anettes´verden Skrevet 5. februar 2009 #1 Skrevet 5. februar 2009 Hei, Vi har arvet gifteringene til bsteforeldrene våres og litt diverse gull.. Har tenkt å smelte dette om til vårs egne ringer, syns det er en koselig ting! Noen som vet om hvem som gjør det i Stavanger, og ikke minst hvor mye det koster?? Sånn ca da. Takker for alle svar
Gjest Lano Skrevet 5. februar 2009 #2 Skrevet 5. februar 2009 Vi har tenkt på det samme, synes det er en fin gest! Har sørfet litt rundt på nettet etter info og ser at mange skriver at det er mulig å gjøre dette, men at det ofte koster litt ekstra (det er altså ikke så mye å spare selv om man leverer inn gull), virker som det er noe mange gullsmeder gjør, men det er kanskje ikke så vanlig. Venter spent på svar fra noen som har mer peiling enn meg!
Gjest Gjest Skrevet 5. februar 2009 #3 Skrevet 5. februar 2009 vi hadde også tenkt å gjøre det. men ble ikke noe av: fordi det er veldig stor forskjell på gullet da og nå ville ikke dette fungere så bra. det ble også ganske dyrt, så vi kjøpte heller nye... de fleste gullsmeder gjør det vel!?
Gjest Gjest Skrevet 5. februar 2009 #4 Skrevet 5. februar 2009 Jeg syns ikke det er så fin en gest å smelte om ringene, men det hadde vært en fin gest å tilpasse ringene og bruke de slik som de er.
Gjest Gjesteguri Skrevet 5. februar 2009 #5 Skrevet 5. februar 2009 Vi skal gjøre det samme, jeg fant et gullsmedverksted her i Bergen, som bare skulle ha "arbeidspenger" for det. Vi burde ha med ca ti gram gull, ellers så kunne han supplere med det som manglet. Han kunne også sette inn steiner i dameringer hvis vi øsnket det. Han nevnte forøvrig at det ikke er så mange som driver med dette lenger, og han visstei kke hvor lenge han skulle fortsette.
Coriander Skrevet 5. februar 2009 #6 Skrevet 5. februar 2009 Gullsmeden der jeg kommer fra, skulle ha rundt 1000-lappen pr ring for smelting og alt annet arbeid med å sette inn tre diamanter osv. Men han syntes det ikke var en god ide pga gullet jeg hadde, han mente de ville slites ut fort og anbefalte heller å lage et kjede eller noe slikt til bryllupet som ikke slites så fort. Så jeg regner med at det kommer an på hvor mange karat de originale ringene har. Synes det er en kjempefin ting å gjøre Gullsmeden jeg snakket med er en av de som lager bunadsølv, de er kanskje de beste å spørre siden de faktisk fortsatt lager ting og ikke bare reparerer og selger smykker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå