Gjest Gjest Skrevet 5. februar 2009 #1 Skrevet 5. februar 2009 ... Og går det an å ha dårlig utholdenhet men bra kondisjon, og omvendt? Og vil man få bedre kondisjon av å trene utholdenhet og bedre utholdenhet av å trene kondisjon? Litt forrvirra her ja ...
Chanel.No5 Skrevet 5. februar 2009 #2 Skrevet 5. februar 2009 Utholdenhetstrening vil si at du holder på en stund med treningsformen. Dette var kanskje en litt for lett formulering av ordet. Kan ha utholden kondisjonstrening - feks. at du løper lange distanser. Utholden styrketrening - mange repetisjoner per sett, mellom 12 og 18 kanskje. Å trene utholdenhet er en egen måte å trene på uansett hva du trener. Skjønte du noe av dette rotet mitt?
Gjest Mea Culpa Skrevet 5. februar 2009 #3 Skrevet 5. februar 2009 Ordboka sier: Utholdenhet = evne til å klare påkjenninger Kondisjon = beskaffenhet, tilstand; helsetilstand (som oppnås ved trening), *form (3) være i god, dårlig k- / trene opp k-en Man kan jo vaere i god form uten aa vaere saa veldig utholdende. Maratonloepere vs. sprintere for eksempel.
Annikken Skrevet 5. februar 2009 #4 Skrevet 5. februar 2009 Aha! Så utholdenhet = evnen og kondisjon = tilstanden. Heretter bør jeg slutte å si "trene kondisjon" og heller si "trene utholdenhet". Det er vel mer teknisk korrekt. Men ikke at det er så viktig kanskje.
Gjest TS Skrevet 6. februar 2009 #5 Skrevet 6. februar 2009 Må innrømme at jeg ikke helt skjønner forskjellen enda jeg.. De som har god kondis har vel også god utholdenhet, eller klarer de med god kondis bare korte men intensive distanser?
hjema Skrevet 6. februar 2009 #6 Skrevet 6. februar 2009 Hehe, vanskelig spørsmål. Mange vil vel si at det er det samme, og det er det jo på en måte også vil jeg si. men om vi skal prøve å skille de vil jeg si at en som har god kondisjon også må ha god utholdenhet. For har du god kondisjon kan du holde ut lenge, og da har du jo også god utholdenhet. Men jeg vil også påstå at man kan ha god utholdenhet uten å ha god kondisjon. utholdenhet er jo å holde ut lenge, men det kan du jo gjøre selv om kondisen ikke er på topp, som feks å gå en laaaaang tur eller noe sånn. det kan jo selv en med dårlig kondisjon klare om det bare går rolig nok, men han/hun må vel ha god utholdenhet for å klare det. tja, dette er hvertfall sånn jeg ser litt på det...
Chanel.No5 Skrevet 6. februar 2009 #7 Skrevet 6. februar 2009 Må innrømme at jeg ikke helt skjønner forskjellen enda jeg.. De som har god kondis har vel også god utholdenhet, eller klarer de med god kondis bare korte men intensive distanser? God kondisjon er noe er opparbeider seg ved å utføre kondisjonstrening som feks. løping, svømming, sykling osv. En kan ha god kondisjon uten å ha god utholdenhet. God utholdenhet får en om en trener lengre intervaller. Men dette trenger ikke bare være kondisjonstrening, kan være alle former for trening. Men god kondisjon kan en ha om en driver med både korte og lange intervaller! Ble du mer forvirret av dette? Hehe, ikke alltid lett å formulere seg her, kanskje du kan søke opp utholdenhet på nettet og lese deg litt frem på den måten??
Gjest Mea Culpa Skrevet 6. februar 2009 #8 Skrevet 6. februar 2009 (endret) Det jeg mente var at man kan ha god kondisjon(vaere i god form) men ikke noedvendigvis vaere saa veldig utholdende. Selv vil jeg si at jeg er i god form, men jeg orker ikke aa jogge i mer enn 5-10 minutter(hater aa jogge!) saa jeg er ikke veldig utholdende paa det omraadet. Men jeg kan fint sykle eller gaa i timesvis saa paa de omraadene er jeg uholdende. For aa ta et annet eksempel: En maratonloeper er i stand til aa loepe i timesvis, mens en sprinter er mer eksplosiv og kan loepe veldig fort i en kortere periode men de har jo begge god kondisjon.. Det er naa min definisjon, godt mulig andre mener noe annet. Endret 6. februar 2009 av Mea Culpa
Chanel.No5 Skrevet 6. februar 2009 #9 Skrevet 6. februar 2009 For aa ta et annet eksempel: En maratonloeper er i stand til aa loepe i timesvis, mens en sprinter er mer eksplosiv og kan loepe veldig fort i en kortere periode men de har jo begge god kondisjon.. Dette er vel noenlunde det samme som jeg prøvde å si =) Bedre med din forklaring siden den inneholdt ett eksempel =)
Gjest Gjest Skrevet 6. februar 2009 #10 Skrevet 6. februar 2009 For aa ta et annet eksempel: En maratonloeper er i stand til aa loepe i timesvis, mens en sprinter er mer eksplosiv og kan loepe veldig fort i en kortere periode men de har jo begge god kondisjon.. Det er naa min definisjon, godt mulig andre mener noe annet. Ikke nødvendigvis. Leste en gang et spørsmål fra en i "i form". Det var en person som løp maraton, men likevel ble andpusten av å gå opp trappa. En slik person vil jeg si har dårlig kondisjon og god utholdenhet.
Chanel.No5 Skrevet 6. februar 2009 #11 Skrevet 6. februar 2009 (endret) Ikke nødvendigvis. Leste en gang et spørsmål fra en i "i form". Det var en person som løp maraton, men likevel ble andpusten av å gå opp trappa. En slik person vil jeg si har dårlig kondisjon og god utholdenhet. Prøver ikke påstå at du tar feil eller noe, men en person som løper marathon kan UMULIG ha dårlig kondisjon, med unntak om denne personen er fullstendig utrent og løper for første gang eller noe lignende... Men det reflekterer jo det vi sier, utholdenhet er en egen form for trening. Å være marathonløper betyr ikke at en sprinter smådistanser like fort som noen som driver kortintervalltrening. Det er to forskjellige treningsformer. Mener jeg ihvertfall... Endret 6. februar 2009 av Lotte27
yamyam Skrevet 7. februar 2009 #12 Skrevet 7. februar 2009 Hva er utholdenhet? - Utholdenhet blir ofte definert som evne til å arbeide med relativt høy intensitet i lengre tid. - Vi skiller mellom to hovedformer for utholdenhet: aerob utholdenhet og anaerob utholdenhet. Aerob utholdenhet: (=med luft, oksygen) - Evnen til å arbeide med relativt høy intensitet i lengre tid. - fordeler du kreftene noenlunde jevnt over hele løypa, arbeider du for det meste aerobt. - Mange idretter med lang varighet stiller store krav til aerob utholdenhet. - Sykling, langrennsløpere Anaerob utholdenhet: (=uten luft, oksygen) - Evnen til å arbeide med svært høy intensitet i forholdsvis kort tid. - Holder et svært høyt tempo, for eksempel løper en kort distanse på mer enn 20-30 sekunder fort, eller du øker tempoet i en spurt. - Da blir det produsert mye melkesyre i muskelcellene at kroppen din ikke klarer å få den bort fra cellene fort nok. - Mer intens og varer i kortere tid enn aerobt arbeid. - Skøytesprinter, 400-metreløperen, bryteren, alpint, ishockey, håndball, basketball og innebandy. http://multi-sport.no/index.php?option=com...7&Itemid=46 I mitt medisinskeleksikon står det: Kondisjon: populærbetegnelse for treningstilstand eller utholdenhet, og således et mål på evnen til å utføre langvarig fysisk arbeid. Kondisjonen bestemmes av hjertets evne til å pumpe blod ut til de arbeidende muskler og av musklenes evne til å forbrenne det tilførte oksygenet. For meg personlig tenker jeg at jeg har god kondisjon og utholdenhet når jeg opplever å kunne holde høy aktivitet over lang tid uten å begynne å få problemer med pusten, og så oppleve at pulsen roer seg raskt ned når jeg stopper.
hjema Skrevet 8. februar 2009 #13 Skrevet 8. februar 2009 Hva er utholdenhet? - Utholdenhet blir ofte definert som evne til å arbeide med relativt høy intensitet i lengre tid. - Vi skiller mellom to hovedformer for utholdenhet: aerob utholdenhet og anaerob utholdenhet. Aerob utholdenhet: (=med luft, oksygen) - Evnen til å arbeide med relativt høy intensitet i lengre tid. - fordeler du kreftene noenlunde jevnt over hele løypa, arbeider du for det meste aerobt. - Mange idretter med lang varighet stiller store krav til aerob utholdenhet. - Sykling, langrennsløpere Anaerob utholdenhet: (=uten luft, oksygen) - Evnen til å arbeide med svært høy intensitet i forholdsvis kort tid. - Holder et svært høyt tempo, for eksempel løper en kort distanse på mer enn 20-30 sekunder fort, eller du øker tempoet i en spurt. - Da blir det produsert mye melkesyre i muskelcellene at kroppen din ikke klarer å få den bort fra cellene fort nok. - Mer intens og varer i kortere tid enn aerobt arbeid. - Skøytesprinter, 400-metreløperen, bryteren, alpint, ishockey, håndball, basketball og innebandy. http://multi-sport.no/index.php?option=com...7&Itemid=46 I mitt medisinskeleksikon står det: Kondisjon: populærbetegnelse for treningstilstand eller utholdenhet, og således et mål på evnen til å utføre langvarig fysisk arbeid. Kondisjonen bestemmes av hjertets evne til å pumpe blod ut til de arbeidende muskler og av musklenes evne til å forbrenne det tilførte oksygenet. For meg personlig tenker jeg at jeg har god kondisjon og utholdenhet når jeg opplever å kunne holde høy aktivitet over lang tid uten å begynne å få problemer med pusten, og så oppleve at pulsen roer seg raskt ned når jeg stopper. enig!!!
Chanel.No5 Skrevet 8. februar 2009 #14 Skrevet 8. februar 2009 Utrolig bra innlegg, skal si folk virkelig er til hjelp her inne =)
alCaldazar Skrevet 10. februar 2009 #15 Skrevet 10. februar 2009 Slik du spør, så betyr uttrykkene utholdenhet og kondisjon det samme. Fysiologisk så betyr bedre kondisjon/utholdenhet at du er istand til å utføre aerobt arbeid (jogging, sykling, det meste hvor du holder deg under 70% av makspuls) over lenger tid og med lavere puls. Dersom man snakker om anaerob trening så får ordet utholdenhet annen mening. Det er mao. et mål på i hvilken grad musklene dine klarer å oksydere fett for å skaffe energi til arbeidet, i motsetning til å måtte bruke av karbohydratreservene. Jeg har ikke faglig bakgrunn, men har fått med meg en del ifm. maratontrening og slanking.
Gjest Gjest Skrevet 10. februar 2009 #16 Skrevet 10. februar 2009 Ikke nødvendigvis. Leste en gang et spørsmål fra en i "i form". Det var en person som løp maraton, men likevel ble andpusten av å gå opp trappa. En slik person vil jeg si har dårlig kondisjon og god utholdenhet. Å bli andpusten har ikke noe med kondisjon å gjøre. Mange toppidrettsutøvere blir også veldig fort andpustne. Men poenget er: de klarer å opprettholde intensiteten til tross for at de blir andpustne. Dårlig kondisjon er når man er helt slått ut av å rusle opp en trapp, og må ta hvilepauser før man klarer fortsette. God kondisjon er å klare å løpe opp alle trappene til Empire State Building uten å måtte kravle de siste seksti etasjene. God kondisjon er når kroppen kan opprettholde relativ hard aktivitet over en lengre periode. Det spiller ingen rolle om man blir andpusten, det er om man faktisk klarer å opprettholde aktiviteten eller ikke som spiller en rolle.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå