Gå til innhold

"Feriepenger til utbetaling"

Anbefalte innlegg

Gjest - årsoppgave
Skrevet

Hei!

I fjor (2008) var jeg i en vanskelig økonomisk situasjon og tok ut alle feriepengene mine opptjent 2008 frem til en bestemt dato. (midten av august)

MEN, på årsoppgaven jeg har fått utlevert nå er IKKE beløpet korrekt, og jeg tror lønningskontoret har gjort en feil når jeg fikk utbetalt disse pengene for feriepenger til utbetaling kolonnen var urimelig høy i forhold til at jeg har tatt ut alle feriepengene mine frem til august, det er jo da ca litt over 50% av de pengene som skulle til utbetaling, MEN, jeg skal jo selvfølgelig i ifra at dette er feil, men hvis lønnskontoret har kjørt "feriepengene" mine som lønn så får jeg da "feriepenger av feriepengene" er dette da MIN skyld?

HJEEEELP!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Siden det ikke er andre enn lønningskontoret som kan svare på dette, så skjønner jeg ikke helt hva du spør om. Sjekk lønnsslippene dine for hele fjoråret.

Skrevet

Det er jo helt merkelig om lønningskontoret har utbetalt feriepenger av lønn opptjent i 2008 i opptjeningsåret. Dette er virkelig ikke normalt.. Jobber selv på ett lønningskontor og det gjør vi aldri der.

Skrevet

Det er fordi jeg ba spesifikt om det, pga finansiell status på den tiden, og ingen andre steder å "finne" penger om du skjønner.

Vet og at om man slutter i en bedrift midt i ett år kan man få feriepengene opptjent det samme året utbetalt om det er ønskelig (for å bli "ferdig" med den arbeidsplassen) ved siste lønn fra arb.plassen, så det må jo bli ført opp på en eller annen måte :)

Men, er det da isåfall min skyld om jeg har fått "feriepenger" av feriepengene fordi hun da har klusset med oppsettet i lønnsystemet vårt? Synes hele greia er litt mistenksom, for hvis jeg da ikke hadde blitt obs på dette og bare tatt imot penger så hade jo jeg blitt den skyldige part som måtte tilbakebetalt alt sammen når de ikke har styringa???

Skjønner ikke noe jeg!

ts

Gjest Løve66
Skrevet

Hvis det er gjort en feil utbetaling (og dermed ført feil i lønns- og trekkoppgaven din) skal det mye til at dette ikke blir oppdaget før eller senere - helst før. De fleste har også en tekst i sin arbeidsavtale om at hvis man feilaktig har fått utbetalt for mye vil man bli avregnet for dette senere. Du kan da altså risikere at de ikke oppdager feilen før etter at feriepenger er utbetalt (at du da får for mye i juni) og det kan da bli kjedelig for deg å betale tilbake det du har fått for mye senere i år.

Som en annen her nevnte - finn frem lønnsslippene dine, se på slippen fra den måneden du fikk feriepenger og se hva som står der. Feriepenger utbetalt i opptjeningsåret er skattepliktig, men du skal lett kunne se hvilke utbetalinger som er lagt til grunn den aktuelle måneden.

Gjest surmaget
Skrevet
Siden det ikke er andre enn lønningskontoret som kan svare på dette, så skjønner jeg ikke helt hva du spør om. Sjekk lønnsslippene dine for hele fjoråret.

Det forbauser meg også at det er mye mer naturlig å gå inn her og spørre hva som er feil med lønnen, lønns- og trekkoppgaver og om de får nok lønn, enn å gå til bedriftens lønningskontor? Hvor er det lettest å få korrekt svar på akkurat dine lønnsproblemer, her eller hos lønningskontoret/personalavd. ?

Skrevet
Det forbauser meg også at det er mye mer naturlig å gå inn her og spørre hva som er feil med lønnen, lønns- og trekkoppgaver og om de får nok lønn, enn å gå til bedriftens lønningskontor? Hvor er det lettest å få korrekt svar på akkurat dine lønnsproblemer, her eller hos lønningskontoret/personalavd. ?

Kanskje TS synes det er greit å spørre her om hva som kan ha skjedd?

Det kan være lettere å snakke lønningskontoret når hun vet hva som kan være galt.

La folk spørre om det de vil, det er da ikke noe å irritere seg over?

Skrevet

Hei!

Ok, takk :)

Hvis dere hadde vært i min situasjon med "mitt" lønningskontor så hadde dere spurt andre steder først dere og, det er så mye feil hver gang med alle ansatte at dette er bare "toppen" av kransekaka. Det er ikke bare en feil hver lønnsutbetaling men ca 8 - 9 (personer som har feil)når det er snakk om totalt 30 ansatte.

Hjertelig takk til alle som hjalp. Skal be om kopi av lønnslippene mine!

ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...