Gå til innhold

Depositum...


Henna

Anbefalte innlegg

Skal leie en leilighet fra 1 juli, og må ha et depositum på over 20 000.

Som student har jeg ikke en sånn sum tilgjengelig.

Bruker Postbanken og eneste muligheten der er et forbrukslån.. Som jeg antagelig ikke får.

Hva bruker man å gjøre som student idag når man skal leie? Depositum må man vel betale stort sett alle steder, og hvor mange er det som har 3 mnd husleie tilgjengelig?

Noen som har en løsning på dette? Noen banker feks som tilbyr depositumlån til studenter...

:roll::roll::roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan ikke spørre foreldrene om de kan hjelpe da? Iflg. loven skal depositumspengene stå på en sperret konto (ikke huseierens privat konto) og rentene tilfalle leietager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om flere som får bankene

sine til å stille en bankgaranti..

Du må høre med banken din..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest celine

Depositumslån???

Må man ikke ha inntekt eller iallefall ett eller annet som sikkerhet da?

Mulig jeg spør fryktelig dumt nå.. :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Poirot

Vet ikke, men tror det holder med en viss inntekt. Kjenner iallefall folk uten stor sparekonto som tjener 260.000 som har fått det. Tar jo ikke alng tid å tilbakebatele, da, så så store krav er det nok ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Starya på jobb

Jeg fikk lån som fattig alenemor og student, hadde overgangsstønad, det var det hele. Nå var ikke dette et stort depositum, 5000,- og de ba ikke om sikkerhet. Jeg har også fått forbrukslån på 8000,- uten å gi dem annet enn min signatur.. Men så er dette også en mindre bank på mitt hjemsted. De er vel kanskje mer "løsslupne", ikke vet jeg.. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Over 20.000? Sataaaaan..... Husk at depositumet er begrenset oppad til max 6 måneders husleie, men skal du leie leilighet, er det vel store sjanser for at du skal betale mer enn 3.300 kroner i måneden...

Er det vanlig med så store depositumsbeløp? Jeg har bare en liten fislehybel, så jeg er jo vant med helt andre satser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vanlige er vel at en sparer opp depositum over årene, starter med å leie en liten hybel der det ikke er så stort depositum, og fortsetter med noe som er litt større og har litt større depositum. Da er det jo selvfølgelig viktig å ikke bruke opp depositumspengene dersom de en gang blir tilgjengelige fordi en bor et sted uten depositum i en periode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Scarlet

Vi betalet depositum for 2 mnd, som tilsvarte 13 000. Vi kunne heller ikke bare punge ut med en slik sum på den tiden, så foreldrene til samboeren min var så snille at de gav oss depositumet som en "innflyttningsgave". Det var kjempesnilt gjort!

Så det går jo an å høre med foreldrene dine om du i hvertfall kan låne penger? Det er jo bedre å låne av foreldre enn en bank..da slipper man jo renter etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan også sjekke om du kan få sosialgaranti/bankgaranti e.l.

Men vær oppmerksom på at mange utleiere er skeptiske til dette, mest fordi det kan være vanskelig å få ut disse pengene om noe skulle skje (at ting blir ødelagt, hvis husleien ikke blir betalt osv).

Vi har en kombinert løsning, da leieboeren vår ikke hadde 3 mnd depositum tilgjengelig ved innflytning. Vi fikk derfor en sosialgaranti i tillegg til 1 mnd husleie i depositum.

Det er veldig vanlig med 3 mnd husleie som depositum. Disse pengene får du tilbake med renter (dersom ingenting er ødelagt og husleien er betalt). Men jeg har full forståelse for at det kan være vanskelig å skaffe disse pengene på kort tid.

Mange låner penger av foreldrene sine når de leier for første gang. Om du så betaler tilbake en del av disse pengene hver måned, så vil du etterhvert ha en liten sum stående til depositum og vet. egenandel ved kjøp av bolig.

Har ikke foreldrene mulighet til å låne deg penger, så spør i banken din.

Det er slett ikke umulig at du får et lite lån til dette. Og når du har betalt ned dette, så har du jo fortsatt pengene når du flytter.

M.a.o. en fin spareplan :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...