og DET er irriterende, det..

De vier seg som sagt ut litt av seg selv, og om de fremdeles er for stramme, så kan du gå tilbake og få dem videt ut litte granne til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går det ikke an å stramme de igjen om de skulle bli for vid?

Jo, det går an å stramme de igjen hvis de blir for løse...

Og briller forandrer seg over tid pga varmen kroppen avgir, så det er bare å gå innom optikeren etter litt tid så stiller de de som du vil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo også være at det hadde kanskje vært bedre med lettere briller? Det virker for meg som noen rett og slett har hud som reagerer mer på dette, samt en nese som kanskje vil ikke ha briller på seg ;)

Da er det kanskje fordelaktig med lettest mulig briller (dvs uten metallrammer, og lettere glass)? Men vet ikke om du synes det kler deg like fint da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Mona_*

Håper virkelig ikke jeg har kjøpt så dyre briller også viser det seg at det er hudtypen min som gjør at jeg får merker av de.. :tristbla: Da kommer jeg nok heller til å begynne å bruke linser daglig, men hadde ikke veldig lyst til å gjøre meg avhengig av det heller.. :unsure: klarer meg fint med å bruke brillene på forelesning, til tv-titting osv, og linser kun når jeg skal gå turer i fjellet, på konsert, reise osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Mona_*

Hadde jeg brukt de hele dagen hadde det selvfølgelig ikke hatt noe å si, men jeg bruker de som regel kun hjemme og på uni, ikke når jeg går på café, trening osv osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da er løsningen enkel - du må bruke briller hele dagen! ;)

Jeg tviler på at det har direkte med hudtype å gjøre, muligens formulerte meg litt feil der.

Men fasongen av nesen og det hele gjør at noen får sånne merker enklere. Kjenner til ei som har fått justert brillene mange ganger og det skulle jo liksom være bra nå, men hun får merkene nesten uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Mona_*

Vet du om hun har prøvd å få satt på mykere neseputer? Så lenger opp her at det er mulig å få gjort det.. Grusomt utålmodig som jeg er vil jeg jo helst ha dette fikset med en eneste gang..men innser at jeg må prøve meg litt frem, og håpe på at det ordner seg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...