Gjest Utpåtur Skrevet 5. februar 2009 #1 Skrevet 5. februar 2009 Om ikke lenge skal vi til Australia med fly, og lurer på hvordan i all verden vi kan slå ihjel tiden på flyet. Det er snakk om nesten et helt døgn og vi vil selvsagt prøve å sove en del, men er redd det blir lange timer uansett. Er det noen som har gode råd til tidsfordriv? Har selv tenkt på ipod, quiz-bøker, annet lesestoff, minispill. Er det noen som vet om noen morsomme leker, tester etc. med penn og papir? (Som hangman og tic-tac-toe)? Vi vil jo ikke måtte dra på masse stæsj heller. For ordens skyld: Det er kun vi to voksne som reiser, ingen barn. På forhånd tusen takk for gode forslag!
Gjest Gjest Skrevet 5. februar 2009 #2 Skrevet 5. februar 2009 Som regel går det overraskende greit. Det er liksom alltid noe å vente på. Vente på å komme i luften, vente på mat, vente på film, vente på mer mat. Det er gjerne flere filmer på så lange turer. Dere får bare tenke at dere er innesperret på en uvanlig trang kino
Gjest Gjest Skrevet 5. februar 2009 #3 Skrevet 5. februar 2009 Forbered dere til ferien på turen ned! Jeg har aldri reist så langt som til Australia, men jeg pleier å lese om stedet jeg skal til når jeg er på tur. Det er veldig spennende å gjøre det idet man er på vei dit! Kanskje dere finner en ordbok med typiske australske uttrykk også?
MissStiles Skrevet 5. februar 2009 #4 Skrevet 5. februar 2009 Sist gang jeg reiste langt med fly, så hadde jeg med meg 3 bøker, en haug med blader, kortstokk, Ipod ++ Men jeg satt nesten bare å så på film eller sov.. Greit å være forberedt i tilfelle man ikke får sove eller når/hvis man har sett alle filmene..
Gjest Nuni Skrevet 5. februar 2009 #5 Skrevet 5. februar 2009 Min oppskrift er: iPod (musikk, lydbok), laptop, Nintendo DS (eller PSP eller noe sånt), bok, kryssordblad (sudoku funker vel også), se på filmene som vises.. Da FLYR tiden Jeg har alltid trodd at jeg kommer til å kjede meg i hjel, men når jeg først er på flyet så rekker jeg ikke å prøve alt jeg har med meg engang. Men godt å ha det for sikkerhets skyld da Andre tips kan være: håndarbeid (strikketøy e.l.), magasiner, film/spill på laptop...
Silmarill Skrevet 5. februar 2009 #7 Skrevet 5. februar 2009 Om ikke lenge skal vi til Australia med fly, og lurer på hvordan i all verden vi kan slå ihjel tiden på flyet. Det er snakk om nesten et helt døgn og vi vil selvsagt prøve å sove en del, men er redd det blir lange timer uansett. Er det noen som har gode råd til tidsfordriv? Har selv tenkt på ipod, quiz-bøker, annet lesestoff, minispill. Er det noen som vet om noen morsomme leker, tester etc. med penn og papir? (Som hangman og tic-tac-toe)? Vi vil jo ikke måtte dra på masse stæsj heller. For ordens skyld: Det er kun vi to voksne som reiser, ingen barn. På forhånd tusen takk for gode forslag! Spiller dere sjakk? Hva med reisesjakk? http://www.sjakkbutikken.no/public/product.../664-130x98.jpg Kortspill for 2? Vet ikke om det finns reisescrable, men kjærsten min og meg elsker å spille scrable eks. på hytta Stille hverandre quiz? Det er alltid morsomt....
Gjest Gjest Skrevet 5. februar 2009 #8 Skrevet 5. februar 2009 Stille hverandre quiz? Det er alltid morsomt.... Men jeg kan derimot skrive under på at det ikke er morsomt for medpassasjerene i de nærmeste setene. Satt foran et sånt quiz-vennepar i noen timer en gangog holdt på å gå bananas. En annen ting som er slitsomt å høre på er sånne som skal lese høyt for hverandre fra reisehåndbøkene de har kjøpt Det ideelle på langflyvninger er selvagt om man får sove hele veien. Bare synd at det er så vanskelig å få til
Vera Vinge Skrevet 5. februar 2009 #9 Skrevet 5. februar 2009 Men jeg kan derimot skrive under på at det ikke er morsomt for medpassasjerene i de nærmeste setene. Satt foran et sånt quiz-vennepar i noen timer en gangog holdt på å gå bananas. En annen ting som er slitsomt å høre på er sånne som skal lese høyt for hverandre fra reisehåndbøkene de har kjøpt Det ideelle på langflyvninger er selvagt om man får sove hele veien. Bare synd at det er så vanskelig å få til På slike turer syns jeg faktisk at man burde være forberedt på lyder fra andre, og ta med seg ørepropper til å se film eller høre på musikk. Eller sov-i-ro. Man må jo få prate med sidemannen, spesielt når man skal reise i nesten et døgn. Selvsagt, man bør jo bruke innestemmen da.
Silmarill Skrevet 5. februar 2009 #10 Skrevet 5. februar 2009 (endret) Men jeg kan derimot skrive under på at det ikke er morsomt for medpassasjerene i de nærmeste setene. Satt foran et sånt quiz-vennepar i noen timer en gangog holdt på å gå bananas Tror jeg skjønner hva du mener da kjæresten min og jeg ofte har hatt sånne som deg "bak oss - ved siden mm. " De er så ivrige på å svare så vi spørr ofte om de vil være med - som oftest er dem skikkelig dårlige på å svare Endret 5. februar 2009 av Silmarill
Silmarill Skrevet 5. februar 2009 #11 Skrevet 5. februar 2009 På slike turer syns jeg faktisk at man burde være forberedt på lyder fra andre, og ta med seg ørepropper til å se film eller høre på musikk. Eller sov-i-ro. Man må jo få prate med sidemannen, spesielt når man skal reise i nesten et døgn. Selvsagt, man bør jo bruke innestemmen da. Helt enig med deg der! Drar man på tur der flere skal ferdes sammen så må man da tolerere lyder fra sidemannen! Altså, det finns rolige mennesker, pratsomme mennesker, mennesker som er såkalt "normale" samt mennesker som har stiftet familie som har småbarn. Det at småbarn av og til ikke oppfører seg som voksne bør da tolereres, for også disse menneskene har lov til å ta et fly og annet kollektivt! Småbarn oppfører seg ikke slik som voksne mennesker og de som ikke forstår eller tollererer det burde fått seg et par "polvotter"
Gjest Gjest Skrevet 6. februar 2009 #12 Skrevet 6. februar 2009 Om ikke lenge skal vi til Australia med fly, og lurer på hvordan i all verden vi kan slå ihjel tiden på flyet. Det er snakk om nesten et helt døgn og vi vil selvsagt prøve å sove en del, men er redd det blir lange timer uansett. Er det noen som har gode råd til tidsfordriv? Har selv tenkt på ipod, quiz-bøker, annet lesestoff, minispill. Er det noen som vet om noen morsomme leker, tester etc. med penn og papir? (Som hangman og tic-tac-toe)? Vi vil jo ikke måtte dra på masse stæsj heller. For ordens skyld: Det er kun vi to voksne som reiser, ingen barn. På forhånd tusen takk for gode forslag! Mulighetene for underholdning på mange av disse langdistanseflyene er gode. Der finnes et hundretalls filmer å velge mellom, TV-serier, lydbøker, hundrevis av musikkfiler som du kan sette sammen til egne favorittlåter å høre på. Der er games på din egen skjerm, du kan spille med andre passasjerer, du får med andre ord full elektronisk underholdning i mange timer. Resten av tida sover du.... Hvilket flyselskap reiser du med forresten? Overnevnte underholdning har jeg funnet på Singapore Airlines, Cathay Pacific, BA og Qantas. KLM mellom Amsterdam og KL er ikke så bra....
Gjest Marillia Skrevet 6. februar 2009 #13 Skrevet 6. februar 2009 Ørepropper er et must på lange flyturer, om man har med en nakkepute og øyemaske (jepp, ser teit ut, men er utrolig fint å ha) så får man sove. Ellers er bøker, blad og kortstokk veldig greit å ha. Det er også veldig greit å ha med ipod for de som liker det. På lange flyturer vises det som regel flere filmer, så tiden går fortere enn man aner.
Gjest Gjest Skrevet 6. februar 2009 #14 Skrevet 6. februar 2009 Min lengste flyvning er 9 timer til Beijing. Vi hadde tatt med bøker, snop, mat, ... Men jeg opplevde at tida gikk alt for fort! Det var filmer å se på skjermen foran setet, spill som jeg og reisefellen spilte (quiz-zpill på skjermen), musikk, mange valg. Pluss at det kom mat i ny og ne. Jeg rakk ikke å lese mye i reiseguidene jeg hadde med.
Gjest Gjest Skrevet 6. februar 2009 #15 Skrevet 6. februar 2009 Som regel kan du velge mellom masse filmer, tv-serier og musikk. SAS har som regel spill også Ellers: bok, mp3-spiller, kryssord, sudoku, kortstokk så du kan legge kabal (men små kabaler, siden du har lite bordplass...) Jeg ville tatt hensyn til medpassasjerer og ikke hatt med ting som lager lyd, eller som krever at dere snakker sammen. Jeg har flydd til New Zealand en del ganger. Det vanlige på slike lange turer, er at de slukker alle lys, lukker alle vinduer, og så er det sovetid. De fleste sover faktisk også, det er veldig få som snakker. Som regel er det veldig veldig stille. Og en uting med å skulle snakke på fly, er at folk tydeligvis føler behov for å rope, for å overdøve flybråket. Noe som gjør at om man sitter ved siden av/rett foran/bak, så hører man dem selv med ørepropper stappet nesten inn i hjernen... Grusomt irriterende.
sixx Skrevet 6. februar 2009 #16 Skrevet 6. februar 2009 Som regel kan du velge mellom masse filmer, tv-serier og musikk. SAS har som regel spill også Ellers: bok, mp3-spiller, kryssord, sudoku, kortstokk så du kan legge kabal (men små kabaler, siden du har lite bordplass...) Jeg ville tatt hensyn til medpassasjerer og ikke hatt med ting som lager lyd, eller som krever at dere snakker sammen. Jeg har flydd til New Zealand en del ganger. Det vanlige på slike lange turer, er at de slukker alle lys, lukker alle vinduer, og så er det sovetid. De fleste sover faktisk også, det er veldig få som snakker. Som regel er det veldig veldig stille. Og en uting med å skulle snakke på fly, er at folk tydeligvis føler behov for å rope, for å overdøve flybråket. Noe som gjør at om man sitter ved siden av/rett foran/bak, så hører man dem selv med ørepropper stappet nesten inn i hjernen... Grusomt irriterende. Dette er jeg helt enig i. (Selv om jeg syntes det var litt morsomt det med å lukke vinduene da ). Det er utrolig hvor greit det går hvis man er innstilt på det. En annen ting det er viktig å huske på å gjøre, er å passe på å gå litt rundt i kabinen og tøye litt muskler. Vi kom hjem etter en ganske lang flytur for få dager siden, og det var ikke veldig moro da det ene beinet til min mann hovnet opp til dobbel størrelse i løpet av kort tid fordi han hadde sittet pip stille for lenge.
Gjest Marillia Skrevet 6. februar 2009 #17 Skrevet 6. februar 2009 Jeg er av de som synes man skal ta hensyn til sine medpassasjerer. Det er stor forskjell på om et par holder på med quizz, enn en hel storfamilie holder på med dette. Tro meg, det er lite sjarmerende når det gjelder seterad 12, 13 og 14, lydnivået blir deretter også. Og om dere fra østfold som hadde det kjempemorsomt på flyturen i desember, så kan jeg informere om at svar på spørsmål 138 ikke var London, men Dublin...
sixx Skrevet 6. februar 2009 #18 Skrevet 6. februar 2009 Og om dere fra østfold som hadde det kjempemorsomt på flyturen i desember, så kan jeg informere om at svar på spørsmål 138 ikke var London, men Dublin... 1
Gjest Utpåtur Skrevet 6. februar 2009 #19 Skrevet 6. februar 2009 Fint å høre at timene går raskere enn man tror. Det var lurt med sudoku og kryssord. Er det ingen som kan noe gøyalt vi kan gjøre med papir-og-blyant? Sånt tar liten plass og vi trenger ikke prate så mye. Synes å huske at vi fordrev masse kjedelig skoletid med sånt, men husker ikke noe av det nå. Kanskje det finnes en nettside om dette? Vi skal fly med Korean Air via Seoul. Underholdningstilbudet varierer etter flytype, men er vi heldige får vi personlige skjermer med spill og hele sulamitten.
Gjest Gjest Skrevet 6. februar 2009 #20 Skrevet 6. februar 2009 Fint å høre at timene går raskere enn man tror. Det var lurt med sudoku og kryssord. Er det ingen som kan noe gøyalt vi kan gjøre med papir-og-blyant? Sånt tar liten plass og vi trenger ikke prate så mye. Synes å huske at vi fordrev masse kjedelig skoletid med sånt, men husker ikke noe av det nå. Kanskje det finnes en nettside om dette? Vi skal fly med Korean Air via Seoul. Underholdningstilbudet varierer etter flytype, men er vi heldige får vi personlige skjermer med spill og hele sulamitten. I mange kryssordblad finnes også andre oppgaver enn bare kryssord. Tenkenøtter og slikt. Dere kan jo kjøre skriftlig quiz om dere bare er to? I stedet for å snakke sammen kan dere skrive ned svarene på spørsmålene. Dere kan spille fem-på-rad på ark Det er også mange kortspill man kan spille uten at man trenger snakke og støye. Jeg ville prøvd å sove så mye som mulig. De slukker lysene og trekker ned lukene for vinduene, så det blir veldig mørkt i kabinen. Du har jo et leselys, men det er såpass lite at man blir ganske sliten i øynene likevel etter en stund (ihvertfall blir jeg det). Men se an når på døgnet du skal lande. Om du lander tidlig om morgenen, er det greit å sove mye på flyet, så du kan være våken den dagen du kommer ned og kommer fortere inn i døgnrytmen. Om du derimot skal lande sent om kvelden, ville jeg sovet mindre, slik at du får sove om natten der du lander. For å unngå jetlag, press deg inn i døgnrytmen. Ikke ta mange blunder om dagen, pøs heller på med kaffe, og vær så mye ute i dagslys osm mulig. Husk å drikke mye. Man tørker veldig ut av å fly. Ta med deg en flaske, og enten fyll den etter sikkerhetskontrollen, eller be kabinpersonalet fylle den for deg på flyet. De er ikke alltid like flinke til å gå rundt med drikke, og det er ikke så kjekt å måtte ringe på dem for å få ett stk bittelite glass vann. Og så er det kjekt å ha en flaske du kan lukke og putte i seteryggen/på gulvet, i stedet for et åpent glass på det lille bordet om du skal løse kryssord på det i tillegg (og som du risikerer at velter om de foran plutselig rykker setet opp/ned.. det har jeg opplevd) Beveg på beina. Strekk på deg når du går på do, og rull på anklene og spenn/avspenn musklene når du sitter. Selv med flystrømper er det helt latterlig hvor mye det går an å hovne opp. Jeg er helt ødelagt etterpå, er så hoven at det kjennet ut som huden skal sprekke :/ Sitt med bena høyt når du kommer av flyet. Ta med nakkepute. De er lettere å ha med å gjøre enn de flate putene du får på flyet. Jeg har oppblåsbar, tar liten plass i sekken når jeg ikke bruker den. Det sies man skal spise lite når man flyr, men jeg er alltid halvt ihejlsultet på fly. Så om du er som meg, og er vant til å spise ofte, ta med deg matpakke. Du får antageligvis bare to knøttsmå måltider på flyet, det pleier være standarden. Og det er ikke nok for meg ihvertfall. Men husk at du må kaste all mat og drikke når du skal inn i Australia (tror jeg ihvertfall, at det er nogenlunde like strengt som i New Zealand).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå