Gjest Gjest Skrevet 5. februar 2009 #1 Skrevet 5. februar 2009 Hei! Jeg har ei veninne av meg som gjorde det slutt med kjæresten over 1,5 år i går. De skulle til England med hele familien hans neste måned, og det skulle han spandere. I dag fikk hun melding om at hun skulle sette inn 3000,- på et kontonr som skulle dekke flybillettene, som ikke kunne avbestilles. Dette har hun IKKE råd til for tiden, hun er 18 år og går på skole. Hva blir mest rettferdig? At han betaler eller henne?
Megana Skrevet 5. februar 2009 #2 Skrevet 5. februar 2009 Siden dette er hans familie og han skulle betale har han ikke stort han skulle sagt, hvorfor skal hun betale dette? (Og hvorfor kan ikke de dra selv om forholdet har tatt slutt??) Forøvrig kan han ikke kreve noe som helst, han kan prøve seg og se om han får noen penger, men thats it
Gjest Gjest Skrevet 5. februar 2009 #3 Skrevet 5. februar 2009 At han skulle spandere billetten på henne, er vel å se på som en gave? Selv om forholdet er slutt, kan han vel ikke be henne betale for denne gaven? Regner med at hun ikke engang har en åpen invitasjon til å være med lenger? Dessuten, i så fall har hun ikke engang fått denne gaven?
Gjest Gjest Skrevet 5. februar 2009 #4 Skrevet 5. februar 2009 Og hvorfor kan ikke de dra selv om forholdet har tatt slutt??) Det er det vel kanskje de færreste som kunne tenke seg etter å ha slått opp med kjæresten sin. Spesielt når formålet med turen var familiebesøk. Eksen henne kan ikke kreve noe som helst.
Megana Skrevet 5. februar 2009 #5 Skrevet 5. februar 2009 Tror jeg misforsto, trodde det var snakk om at jenta skulle være med å betale for billettene til familien hans (3000 er mye penger for tur/retur England) Hun skal uansett ikke betale et rødt øre
Haris Pilton Skrevet 5. februar 2009 #6 Skrevet 5. februar 2009 Da kan jo hun også kreve å få tilbakebetalt penger for gavene hun har gitt ham i løpet av de 1,5 årene de var sammen, sette seg ned og lage et regnestykke...? Nei men hallo... hun skylder ham ikke noe som helst.
Gjest lall Skrevet 6. februar 2009 #7 Skrevet 6. februar 2009 3000 er mye penger for tur/retur England Haha, ikke alle bor i Oslo!
Gjest Gjest Skrevet 7. februar 2009 #8 Skrevet 7. februar 2009 Haha, ikke alle bor i Oslo! Og England er ikke London! 3000 tur/retur Kristiansand - Leeds er for eksempel svinebillig.
Gjest Gjest Skrevet 7. februar 2009 #9 Skrevet 7. februar 2009 Juridisk kan han ikke kreve betalt for en gave, men moralsk syns jeg faktisk venninnen din bør betale. Hun har valgt å slå opp rett før en tur som da gir ham unødvendige økonomiske utgifter. Jeg syns det er dårlig gjort av henne om hun ikke betaler, når det er hun som valgte å slå opp.
ViljaH Skrevet 7. februar 2009 #10 Skrevet 7. februar 2009 Juridisk kan han ikke kreve betalt for en gave, men moralsk syns jeg faktisk venninnen din bør betale. Hun har valgt å slå opp rett før en tur som da gir ham unødvendige økonomiske utgifter. Jeg syns det er dårlig gjort av henne om hun ikke betaler, når det er hun som valgte å slå opp. Det står ikke hvorfor hun slo opp, kan jo være fremprovosert av ham.. Jeg synes ikke det er noe mer redelig å få en fin tur med hans familie i gave, og så dumpe ham rett etterpå...da synes jeg det er mer redelig å avslutte forholdet FØR turen. Jeg vil tro han da kan avbestille hotell, måltider etc for henne og slik bli spart for utgifter.
Gjest Gjest Skrevet 7. februar 2009 #11 Skrevet 7. februar 2009 Hei! Jeg har ei veninne av meg som gjorde det slutt med kjæresten over 1,5 år i går. De skulle til England med hele familien hans neste måned, og det skulle han spandere. I dag fikk hun melding om at hun skulle sette inn 3000,- på et kontonr som skulle dekke flybillettene, som ikke kunne avbestilles. Dette har hun IKKE råd til for tiden, hun er 18 år og går på skole. Hva blir mest rettferdig? At han betaler eller henne? Hu behøver ikke svare på meldingen. At han skalspandere tur, for så i ettertid kreve henne? Glem det.....
Gjest Gjest Skrevet 7. februar 2009 #12 Skrevet 7. februar 2009 Juridisk kan han ikke kreve betalt for en gave, men moralsk syns jeg faktisk venninnen din bør betale. Hun har valgt å slå opp rett før en tur som da gir ham unødvendige økonomiske utgifter. Jeg syns det er dårlig gjort av henne om hun ikke betaler, når det er hun som valgte å slå opp. Skulle hun vente til turen var over? reist på tur med fam under falskt flagg? Skulle hu vert så ego så hadde det gått enda mere penger for henne. Hun behøvde jo ikke bruke mere,men sånn er det på tur. han har ikke en dritt å kreve. Syns det var frekt å kreve henne. hva om han gjorde det slutt? Hva om hun hadde dødd?
Gjest Gjest Skrevet 7. februar 2009 #13 Skrevet 7. februar 2009 Det står ikke hvorfor hun slo opp, kan jo være fremprovosert av ham.. Jeg synes ikke det er noe mer redelig å få en fin tur med hans familie i gave, og så dumpe ham rett etterpå...da synes jeg det er mer redelig å avslutte forholdet FØR turen. Jeg vil tro han da kan avbestille hotell, måltider etc for henne og slik bli spart for utgifter. hallo? de skulle dra neste måned!! og dette er hans familie som skal dra.. hun skal være med pga kjæresten. noe som skulle bli spandert.. altså det skulle i utgangspunktet ikke koste henne et rødt øre. så da er det en gave. hun trenger ikke betale han noe.
Gjest Jente38 Skrevet 7. februar 2009 #14 Skrevet 7. februar 2009 Hei! Jeg har ei veninne av meg som gjorde det slutt med kjæresten over 1,5 år i går. De skulle til England med hele familien hans neste måned, og det skulle han spandere. I dag fikk hun melding om at hun skulle sette inn 3000,- på et kontonr som skulle dekke flybillettene, som ikke kunne avbestilles. Dette har hun IKKE råd til for tiden, hun er 18 år og går på skole. Hva blir mest rettferdig? At han betaler eller henne? Det finnes ikke en lov i landet som pålegger henne å betale noe som helst. Så juridisk sett er den saken er grei. Men om hun føler en slags etisk/moralsk-forpliktelse å betale.....vel, det er en "samvittighetssak" som kun hun kan avgjøre!
Synne-Marie Skrevet 7. februar 2009 #15 Skrevet 7. februar 2009 Det jeg lurer på er om skal dra eller ikke. Jeg syns ikke hun skal betale billetten, men hun kan jo tilby seg å betale evt omregistrering, i tilfelle det er mer aktuelt at noen andre bruker den i stedet.
venus_ Skrevet 7. februar 2009 #16 Skrevet 7. februar 2009 (endret) Jeg tror jeg hadde tilbudt meg å betale halvparten om det var meg.. Hadde fått dårlig samvittighet hvis ikke. Endret 7. februar 2009 av venus_
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå