Gjest huff Skrevet 5. februar 2009 #1 Skrevet 5. februar 2009 jeg flyttet ut av en leilighet for en god stund siden, men har fortsatt ikke fått igjen depositumet mitt. ordningen var at den som flytter inn betaler den som flytter ut, men hun som var ansvarlig for innbetalingene (la oss kalle henne mona) skulle også snart flytte og skulle ringe huseier for å fikse ny ordning med tilbakebetaling fra den depositumskontoen som fantes. etter å ha mast på henne leeeenge ringer jeg selv huseier for å finne ut om han kan hjelpe meg. han sier han har kasta ut de som bor der nå pga manglende betaling og ødeleggelse i leiligheten! depositumet går naturlig nok til betaling av manglende husleie osv. for mona har visstnok brukt alle pengene som vi betalte til henne for at hun skulle betale til huseieren! har jeg noe rett på å få pengene mine igjen? eller er de tapte for alltid? og i så fall.. hvem er ansvarlig for pengene mine? ikke huseier i alle fall.. er det mona? eller er det hun som flyttet inn etter meg? jeg har jo ikke noe skriftlig på noe annet enn at jeg har bodd der! og for så vidt alle betalingene fra min konto.
Gjest Gjest31 Skrevet 5. februar 2009 #2 Skrevet 5. februar 2009 Dette kalles en lærepenge og livets skole. !! Sorry, men dette blir for mye rot og ord mot ord. Denne kampen taper du så sant ikke denne "mona" er ei real og kjekk jente som tar ansvar og rydder opp.
*Mocca* Skrevet 5. februar 2009 #3 Skrevet 5. februar 2009 Depositumet skal vel stå på en depositumskonto i ditt navn? Men som både huseier og du må være med å opprette og avslutte.... Dette hørtes ut som et evinnelig rot fra ende til annen.... Ny leietaker kan da umulig stilles til ansvar for depositumspengene som du har betalt inn.... Dette hørtes svært useriøst ut...
Gjest Glenn Skrevet 5. februar 2009 #4 Skrevet 5. februar 2009 Depositumet skal vel stå på en depositumskonto i ditt navn? Men som både huseier og du må være med å opprette og avslutte.... Dette hørtes ut som et evinnelig rot fra ende til annen.... Ny leietaker kan da umulig stilles til ansvar for depositumspengene som du har betalt inn.... Dette hørtes svært useriøst ut... Ja, useriøst slo meg også. Kravet om depositumspengene dine er et krav mot utleier. Hans forhold til andre leietakere skal ikke ha noe å si for ditt forhold.
Gjest ts Skrevet 5. februar 2009 #5 Skrevet 5. februar 2009 ja gjett om jeg vet det er rot da! er jo vanskelig å få hele historien ned på papir jo jeg synes ikke noe om krititseringen for jeg skjønner jo hva jeg har gjort galt! jeg bare lurer på om jeg har rett til noe? skulle vel ikke være så vanskelig å være litt grei mot meg? unnskyld for at jeg blir litt oppgitt, men jeg forstår bare ikke hvorfor folk har et behov for å være slemme på forum.. unnskyld igjen om jeg misforsto noen av innleggene depositumskontoen inneholdt et visst beløp som har stått der i årevis. ingen hadde satt inn eller tatt ut penger der på lenge. huseier brydde seg ikke om dette og det var leietakernes ansvar. og det hadde jo gått strålende i over 10 år tror jeg! grunnen til at jeg mente ny leietaker kunne betale var jo fordi det var en avtale at hun skulle betale meg når hun flyttet inn, men jeg har jo selvsagt ikke noe skriftlig noe sted. det er jo helt klart hun som brukte opp pengene som skylder meg penger. ble noe klarere? ville bare forsikre meg om at det ikke var noe jeg kunne gjøre fra ende til annen. hadde vært dumt om jeg bare gav opp hvis jeg kunne få pengene igjen på en måte..
Gjest Glenn Skrevet 5. februar 2009 #6 Skrevet 5. februar 2009 ja gjett om jeg vet det er rot da! er jo vanskelig å få hele historien ned på papir jo jeg synes ikke noe om krititseringen for jeg skjønner jo hva jeg har gjort galt! jeg bare lurer på om jeg har rett til noe? skulle vel ikke være så vanskelig å være litt grei mot meg? unnskyld for at jeg blir litt oppgitt, men jeg forstår bare ikke hvorfor folk har et behov for å være slemme på forum.. unnskyld igjen om jeg misforsto noen av innleggene depositumskontoen inneholdt et visst beløp som har stått der i årevis. ingen hadde satt inn eller tatt ut penger der på lenge. huseier brydde seg ikke om dette og det var leietakernes ansvar. og det hadde jo gått strålende i over 10 år tror jeg! grunnen til at jeg mente ny leietaker kunne betale var jo fordi det var en avtale at hun skulle betale meg når hun flyttet inn, men jeg har jo selvsagt ikke noe skriftlig noe sted. det er jo helt klart hun som brukte opp pengene som skylder meg penger. ble noe klarere? ville bare forsikre meg om at det ikke var noe jeg kunne gjøre fra ende til annen. hadde vært dumt om jeg bare gav opp hvis jeg kunne få pengene igjen på en måte.. Ditt opprinnelige krav på depositumspengene er et krav mot utleier. Selv om Mona ikke betalte deg, så er ditt krav fortsatt mot huseier angående depositumspengene.
Gjest LanaLane Skrevet 5. februar 2009 #7 Skrevet 5. februar 2009 Hvor lenge bodde du der? Du vet at du får renter på depositumet som leietaker skal ha? Høres ut som en utrolig useriøs greie, og uten kontrakt så ser det dårlig ut. Du burde kanskje ta kontakt med en tjeneste som gir fri rettshjelp og legge fram saken din. Om det er 10 år samme summen har stått på konto og ballet på seg renter så har nok denne Mona levd godt på dem.
Rosalie Skrevet 5. februar 2009 #8 Skrevet 5. februar 2009 Jeg har opplevd å ha det på lignende måte en gang. Siste kollektivet jeg bodde i hadde alle en felles kontrakt, og depositumspengene til alle sammen sto på en felles konto. Da jeg flyttet ut, måtte jeg selv finne ny leietaker og få depositum fra henne. Jeg vet at det ikke er greit å gjøre det på den måten, men leiemarkedet i Oslo var knalltøft, og det var eneste stedet jeg fikk tilslag etter å ha vært å noe som kjentes som femtitusen fellesvisninger. Den nye leietakeren fikk naturligvis ikke nøklene av meg før pengene var inne på kontoen min.
ViljaH Skrevet 5. februar 2009 #9 Skrevet 5. februar 2009 Den nye leietakeren fikk naturligvis ikke nøklene av meg før pengene var inne på kontoen min. Ville bare understreke nøkkelen til å håndtere slike situasjoner: Når du flytter ut og ny leietaker skal inn på din spot, så må du sørge for å få det du skal ha av denne FØR innflyting og overlevering av nøkkel. Flytter du ut og "skal få pengene senere" så er det stor sjanse for at pengene er tapt. Rett og slett.
Gjest Gjest Skrevet 6. februar 2009 #10 Skrevet 6. februar 2009 jeg flyttet ut av en leilighet for en god stund siden, men har fortsatt ikke fått igjen depositumet mitt. ordningen var at den som flytter inn betaler den som flytter ut, men hun som var ansvarlig for innbetalingene (la oss kalle henne mona) skulle også snart flytte og skulle ringe huseier for å fikse ny ordning med tilbakebetaling fra den depositumskontoen som fantes. etter å ha mast på henne leeeenge ringer jeg selv huseier for å finne ut om han kan hjelpe meg. han sier han har kasta ut de som bor der nå pga manglende betaling og ødeleggelse i leiligheten! depositumet går naturlig nok til betaling av manglende husleie osv. for mona har visstnok brukt alle pengene som vi betalte til henne for at hun skulle betale til huseieren! har jeg noe rett på å få pengene mine igjen? eller er de tapte for alltid? og i så fall.. hvem er ansvarlig for pengene mine? ikke huseier i alle fall.. er det mona? eller er det hun som flyttet inn etter meg? jeg har jo ikke noe skriftlig på noe annet enn at jeg har bodd der! og for så vidt alle betalingene fra min konto. eier og du er ansvarlig. Han skal betale ut deg. Send skriftlig krav. Tru med namnsmanen om han ikke betaler innen en frist. man går ikke inn i slike avtaler muntlig. Du har vert et rotehode, og eier er useriøs ang utleie
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå